Hvilken type øl er egentlig juleøl?

For meg er det ganske klart hva som er juleøl, og det er en mørk lager som minner om dobbeltbock. Basta! Folk må gjerne brygge hva de vil til jul, men skal noe by meg på et juleøl, så er det et slik øl jeg forventer å få. Serverer de meg en krydret pale ale eller et eller annet med belgisk gjær, så får de forvente å få en IPA når de ber om en pils eller glass pepsi når de ber om en farris.

Den norske juleøltradisjonen er unik og fortjener like mye respekt som en øltype som bitter, stout eller IPA.
Ser at flere skriver dobbelbokk. Jeg mener vel det er nermere bokk men bortsett fra det følger jeg dette 100%. Det er forskjell på øl til jul (som kan være det den enkelte ønsker å brygge) og juleøl som er noe eget og definert.
Mvh
Bård

Det er vel flere diskusjoner på gang her. A) Finnes det en klar definisjon på juleøl? Jeg mener nei. B) Hva tenker man på når man hører 'juleøl'? Her går vel de fleste for (dobbel)bock. C) Hva liker du å drikke i julen? Ymse.

Hvorfor er ikke bokkøl interessant for oss? Jeg har brygget en doppelbock som jeg håper blir julens store slager foran peisen med nøtter og alt mulig :)

Jeg formulerte meg klønete. Det jeg mente å si, var at vi vel ikke er så opptatt av å brygge det som tradisjonelt har vært kalt juleøl fordi vi gjerne vil brygge det som tradisjonelt har vært kalt juleøl når vi skal brygge juleøl - hvis nå det var mindre klønete formulert:). (edit: Jeg er ikke helt sikker på at det der er forståelig. Det var et forsøk på å være morsom, men ... :oops:. Så altså: De fleste her har vel ikke noe stort oppheng på at juleølet deres skal være et klassisk norsk juleøl, og på den måten er det ikke så interessant at et klassisk norsk juleøl er en type bokkøl. Men selvfølgelig er ikke bokkøl en uinteressant øltype! Ei heller er det uinteressant i seg selv å finne ut hva det norske tradisjonelle juleølet var/er.)

Det er så klart et poeng at det er etablert en noenlunde definerbar juleølstil i Norge, men samtidig brygges det jo en mengde øl til jul som ikke faller inn under den definisjonen, men som likevel må kunne kalles "juleøl" i betydningen "øl brygget spesielt til jul".
Det er vel rimelig å vente at det er noe annet enn det en brygger ellers i året; altså at en har gjort en eller annen liten vri på det. Jeg kan f.eks. ikke bare døpe om Vestkyst-klonen min til "Julekyst" og servere det som "juleølet mitt" - tror jeg. Om jeg forventer at IPA-tørste horder renner inn over dørstokken i slutten av desember, er det jo fornuftig å fylle kjelleren med stoffet, men jeg ville ikke kalle det "juleøl" av den grunn.
Derimot har jeg laget en litt krydret variant av porteren min, og den synes jeg at jeg kan kalle "juleølet mitt" med noenlunde god samvittighet. Men på etiketten bør det nok stå "Juleporter", for jeg er enig med Gustav i at nordmenn flest har klare forventninger til hva "Juleøl" skal være.

Sist redigert:
Smakte en doppelbock for første gang. For det første: utrolig god øl. For det andre: jeg tenkte på jul ved første slurk.IMG_20150703_211442.jpg

Kan anbefalle Granskudd sirup. Har en Skogs IPA nå med Engelsek humle og hjemmelaget granskudd sirup. den er noe av det bedre jeg har laget. ser for meg at det kan passe godt til jul.

Lenge til jul, sikker på at du ikke har drukket det opp til da ? ;) det er desverre slik det har blitt her når jeg har laget gode øl som jeg tror jeg skal drikke senere..

Desverre får de som regel ben å gå på..

Easybrew

He he.. Helt klart drukket opp denne bachen. Men har 5 kg grannskudd i fryseren, som venter på å bli sirup.

Tilbake
Topp