Hvilket øl er best til baccalao?

Olauk

Hei!
Dere på forumet har nok smakt mye forskjellig øl, er det noen som kan anbefale en øl som smaker godt til baccalao? 
Har planer om å brygge det til et selskap, så dersom noen i tillegg har oppskrift på ølet mottas det med takk.

IPA er jo ganske bra til krydret mat... Vanligvis pleier jeg å foreslå Wit til fiskeretter, men Balacao er såpass kraftig på smak at jeg tror jeg ville valgt noe som er litt tøffere i trynet...

men bacalao er mye smak, pga tomat og løk. passer det ikke best med en leskende pils da? (ikke av de lyseste, men med moderat sødme og bitterhet)
jeg syns ihvertfall at kraftig og fyldig blir litt feil, for bacalao er jo ikke en "kraftig" rett slik som biff o.l.

Olauk skrev:
Gahr skrev:
Jeg tror jeg hadde valgt en kraftig pils.
Det høres lurt ut.  Noen som har en god oppskrift de vil dele?

Dette hørtes artig ut, jeg har en jeg har fått gode tilbakemeldinger på...

6400 gr. pilsnermalt
900  gr. Carapils
Meskes med 20 l. vann på 68 c. i 75 min.
Skylles med 27 l. vann på 80 c.
Kokes i 90 min.  , pleier å fjerne skummet som kommer til toppen ved kokestart med en fiskespade.

60 gr. Saaz pellets 3-4% Alpha i 60 min.
50 gr. Saaz pellets 3-4%    "      20 min.
40 gr. Saaz pellets 3-4%    "        5 min. trekk

15 gr. Irish Moss                        20 min.

Kjøl vørteren så kald du klarer å få den, bruker selv rundt 1 time på dette.

Gjær:  Saflager S-23  2 poser rehydrert i vann 15 min.

Gjæringstid: 20 dager på 10- 12 grader + 1 døgn i romtemp til slutt.

Lagring: 8-12 uker. helst så kaldt som mulig.

Pleier å få en OG på 50-52 på denne oppskriften, FG på 10-12.

Sigrid Strætkvern skriver i boken Øl med kniv & gaffel:
...en rett som bacalao, som særpreges av smaken av klippfisk og tomat og kanskje litt chili.
Til den retten kan valget gå i tre retninger; en sødmefylt mørk lager, bayer eller ale er en flott balanse mot syrligheten fra tomater og den noe skarpe kanten av klippfisk.
En lys belgisk ale eller tripppel med stor fruktighet vil dekke samme funksjon og utgjøre en motvekt til syrligheten.
Vil man derimot fremheve eller forsterke syrligheten, kan en velge å drikke et hveteøl eller en lambic fordi disse øltypene har innslag av syre.

Tror jeg går for Jon's pils, så kan jeg brygge en belgisk ale i tillegg.

Dette er allerede blitt en spennende hobby! Visste ikke at det var så mye å vite om øl. Jeg har såvidt skrapt i overflaten! :ilike:

Sitatet fra boken var jo ganske treffende, tror spesielt mengde chili  :eek: vil gjøre utslaget i forhold til hvor kraftig ølet bør være i smak og alkohol. Jo mer chili jo mer vil du tjene på litt restsødme (høy FG)  og kraftig smak.

Tror jeg ville gått for en witbier. Pils går jo an, men blir fort kjedelig. Tysk hefeweizen går også an, men kan bli litt tamt. Har saktens drukket engelsk bitter / pale ale og golden ale også til bacalao, med stort velbehag. En slik rett krever uansett et friskt og leskende øl.

Det er jo mange forskjellige oppskrifter for baccalao. Dersom baccalaoen er sterkt krydret synes jeg det fungerer best med litt restsødme i ølet. Til en slik baccalao ville jeg forsøkt med en litt kraftig ESB.

Etter min erfaring står en lys belgisk øl helt klart best til baccalao. Gjerne en trippel! Kan være littmer vrien å brygge da den gjerne trenger litt tid for å bli moden, men har du tid ville jeg ikke nølt et sekund :)

Tilbake
Topp