Hvis du måtte velge, fat eller temp-styrt gjæring?

Hvor vi bor nå har jeg plass til en fryseboks med temp kontroll, hvor jeg til nå har hatt temperatur-kontrollert gjæring.

Men tanken på fat og tappekran frister veldig..

Hvis du måtte velge, ville du brukt boksen til fat/tappeoppsett eller temp-styrt gjæring?
 
Bytte til kjøle/frysekap og ha to oppepå hverandre.. gjæring nede, fat oppe? :)

ja-takk-begge-deler%255B1%255D.png
 
Ville valgt best mulig øl på flaske fremfor øl med potensielle usmaker på fat hver eneste dag resten av livet. Flasking er noe drit, men så lenge jeg kun har plass til ett kjøleskap velger jeg det til temperaturstyrt gjæring :)
 
Ja takk begge deler i ett :)
Bruker stort kjøleskap hvor jeg har 2 fat stående nede og gjærer en lager oppe på øvre hylle, temp i skap ca 5-6grader og varmeband på bøtta som gjærer på 10gr, fungerer helt fint... Det går sikkert fint å gjære en ale (18-20) på denne måten også. I tillegg kan man sette et liggeunderlag løselig rundt gjæringskaret. Bruker 2 stk STCer
 
Uten tvil temperaturstyring. Hva skal du med fat om du bare har øl som har gjæret i suboptimale forhold å fylle dem med?
 
Begge.
Jeg har så langt i år brygget 7 brygget til min brors store fest i morgen. Gjæringsskap1 tar to gjæringskar, men nå hadde jeg behov for mer...
For å få kontroll over gjæringen, ble kegeratoren tømt for fat mens skapet ble brukt til gjæring. Jeg kjører uansett STC-1000 styring av dette kjøleskapet, så det kreves ingen endring.
Jeg kan selvfølgelig ikke tappe kalde øl mens jeg gjærer, men det er jo derfor jeg alltid tapper 19 liter på fat og resten på flasker :)
 
Støtter msevland. Det er vel de par første dagene av gjæringen hvor temp. kontroll er viktigst. Så til vanlig bruker du fryseren til fat, men tar fatene ut et par dager og stormgjærer i fryseren når du gjærer. Flaskevasking ble jeg lei av etter bare et par brygginger....
 
Tilbake
Topp