Hvit skum/ lokk på gjærstarter

I siste versjon av Palmer sin bok skriver han at mange opplever fine resultater ved å ta gjæren rett fra kjøleskapet og pitche den uten å la den stå fremme i forkant for å temperere seg. Personlig tar jeg gjærstarteren ut av kjøleskapet mot slutten av kokingen og dekanterer. På den måten rekker den å temperere seg noe, men uten at den nødvendigvis når gjæringstemperatur. Slik jeg har forstått det så er det bedre å pitche en gjærstarter som holder lavere temperatur enn vørteren den skal pitches i enn det motsatte. Lar man den en varm sommerlig bryggedag stå fremme en god stund kan den fort ende opp med en høyere temperatur enn vørteren dersom den får stå fremme lenge nok.

Når det gjelder rør fra White labs høres 3-6 timer i forkant lenge ut. Jeg bruker å ta mine ut av kjøleskapet et par timer før jeg pitcher de i gjærstarteren. Gahr skriver i sin artikkel om gjærstarter i medlemsseksjonen at de bør tas ut av kjøleskapet en time eller to før pitch. Jeg husker at jeg glemte det en gang og spurte her på forumet om det gjorde noe, og mener Gahr bare svarte RDWHAHB :) Noe som forvørig stemmer bra overens med det Palmer skriver om at gjærstartere fint kan pitches direkte fra kjøleskapet.
 
I følge det de fleste hjemmebryggere sier så vil det si at palmer er på ville veier i førsteutgaven sin.

Han er flink og mange ser en aura rundt ham, men ikke alt er korrekt.
 
Jeg tror ikke spørsmålet er tiden, men temperaturen. Har du en gjærstarter på f.eks (absurde fiktive) 100 L tar denne lengre tid å temperere seg.
 
Har en starter på ett rør wlp001 og 1,7 liter. Etter 36 timer på magnetrører kom det fortsatt litt bobler opp langs kanten. Etter drøye 40 timer tok jeg den av røreren og satte den i kjøla. Etter ett døgn i kjøleskapet er det et skumlokk på toppen. Aldri sett dette før. Noen som vet hva greia er her?

received_10154811469561187.jpeg
 
Tilbake
Topp