hvor er tørrhumle smaken?

jeg har satt en mild bitter ipa og en bitter ipa som jeg tørrhumet med ca 3 g/liter og og den andre 5g / liter.
det luktet kjempegodt disse 5 siste dager, så jeg satt de i kjøleskapet for å 6 grader og minsket gradvis temp. net til 2 grader for å få gjæren til å synke.

når jeg tappet ølet på flaske fant jeg ikke et snev av tørrhumle smak :(

jeg hadde satt en blonde med 1,33g / liter tørrhumle og denne smaker mer :/

har det bare å si at det må lagres lengre?
 
Jeg syntes dette var veldig merkelig med tanke på at jeg har brukt cascade.nelson.chinook og andre sitruspregede humler. Håper bare på at det blir mer framhevet etter lagring, ellers blir jeg meget skuffet.
 
det var jo ca det ja, men når jeg tappet det på flaske tok jeg et par og smakte, merket liksom så si ingenting av denne humle smaken :/
uansett setter jeg jo ølet i kjøleskapet før smaking og det er jo ca 4-6 grader :)
 
Det er jo 10 dager med tørrhumling før flasking. Er ikke det litt i overkant?
Jeg tørrhumler 6 dager før flasking. Så da er det 5 dager ved høy temp, og så rett i 2 grader coldcrash. Trodde ideeen med coldcrash var å gjøre det hurtig så man sjokkerer gjæren og den går i dvale
 
Det er jo 10 dager med tørrhumling før flasking. Er ikke det litt i overkant?
Jeg tørrhumler 6 dager før flasking. Så da er det 5 dager ved høy temp, og så rett i 2 grader coldcrash. Trodde ideeen med coldcrash var å gjøre det hurtig så man sjokkerer gjæren og den går i dvale
20 grader - 5 dager
13 grader - 1 dag
6 grader - 1 dag
6-2 grader halv dag
 
Låner tråden litt:confused: Jeg tørrhumlet nettopp en mørk dobbel ipa jeg satt for 3 dager siden, 50g/24L. Denne tenkte jeg la gå i 14 dager for så å coldcrashe den en ukes tid. Mesteparten skal på fat for videre lagring (til jul). Var det dumt av meg å tørrhumle så tidlig, og vil ikke min tørrhumling ha noen effekt? Bør/kan jeg tørrhumle på nytt, event. når?
På coldcrash bruker jeg bare skru temperaturen direkte ned til 2 grader, bør jeg justere ned stegvis? Event. hvordan??
 
Peis på med 50-100g til om 4-5 dager, en mørk DIPA burde tåle ganske mye tørrhumle...Dersom det fortsatt er mye gjæringsaktivitet blir humle aromaen blåst vekk, derfor tørrhumling etter at stormgjæringen er vel over...
 
etter litt lagring nå så har lukten kommet seg og smaken littegranne, men lurer på om det var så mye humle at smaken har blitt mere besk enn citrus ? for mye av det gode kan vel bli for mye?

en liten sup så varer smaken kjempelenge :p men egentlig litt besk, framfor citrus :/
 
Sist redigert:
IPA'n din er bitter med andre ord
Ja, det må jo være feil ;-)


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Tilbake
Topp