Hvor får man sjekket humle?

Er en fersk brygger som tenkte at jeg etterhvert skulle prøve å brygge et øl med lokal humle.

Så lurer på hvor man kan få sjekket hvilken humletype det er snakk om, og alfasyre innholdet?

Du kan til en viss grad sjekke bitterheten selv.
Kort: Lag te av humlen din og en humle med kjent alfasyre, og bland ut den mest bittre med vann til de smaker like bitter. Deretter kan du regne ut alfasyren etter hvor mye vann du tilsatte.

Jeg mener jeg har lest en artikkel/bok som går litt grundigre til verks, men jeg husker ikke hvor.

Hvilken type kan man vel også til en viss grad smake/luktem viss man har referanser tilgjengelig og god lukte/smakssans.

Knut André skrev:
Du kan til en viss grad sjekke bitterheten selv.
Kort: Lag te av humlen din og en humle med kjent alfasyre, og bland ut den mest bittre med vann til de smaker like bitter. Deretter kan du regne ut alfasyren etter hvor mye vann du tilsatte.

Interessant emne. Hvordan kan man regne ut alfasyren ved å tilsette vann? Har du en formel eller ett eller annet?

Med forbehold om at dette har ikke prøvd, kun lest:

Tror det skal være mer eller mindre linjært;
Viss du tar like mye referansehumle (med kjent alfasyrenivå) og humle du ønsker å teste
og du må tilsette f.eks. dobbelt så mye vann til referansehumlen som til testhumlen for at "téen"
skal smake like bittert, så er alfasyrenivået i testhumlen halvparten av det i referasehumlen.

Jeg ser også at en alternativ måte er å lage de to te-koppene med lik mengde humle og vann,
og deretter se hvor mye sukker du må tilsette for å balansere ut bitterheten.
Sukkermengden som trengs skal vistnok også være ca proposjonal med alfasyrenivået.

Hadde vært artig å prøve ut noe av dette i praksis, og det kan man alltids gjøre med to
humler med forskjellig, kjent alfasyrenivå.

Det kan jo være en måte å finne ut alphasyre nivået på, men hadde håpet å få sjekket hvilken humle det er snakk om i tillegg til å få slått klart fast hvilket alphasyrenivå de har.

Gjør planteforsk eller lignende slike tester?

Tilbake
Topp