Hvor fort vokser humleplanter?

Jeg har lyst til å lage et groskap i kjelleren til vintersesongen, og i tillegg til de klassiske maturtene kunne jeg tenke meg å hive inn ei humleplante.

Iom at jeg kommer til å flytte i løpet av et år lurer jeg på hvis planta blir for stor til å kunne ta den med. Dette blir jo selvsagt et hydrooppsett, så plantene vokser jo ca tre ganger så fort som i jord. Kjedelig å starte ei plante som tar tre år å få god, hvis jeg må sette den igjen.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 4
 
Mine har vokst ca 5-6 meter i løpet av sommeren. De ble plantet ut i juni og er altså førsteårsplanter. Forøvrig bør vel humle stå ute. De trenger sesonger med en kuldeperiode om vinteren.
 
Hvorfor ikke plante dem i store potter? Jeg hadde mine i potter første året.

Plantet dem ut i fjor høst. Pga. lang tørke og kulde i vår kom de ikke opp av jorda før slutten av april. (Vanligvis skal de være oppe iløpet av mars).
Mine engelske varianter har vokst seg rundt 6-8 meter, men jeg frykter at det ikke blir noe blomst i år. De er alt for trege opp av bakken, og været begynner å snu mot det kaldere.
 
Aleksander_B skrev:
Hvorfor ikke plante dem i store potter? Jeg hadde mine i potter første året.

Plantet dem ut i fjor høst. Pga. lang tørke og kulde i vår kom de ikke opp av jorda før slutten av april. (Vanligvis skal de være oppe iløpet av mars).
Mine engelske varianter har vokst seg rundt 6-8 meter, men jeg frykter at det ikke blir noe blomst i år. De er alt for trege opp av bakken, og været begynner å snu mot det kaldere.

Jeg leter etter slyngplanter som kan stå i potter og vokser fort. Det er til ett prosjekt på jobb.  :)

Humle høres midt i blinken ut og det hadde vært Morro med egendyrket humle.
 
Det sies at god humle dyrkes best i og rundt samme breddegrader som vindruer?
Vårt klima er vel muligens en smule rått, og ulike arter av humle tenderer til å pådra seg alskens jævelskap mht angrep fra drit og lort?

Platen er på en måte fettern til Cannabis Sativa, i så fall er det en rovplante fra helvete.
Jo mer næring og lys, dersto raskere vokser den.
Litt usikker på makshøyde, men er nok ikke ulik Cannabis ved optimale forhold.
10-15cm i døgnet kanskje på det mest effektive?

En "venn" av meg dyrket "grass" i hydro-system, rett og slett som et eksperiment.
Humulus lupulus er nok ikke en plate du ønsker å gjøre det med, med mindre du har ekstrem takhøyde.

Just my 2 cents
 
Tilbake
Topp