Hvor lang tid bruker du på hele prosessen?

Selv brukte jeg 5 timer totalt på brygging+ flasking og vasking på forrige batch, som ble en partial ekstrakt IPA og 17,5 liter som sluttresultat.

Dette er vel i den lave enden av skalaen, for dere som brygger allgrain ligger nok en del høyere enn dette?
 
ca 5-6 timer fra jeg skrur på maskinen til den er tilbake på plass ferdig vasket, noe avhengig av lengde på mesketid og kok. Det er dog uten tapping fra 'forrige gang', men tiden hadde blitt den samme, da tapping ville skjedd under mesking og kok. Dette er på speidel 20l
 
Jeg bruker ca 8 timer fra start til alt er vasket og ryddet vekk. 60 min mesk, 90 min kok og 60-90 min for at trub/humle skal legge seg i ro før jeg tapper.
 
Jeg bruker fra 7 til åtte timer fra start til slutt. Dersom jeg kan få ned tiden på kjølingen hadde jeg spart opp mot en halvtime...
 
5,5 til 6 timer fra jeg skrur på varmen til vørter er i bøtta og lokket på. Da har jeg ikke vasket bryggekjelen (Bratberg) men fylt den med vann så den får stå en dag eller flere. Flasking tar ca 1,5 time for batch på 20-22 liter, flasker ikke samtidig med brygging. Så går det litt tid til å lage og sette på etiketter.
 
Bruker ca. 5 timer fra jeg finner fram utstyret til ølet står til gjæring og utstyret er ferdig vasket. All grain og no sparge mesking.
 
Var egentlig på utkikk etter tiden som gikk fra start helt til slutt (helt til ølet står i glasset) og da på produksjonstid, ikke ventinga ;)

Men ift kun bryggedagen er interessant det og!
 
Bruker mellom 5 og 7 timer etter hvor lang meske og koketid. Går ofte med mer tid enn en tror når en skal klargjøre utstyr og ingredienser.. Men bruker heller litt ekstra tid for å få et godt resultat og så koser jeg meg når jeg holder på..

Bruker speidel 50

Easybrew
 
Et sted mellom 6 og 8 timer. Brygger på bb60.

Stort sett så gjærer mine brygg i 2 uker. Jeg pleier å smake på den første flaska en uke ut i karboneringen. Dvs. At den første flaska blir smakt på etter 3 uker.
 
I kun arbeidstimer går det vel 5-6 timer bryggedagen, eventuelt en time med fikling, flytting og humling. I tillegg en time flaskevask og tre timer flasking (kinkig alene). En time eller to til planlegging og pønsking, noe som gir en total på 12-14 timer.
 
Jeg brygger med BB30. Jeg bruker ca. 1-2 timer til forberedelser, planlegging, kverning av malt mm, ca 5-6 timer på selve bryggingen før alt utstyret er tilbake på plass. Gjæring tar ca 2 uker for ale og ca 3 uker for lager, blir gjerne et par dager ekstra uten noen spesiell grunn. Flasking tar ca. 2 time, litt kortere tid med fat. Lagrer bare 14 dager før ølet er i glasset, må jo teste. Prøver å lagre 14 dager til evt 1 måned, men ikke alltid så lett å vente...
 
Hele dagen omtrent, har ikke hastverk og setter alltid av en hel dag til brygging, man skal da kose seg.

Bryggeriet er ferdig oppvarmet til strike temp og malten er ofte veid opp, så etter en god frokost er det bare å kverne og hive malten oppi. Alt fra en time til tre tre mesking, en til en og en halv time skylling og litt koking tar jeg meg også tid til. Er det en øl som er passe humledrevet så hiver jeg inn ca en time WP og så kjøling. Lar stå to-tre-fire timer for bunnfelling (alt ettersom når jeg gidder å gå ned i bryggeriet igjen) og så er det starsanering av kar og tapping og oksygenering.

Fating skjer en eller annen gang etter at den er utgjæret og enda litt til. Må klemme det inn når jeg har tid. Blir ofte at jeg tar måleprøver etter jobb (sent på kvelden), justerer evt stc hvis jeg ser det trengs ifht planen som ble lagt da jeg satte det til gjæring, justeringer blir som regel å programere inn en coldcrash senere enn planlagt hvis jeg ikke får/orker tørrhumle ihht planen.

Som regel så er det på fat ved ca 16 dager, og 6 liter fra flaskingsfatet tappes på flasker noen dager etter det, resten blir værende på fat.
 
Fra gårsdagens bryggedag - No Sparge 25 liter:
-Hentet malt i garasjen kl. 1830
-Utstyr vasket + vaskerommet ryddet kl. 23.00

Koketid var 90 minutter, kommer nok uansett ikke under 5 timer gitt.
 
@Ingeniøren , høres ut som ren BIAB :)

Ellers, omtrendt samme tidsforbruk på bryggedag her. 5,5-6 timer uansett. Når det er sagt, det betyr ingen ting, da jeg råkoser meg med prosessen også. Med andre ord er reisen en del av målet - og gode varer i enden selvsagt :)
 
@Ingeniøren , høres ut som ren BIAB :)

Ellers, omtrendt samme tidsforbruk på bryggedag her. 5,5-6 timer uansett. Når det er sagt, det betyr ingen ting, da jeg råkoser meg med prosessen også. Med andre ord er reisen en del av målet - og gode varer i enden selvsagt :)

Prosessen er veldig lik BIAB, unntaket er egen meskekjele med manifold for avsiling av vørter til separat kokekar.;)
Kall det gjerne et to-kjelers oppsett uten duppedingser.
 
Fatingen tar en times tid, så hele prosessen med brygging, vasking og fating tar omtrent 6 timer.
 
Kommer an på type øl. Lyse ales gjærer jeg i to uker, så tar tvangskarbonering en uke, flaskekarbonering 2 uker. Lager gjærer jeg i tre uker også skal de ha en lager periode på 1-3mnd. Mørke ales har også godt av en modningsperiode etter karbonering.
 
Tilbake
Topp