Hvor lav temperatur tåler gjær?

Balle Rambjør

Norbrygg-medlem
Jeg var litt sløv ved siste cold crash, og hva skjedde? Jo, vørteren hadde selvfølgelig blitt til slush. :rolleyes: Så da er det store spørsmålet: Bør jeg tilsette litt ekstra gjær før karbonering, eller har gjæren overlevd og kan klare jobben?

Problemet med frysing av gjær på "vanlige" frysebokstemperaturer kontra -80 grader C er at gjærcellene krystalliseres og dermed kan bli ødelagt.

Problemet med frysing av gjær på "vanlige" frysebokstemperaturer kontra -80 grader C er at gjærcellene krystalliseres og dermed kan bli ødelagt.
Flesteparten av gjærcellene blir nok ødelagt, men noen overlever sannsynligvis. Testet på villgjær/surdeig etter ferien med en surdeig som var frosset ned i 3 måneder. Tok 3-4 "step" og 4 dager å få skikkelig liv i den igjen, vanligvis er det fullt kjør etter 5-8 timer etter nytt påfyll av mel.

Skal du fryse gjær brukes glyserin som medium slik at iskrystaller ikke sprenger gjærcellens cellevegger.

Når det gjelder det TS spør om så tror jeg svaret i post 2 er dekkende, går vanligvis bra men det skader heller ikke med litt ekstra gjær til karbonering.

Sist redigert:
Tilbake
Topp