Hvor lenge er gjær fra en gjærstarter holdbar?

Hei!

Har laget en gjærstarter av whyeast am. ale II på 3 liter som nå er ferdig utgjæret. Hvis jeg nå heller av væsken og setter gjæren kjølig, hvor lenge kan jeg vente før jeg bruker gjæren? Vil den tape seg nevneverdig etter en uke eller to?

En uke burde gå greit, og sikkert to uker også. Det kan uansett være lurt å dekandere og tilføre mere maltekstrakt noen timer før brygging slik at gjæra får våknet til liv og erstattet noen av de cellene som ikke overlever lagringen.

EDIT: tror det kan være lurt å også tilføre litt fersk vørter til gjæra slik at den har noe næring å leve av under lagring.

Dette blir vel akkurat som å spare på slurry etter brygging, bare at det er snakk om mindre mengder.

I følge mrmaltys kalkulator synker viabiliteten til 83% etter en uke, og til 72% etter to.

Dalaker skrev:
Dette blir vel akkurat som å spare på slurry etter brygging, bare at det er snakk om mindre mengder.

I følge mrmaltys kalkulator synker viabiliteten til 83% etter en uke, og til 72% etter to.
Blir det ikke akkurat som du bruker flere pakker med fersk gjær i steden for slurrygjenbruk? I så fall synker viabiliteten bare 5% hver uke etter produksjon.

Interessant.

Antagelig er det et sted midt i mellom? Gjæren er ikke helt fersk, fordi den har laget en slurry, men den har heller ikke gjort en like stor jobb som en typisk slurry høstet etter brygging.

Beant skrev:
EDIT: tror det kan være lurt å også tilføre litt fersk vørter til gjæra slik at den har noe næring å leve av under lagring.

Der tror jeg du tror feil. Du ønsker at gjæren skal være minst mulig aktiv under lagring, slik at den ikke bruker opp næringsreserver.

Mulig det, er ikke skråsikker på dette akkurat  ;)

Mener jo å ha lest/hørt at det er lurt å ikke kjøre en starter helt ut hvis gjæra skal lagres noe lengre enn et par dager. Tanken bak er vel å la gjæra få litt mat under lagring? Mulig dette er helt feil...  :jaha:

Fant dere ut av dette under videre diskusjon?

Har forsøkt å søke litt rundt, uten å finne noe klart svar. Har en starter som har stått kaldt i to uker etter å være klar til pitching. Av ulike grunner har ikke brygging vært aktuelt før nå. Regner uansett med at det går greit, men hadde vært interessant å vite hvor mye for lite jeg pitcher med og om det evt er verdt bryet å fôre den i noen dager før jeg brygger.

Tilbake
Topp