Hvor lenge kan en Stout gjære?

Opplever nå noe merkelig - en Irish Stout som ikke ser ut til å slutte å gjære.  :jaha:
Hvor lenge kan en Stout gjære før en kan regne den som sansynlig tapt for man-kind?

Kan legge til - der er ingen morsomme odører, den gjærer pent og pyntelig med ca 2 min mellom hver "blubb" i vannlåsen og oppfører seg i det hele pent og pyntelig.

To minutter mellom hver blubb kan nok tyde på at ølet er ferdiggjæret (dersom dunken er tett ellers). Under gjæring løser en del CO2 seg opp i ølet, og selv om ølet er helt ferdiggjæret så kan CO2 komme seg ut av ølet, f eks dersom lufttrykket synker eller temperaturen stiger.

Vi trenger altså heller å vite: hva er OG, evt FG, evt oppskrift, og hvor mye og hva slags gjær har du brukt, og hvor lenge har brygget stått? :)

Stouten hadde en OG på 1050 i utgangpunktet, brukt WLP004 og en dose med gjærnæring. Ble satt den 25/04.10 kl 1605  :) Har oppført seg eksemplarisk under hele gjæringsprosessen, putret gjevnt og trutt som et sveitsk gjøkur.. Har stått under gjevnt temp 20 grader - ikke mye variasjon da de står på "isolat" med lite muligheter for temp endring.
Har tatt en ny måling i kveld - ser ut til at det hele roer seg, er nå oppe i 3 min og 12 sek. så det ser ut til at Stouten har tatt til fornuft..

Men spørsmålet står fortsatt åpen, hvor lenge kan man regne at et normalt gjæringsforløp kan strekke seg, 18 dager for en Stout er lengre enn jeg noen gang har vært borti før? Så om noen har en tanke eller to rundt det generelle spørsmålet - er 3 - 20 dager en normalperiode for en "normal" ale?  :jaha:

Hadde en imperial stout OG 1077 den gjæret ca 4 uker før jeg skrudde ned varmen,men stod 42 dager på gjæren før jeg flasket FG 1023 . (fikk forøvrig 3 plass i NM sterk porter /imperial stout). Den var gjæret med Wyeast 1338 europeian ale og den flokkulerer veldig så man må svirle litt på dunken for å få den i gang igjenn.
Din øl tror jeg er ferdig, men mange har problemer med å få veldig høy utgjæring med irish ale gjæren.
De fleste ales under 1080 bør være utgjæret etter 3 uker  om man gjærer på normale temper og tilsetter nok gjær ,nok oksygen, gjærnæring. Men det finnes noen lunefulle gjærstammer. Saisson kan bruke 4-6 uker på å bli ferdig. European flokkulerer,(sikkert andre også) slik at de må rørers ned i suspensjonen for å få fart på gjæringen igjenn.
Har nå brygget 10 brygg, men det er bare stouten som ikke har vært utgjæret etter vel 14 dager. Lagde en Imperial Stout med OG på 1120 og også den var utgjæret etter 15 dager dog med US-05 .
Tror det enkleste er å ha god tid og la ølet ta den tid det trenger, Ta en SG etter vel 14 dager og en noen dager senere. Er det da ikke forskjell er det bare å tappe på flasker eller fat.

Interessant Brede.
4 uker var lenge lenge, noe å huske på når neste brygg ut er nettopp en Imperial.
Når du skriver at de fleste Ale's bør være utgjæret etter 3 uker - i de fleste oppskrifter som jeg har lest så opererer man med en primærgjæring i + - 2 uker men ofte så beskrives det at gjæring er stoppet opp etter 1 uke. Kan dette ha sammenheng med at det er vanskelig å få til høy utgjæring ved bruk av overgjær uavhengig om man bruker tørrgjær eller "ferskgjær" og starter? 

En ale på 1.050 er under vanlige betingelser (temperatur og gjærmengde/-vitalitet tatt i betraktning) ferdiggjæret innen 1 uke. Men, som det så er med biologiske prosesser, så går de ikke alltid helt slik man forventer. Meskingen kan også gjøre at det oppstår en høyere andel av sukkertyper som gjæren har vanskeligere for å fortære, kan jeg tenke meg. Kanskje noen gjærspesialister har noe å si om dette?

Det er ikke vanskelig å få høy utgjæring med alegjær. Noen gjerstammer har veldig høy utgjæring andre ikke.
Noen gjærer lengre ved 2.generasjon.Ta for eksempel gjæren til Denny Conn. Wyeast 1450 Dennys favorit .Lagde først en pale ale OG 1059- FG 1012 78% utgjæring. Brukte opp igjenn denne til en IPA OG 1070- FG 1012 82 % utgjæring. Nå var jo ikke dette samme ølet, men har hørt fra andre forum at 2. generasjon gjærer lengre ut.

Utgjæringen bestemmer man selv med meskeskjema og maltsammensetningen.

Det viktigste er at man lærer seg sitt eget oppsett, forskjellen på gjærtypene, og dermed har en viss formening om forventet OG.
Enig med Eduard at en ale med OG på 1050 bør være utgjæret på en uke, under normale omstendigheter.
Lagde tidligere i vår 2 forskjellige hveteøl med 3333 German wheat og begge var utgjæret 72 timer etter synlig gjæring. Flasket etter 9 og 10 dager.

Har en Bohemian Pilsner stående nå OG1052  FG 1015 70% ugjæring, mesket med 68 grader 90 min den ogå var utgjæret etter 14 dager. Planlagt OG var 1015-16 så treffer akkurat og det er tilfredstillende.
Det er bare å brygge mye, ta nøyaktige notater, så får man det til etter hvert.

I mine stouter har jeg brukt 1084 Irish Ale, de har stort sett vært ferdig gjæret etter 7 dager på 21 c. Men har latt de stå 9-10 dager før flasking.

Da var både Dobbel IPAen og den Irske Stouten målt - begge startet med en OG på 1050'ish v. 20 grader C og har henholdsvis FG på 1012 og 1015 v. 22 grader C. Får vel si meg fornøyd med dette. Har smakt på begge og der var "ingen usmak"  :biersmile:
Har nå satt dem til en ukes hvile, senker tempen litt (min teori, mindre aktivitet = mer bunnfall og klarere brygg.) Flasketapping neste lørdag, da har de hatt nesten 3 uker i tempererte omgivelser og så 1 uke på 15 grader for å "kule bæret" før de tappes på flaske og får nye 14 dager på seg til å produsere kullsyre. Dette med en periode med kjøligere "roe seg ned" tilværelse var noe jeg erfarte med en tidligere Ale setting - hadde en litt cloudy ale før jeg testet dette, neste flasketapning ble vesentlig klarere, kan være tilfeldigheter men forsøker nå hvertfall en gang til. Bruker forøvrig ikke klarningsmiddel i mine brygg - har vært fornøyd med de foregående bryggene.

Ellers en liten kuriositet - har hatt 1 års dag for mine "seriøse" hjemmebryggeaktiviteter, den 16 mai er det dags for å åpne den siste flasken av det første brygget som ble flasketappet den 16 mai i 2009. Litt progresjon har det heldigvis vært, learning by doing er en god læremester - spesielt når en kan leve på andres erfaringer i tillegg.  :ilike:

Neste prosjekt - bygge bedre lagringsrom - har med glede erfart at godt øl blir enda bedre ved lagring, både Ø's og Ægir samt egenproduksjon har fått tid på seg til å modnes og det virker som de trives med det..  ;)

Tnx for gode tips på veien!

Tilbake
Topp