Hvor lenge kan jeg la ølet stå på gjæringskaret?

Hallo.

Jeg har brygget et ølsett fra brewolution. Ølet er Hoppy hougardia. (en hoegaarden klone ). Dette er andre forsøket på dette settet, da det første brygget gikk i lufta etter 2 uker på flasker. Ville derfor prøve en gang til. I dag tenkte jeg å måle FG da ølet har stått 13 av 14 dager til gjæring. Tenkte å måle i morra for å se om jeg måler samme FG. Men da jeg rigget meg til klarte jeg det kunst-stykket å miste hydrometeret i gulvet. Ja, det knuste. I morra skulle jeg tappet ølet før jeg drar bort i 2 og en halv uke. Så dette passet dårlig.. Det er jo søndag, så jeg får ikke kjøpt noe nytt heller før jeg skal dra.

Så da kommer spørsmålet: Hvor lenge kan jeg la ølet stå på gjæringskaret? Oppskriften sier ølet er ferdig etter to uker. Men hva om jeg lar det stå 2 uker til? Noe i veien for det?

I en periode med veldig mye brygging glemte jeg et kar som var satt inn på et rom som ikke var i bruk. Ølet fikk 7 uker på primærkar før fating, og resultatet var helt prima. Men om du planlegger 4 uker på fat ville jeg latt det stå i ro, ingen SGmålinger underveis, for å minske risikoen for infeksjon..

Tilbake
Topp