Hvor lenge kan vørter stå etter at den er kokt og avkjølt ?

Hei!

Har et lite spørsmål her som ble aktuelt sist gang jeg brygget.

Hadde et lite eksperiment ved siste brygg da jeg hadde kjøpt inn store teposer til bruk ved humling.

Men akkurat i det jeg hev posen med 20 gram humlepellets i vørteren kom jeg på at den utvider seg jo rimelig greit... Resultatet ble sprukne poser og humle i hele vørteren. Selvfølgelig ingen krise, men etter kjøling, røring og hviling, ble det 5 - 6 liter med vørtergrums som ikke ble med til gjæring.

Grumsrestene lot jeg stå til dagen etter, og fant ut at grumset hadde samlet seg vesentlig mer og jeg hadde da ca 3-4 liter med klar vørter.

Mitt spørsmål er om det er riski å la den avkjølte vørteren stå 5-6 timer før tapping til gjæringskar, eller Bør det gå greit dersom man desinfiserer lokk evt bruker aluminiumfolie?

- Arne -
 
Har hatt vørter stående til dagen etter et par ganger uten at det har ført til problemer. Det var vel smått med kjøleanlegg på de gamle gårdsbryggehusene også, så det blei nok kjølt mye på naturlig måte, etter gjerne å ha stått på mesk heile natta.. Men det var nok ikke alltid bra øl heller..
 
Vet ikke om du hadde planer om å tilsette den ekstra vørteren sammen med resten, men du kan jo uansett gjøre et tilnærmet risikofritt forsøk med å gjære det som en minibatch og kanskje tilsette noe artig? :)

Selv bruker jeg aldri poser til pellets. Pleier å unngå det verste grumset, men mange dumper alt i gjæringskaret med godt resultat.
 
Var litt inne på tanken på det jeg og, men syns det ble litt lite å eksperimentere med 3-4 liter. Ser at bryggeland har noen poser som ser litt mer finmasket ut. Tror jeg prøver de neste gang. Funker jo fint å humle rett i gryta og.
 
Vi bruker kun pose på blomt, ikke pellets. Kjøler til 2-3 grader over ønsket temp, lager en kraftig whirlpool med sleiva og lar stå i 1 time før vi tapper. Bruker og bli ca 2l igjen i kjelen på vell 50 liter. Sist brygg ble det brukt blomst på aroma og posen den lå i samlet utrolig mye av pelletisert humle fra både bitter og smak på de 5 minuttene. Så et tips for å minske humlemengden etter kok er kanskje å prøve å slenge en pose neddi? Vi bruker vanlige bh-vaskeposer med stort hell..

Sent fra min GT-I9505 via Tapatalk
 
Det aller enkleste er å bare slenge hele eller så godt som hele sulamitten i gjæringsbøtta med en gang. Slipper humleposer, slipper å vente 1 time+ for bunnfelling og får mer øl. Alt legger seg i en kompakt kake på bunnen uansett. Ølet blir helt klart og på de batchene jeg har brukt denne metoden har jeg ikke klart å registrere noen usmak i alle fall. Har også gjort det med alkoholsvake og lyse øl, og der burde jo eventuelle usmaker gjøre seg relativt tydelige - noe som ikke har skjedd.

Selvsagt en dårlig ide om planen er å høste gjær, men det er det vel ikke så mange som driver med uansett.
 
Noen ide å sette det kaldt før tapping?

Det hjelper selvsagt på bunnfellingen, men det tar lang tid og i praksis vil man da gjerne ikke få pitchet gjær før morgenen etterpå. Tar ganske lang tid å kjøle ned 20 liter + i kjøleskap. For infeksjonsformål o.l. er det best at gjæringen kommer i gang så fort som mulig.

Det sagt "glemte" jeg en gang å vaske gryta mi, den stod i over en uke i kjelleren med litt grums i og jeg kunne foråsvidt ikke se noen tegn på at liv hadde oppstått nedi der, men det er ikke det samme som at det ikke har etablert seg noe styggedom.

Men igjen - prøv i det minste en gang å gi litt blanke i hvor mye turb som blir med i gjæringskaret. Det åpner for en betydelig enklere og kjappere bryggedag, i følge "how to brew" er det også en fordel med noe kaldturb i gjæringskaret, mens "hot break" med fordel kan fjernes om jeg ikke husker feil. Jeg skummer av det meste av hot break når det har kommet på kok og så lar jeg det aller meste av bunnfallet etter nedkjøling gå i gjæringsbøtta. Funker fjell.

Gahr har vel sagt noe om at man kan risikere noe dårligere skumfast het med denne metoden, men jeg har ennå til gode å se noen tungtveiende årsaker for å ha angst for turben. Jeg er dog på ingen måte noen ekspert på dette...

Jeg sparer nesten en time på bryggedagen for denne måten - nå kan man selvsagt gjøre andre ting mens det bunnfeller, men da jeg brygger på hverdager er det ganske stor forskjell på å være ferdig klokken midnatt eller klokken 1 om natten. Slipper også å bale med hevert og/eller sil så går mye kjappere å tappe og en ting mindre å vaske etterpå.
 
Burde gå fint å la det stå noen timer om utstyret er desinfisert. Har gjort dette ved blanding av batcher.
Humleposer er det du er på jakt etter. De er elastiske, i motsetning til vaske- og meskeposer (som også fungerer fint). Er ikke nødvendig å bruke sammen med pellets, som løses opp i vørteren under kok, og faller til bunns ved kjøling. Grumset som ligger igjen i bunnen av kjelen når du tapper over i gjæringskaret, lar du være der.
Et lite triks for å filtrere vørter over i gjæringskaret: tre en humlepose over den enden av slangen fra gryten/heverten/trakten som vørteren kommer ut av og ned i gjæringskaret. Blir en stor, fin ball med grums som filtrerer veldig effektivt. Fungerer også ypperlig ved omstikking av tørrhumlet øl før flasking!
 
Går vel for å droppe poser og surr. Skal uansett ikke bruke gjæren igjen. Like greit å samle øl"tapet" et sted. Ølen ser jeg stort sett blir klar uansett. Bare man er tålmodig. Skal straks flaske kölsch virker lovende 10 dager ut i gjæringa. (tok måling i dag på 1012, og måtte smake... Godt! Litt Popcorntendens, meb syns det kledde ølet)
 
Tilbake
Topp