Hvor mange g co2 for å presse starsan ut av fat?

Jeg er dårlig i matte.

Vet at BjarteH skrev et innlegg for ca 1.5 år siden om noe lignende men finner ikke igjen innlegget.

Enkelt og greit lurer jeg på hvor mange g co2 som trengs for å presse ut starsan fra et fat. La oss si ca minstekvanta slik at det ikke er særlig overtrykktrykk igjen i fatet.

Det er nettopp co2 jeg vil bruke for å unngå oksygen.

Jeg gjorde det før, men etter at jeg måtte skifte 6kgs tank litt for ofte etter min smak gikk jeg bort fra det. Men etter å ha oppdaget lekkasjer etc så lurer jeg på hvis det ikke går så mye co2 som jeg trodde likevel.

hmm trykket på feil knapp, slett i stedet for redigering. Men du få da uansett oksygen når du fyller det. Da er det bedre å bare fylle fatet og nappe litt ventilen når du har koblet på co2 for å lufte ut. Det holder vist for de fleste etter det jeg har lest og sett på youtube.

Nei det gjør jeg ikke, jeg fyller i en lukket sløyfe. Rettere sagt så får jeg ikke mer oksygen enn det som er i en 2m lang slange med 3mm ID, og det som er igjen i fatet etter at det er purget. Er fatet fylt av co2 slipper jeg dette.

Det er sant, men det går en del co2 til det. Den beste måten å finne ut om det er overkommelig eller ikke er vel bare å prøve og notere ned hvor mange fat du får ut at en tank co2 og da vurdere om det er verd den ekstra co2.

Tja, det er jo ganske vanskelig, går jo co2 hit og dit. Purging, flaskefylling, fating etc. Må ha mattekunnskapene, som jeg etterlyser her, eller en veldig nøyaktig vekt, jeg besitter ingen av delene.

Ja men starsanen må presses opp stigerøret, det innebærer et løft. Så det blir en ekstra faktor i ligningen.

Bruk en sodastream flaske på regulatoren din. veie den før bruk og så veier du den etter. bruk en gramvekt til dette så får du vite hvor mange gram co2 du har bruk. Da får du nok det mest riktige resultatet som er ferdig justert for sin bruk og det trykket du må bruke.

Eller å bare finne ut av matematikken. Mye billigere enn å kjøpe sodastreamflaske, regulator til denne, og en svært nøyaktig vekt..

Det var en grunn til at jeg spurte slik jeg spurte i åpningsposten...

Kan hende du finner svaret i den linken jeg la ut. Den matten er avhengig av hvor mye veske det er snakk om og hvor høyt over havet du er osv. Uten å vite nøyaktige tall for alle verdier blir det bare gjetting, jeg tipper 37,62 er uten trykk så la oss du ikke åpner for mer at det såvidt pipler ut starsan så er du kanskje på 40 gram. Men da går det sakte vil jeg tro. Hvorfor skal det være så nøyaktig? Det bruker det det bruker. Bare å telle fat under normal bruk til tanken er tom så vet du snittet pr fat.

Jeg sa jo over at jeg forbruker jeg co2 hist og pist.. Umulig å måle uten at jeg unødvendig skal investere i masse (for meg) unyttig utstyr.

Det har forøvrig ingenting å si hvor mye jeg åpner opp for pipling av starsan, men hvor mye jeg trykksetter fatet med.

Jeg spurte om noen vet...

Her er formelen du er ute etter:
m=P*V/(T+273)*536.59

m = gram CO2
P = trykk av CO2 (0.5bar på regulatoren blir da 1.5 i formelen)
V = totalt volum du fyller med CO2
T = temperatur i celcius (derav +273 siden det vanligvis bruker kelvin)

Regneeksempel:
19L fat med 0.5 overtrykk av CO2 ved 20C:
m=1.5*19/293*536.59=52g CO2

Overtrykket som trengs for å presse ut regnet jeg ut i en annen tråd. Mener å huske at det var 0.2bar per høydemeter :)

Sist redigert:
Her er formelen du er ute etter:
m=P*V/(T+273)*536.59

m = gram CO2
P = trykk av CO2 (0.1bar på regulatoren blir da 1.5 i formelen)
V = totalt volum du fyller med CO2
T = temperatur i celcius (derav +273 siden det vanligvis bruker kelvin)

Regneeksempel:
19L fat med 0.5 overtrykk av CO2 ved 20C:
m=1.5*19/293*536.59=52g CO2

Overtrykket som trengs for å presse ut regnet jeg ut i en annen tråd. Mener å huske at det var 0.2bar per høydemeter :)

Nå sitter jeg og ser litt på denne. Du sier at 0.1 bar blir 1.5 i formelen. Blir 0.2 bar 3 i formelen? Eller? Jeg skjønner ikke sammenhengen mellom de to tallene. 0.1 bar er vel 1,45 PSI, er det PSI det er snakk om i formelen?

Overtrykket du trenger for tømming er minimalt, du trenger nesten ikke regne på det så 40 gram co2 for dette er et nøyaktig tall.

Du blander ikke meg og Bjarte siden jeg har skrevet flere ganger om Co2 forbruk ?.
Det du kan spare co2 på er
1. karboneringen
2. tapping.

Det går typisk 3 gr./ liter til karbonering. (2,5 vol)
Det går typisk 4 gr/lter til tapping. fatet har 1 atm overtrykk, totalt 2 atm.

Bruker du keykeg greier du det helt uten co2

Nå sitter jeg og ser litt på denne. Du sier at 0.1 bar blir 1.5 i formelen. Blir 0.2 bar 3 i formelen? Eller? Jeg skjønner ikke sammenhengen mellom de to tallene. 0.1 bar er vel 1,45 PSI, er det PSI det er snakk om i formelen?

Skjønner godt at du ikke fatter noe, her er det jo en tastefeil! Skulle stå 0.5 blir 1.5, ikke 0.1 blir 1.5. Poenget er at regulatoren viser overtrykk, ikke faktisk trykk (gjør den ikke?), derfor må du plusse på 1 bar. Retter opp i posten nå så det ikke flere skal bli forvirret.

Tilbake
Topp