Hvor mye gjær kultiveres i et vanlig gjæringsforløp?

Høstet og vasket gjæren fra en IPA for en halv uke siden. Fulgte denne prosessen:

Av to pakker US-05 sitter jeg nå igjen med ca 500ml slurry som ligner på gjær. Det har stått i kjøleskapet i noen dager nå, så jeg er sikker på at alt har bunnfalt.

Kan det virkelig være mulig jeg har klart å produsere så mye gjær? Og er denne gjæren av god kvalitet? Hvordan kan jeg vite kvaliteten?

Til informasjon hadde ølet en OG på 1.062 og FG på 1.011. Den hadde moderate mengder humle til IPA å være og ble også tørrhumlet 5-6dager før tapping.

Vedlegg

• DSC_0330.JPG
    DSC_0330.JPG
    77,8 KB · Sett: 44
Som en tommelfingerregel kan du anslå at du (i teorien) produserer nok til å pitche i et brygg med samme OG som det du høstet fra, bare 10x i volum. Så høster du gjær fra 25L batch skal du kunne pitche denne i 250L med samme OG.

Kvaliteten på den gjæren der er neppe på topp; det er jo et øl på opp mot 7% ABV. Den lager likevel sikkert greit øl, så jeg sier ikke at du ikke skal bruke den. Men du kan nok ikke gjøre det der i særlig mange generasjoner, og regne med at kvaliteten på ølet skal holde seg.

05 kan vel topphøstes? Det er en bedre løsning - og så slipper du å vaske gjæren, også:).

Takk for svar. Målet var å samle gjæren for å kunne bruke i et 10-15L prøvebrygg neste uke, så jeg hadde ikke så veldig store forventninger til det. Ser at Mr. Malty anbefaler omtrent 50 ml gjær til et brygg på 10 L og 1.050 (avhengig av tykkelsen på slurryen).

Jeg tviler ikke på at 05 kan topphøstes. Sist brygg jeg satte med denne gjæren endte med masse overflow (hadde fylt gjæringsbøtta ganske godt).

Hvis jeg da kaster oppi 100ml av denne slurryen i neste brygg vil jeg ha nok og ikke for mye gjær vil jeg tro. Høres det fornuftig ut?

Takk for svar. Målet var å samle gjæren for å kunne bruke i et 10-15L prøvebrygg neste uke, så jeg hadde ikke så veldig store forventninger til det. Ser at Mr. Malty anbefaler omtrent 50 ml gjær til et brygg på 10 L og 1.050 (avhengig av tykkelsen på slurryen).

Hvis jeg da kaster oppi 100ml av denne slurryen i neste brygg vil jeg ha nok og ikke for mye gjær vil jeg tro. Høres det fornuftig ut?

Ja, det går sikkert bra:).

Du er fortrolig med topphøsting?

Tilbake
Topp