Hvor mye sukker trenger jeg??

Hei!

Jeg har satt ett brygg i dag som viste seg å bli litt lite OG (1043) pgr.av kanskje litt mye skyllevann. Tanken var å koke opp litt faring for å få litt mere alkohol i ølet, men hvor mangen grem trenger jeg pr.Liter for å få OG`en opp til 1053?

Blir glad for alle svar!!

Mvh

Ragnar Mikal

Hei.

Alt etter hvem man spør så får man forskjellige svar. Jeg har hørt fra 2,5-2,8g sukker per liter for å øke med 1 oechle. Bruker selv 2,8 da jeg regnet meg frem til dette vha egenvekta på sukker/vann.

For å øke fra 1043 til 1053 trenger du da 28g sukker per liter vørter. Dette utgjør en uforholdsmessig stor sukkermengde (nesten 20%) så jeg vil foreslå å halvere til 1048/14g per liter. Du vil ende opp med et øl på rundt 5%.

MVH
Børge

Ellers så er det jo ikke umulig å tenke at dette ølet kan bli godt også uten tilsetning av sukker. Det kommer kanskje litt an på øltypen om ekstra sukker ville passe 'tradisjonsmessig'. Jeg har ofte brygget øl med lavere OG, og det var med vilje.

øl trenger ikke så mye alkohol for å smake godt, men etter gammel kunnskap fra sats trenger du 17 gram sukker pr. liter vørter for å øke alkoholvolumet med 1 % pr ferdig liter øl. husk at sukker gjærer 100% ut

Tilbake
Topp