Hvor mye sukker trengs til en flaskebombe?

Jeg bomma litt (les: grovt) da jeg skulle ha på sukkerlake ved flasking av første brygg søndag kveld. Endte med å bruke cirka 12 gram sukker per liter til en brown ale. Det betyr vel alt for mye kullsyre, men er det fare for at det blir flaskebomber? Tappet på vanlige 0,33-flasker.

For sikkerhets skyld har jeg plassert kassene i et dusjkabinett inntil videre. Er jeg bare paranoid? Hvis jeg har grunn til å frykte bomber, er det noe som kan gjøres? Temperaturendringer? Re-korking?

På vanlige 0,33 flasker vil vel dette være i meste laget. Om man legger til grunn at det var 20C i ølet, ender du på rundt 4.0 volumprosent CO2 om jeg ikke tar helt feil. Nå aner ikke jeg hvor mye trykk dette vil generere i flaskene, men norske 0,33 flasker har jo gjerne vært i bruk en stund og kan ha svakheter i glasset fra før av. Tror jeg ville sluppet ut trykket i flaskene, altså korket på nytt. Kanskje noe andre har mer innsikt i nøyaktig hvor mye slike flasker tåler?

Et godt karbonert belgisk øl ligger jo omtrent i denne leia.
Jeg ville tro det går bra, men du har mindre marginer om du får infeksjon, eller ølet ikke var helt utgjæret.

Jeg har hatt én flaskebombe, og da var trykket på tvillingflaskene såpass høyt at ølet stod i taket når jeg åpnet dem.
Det skal altså litt til, viss flaskene er uten defekter, iallefall.

EDIT: Delte en forferdelig lang setning i to

Konklusjonen blir vel da enten flaskebomber eller ølfontener ved åpning? Kanskje best å bare korke om først som sist...?

Bonus: bilde av sikringskabinettet.
81b19035-cf92-3aed.jpg

Edit: hvor mye kullsyre vil jeg tape/bli kvitt ved rekorking?

fmandal skrev:
Konklusjonen blir vel da enten flaskebomber eller ølfontener ved åpning? Kanskje best å bare korke om først som sist...?

Nei, man kan jo åpne en belgisk øl med så mye kullsyre uten en fontene.
Jeg tror det går bra.
Men du har jo nok kullsyre i ølet til at du risikerer å bli banet opp av rabiate briter.

Min konklusjon er at jeg ville muligens korket om for å få mer typeriktig, men ikke fordi jeg fryktet flaskebomber.
Når du korker om har du jo også ekstra infeksjonfare, som igjen kan gi flaskebomer, så det det er en hake uansett.

Er du virkelig villig til å ofre dusjkabinettet?? Om du får flaskegranater, så er det stor sannsynlighet at de kommer til å knuse glasset i kabinettet  :eek:

Det er nok av videoer på uTuben om kraften i flaskebomber.

edit: hva hadde du av FG ved flasking? Å hadde brygget stått lenge til gjæring?

var det dette?

fmandal skrev:
Jeg brygget mitt første øl på mandag (og tilsatte resten av tørrgjærpakken tirsdag). Ifølge beercalc.dk skulle OG bli 1052 og FG 1013.

OG ble som beregnet – 1052. Nå, søndag kveld, er SG ... 1013! Ned fra 1015 fredag kveld. Og smaken var slett ikke ille nå i kveld heller. Kan noen gi meg alle de gode grunnene til å vente ei uke til før jeg tapper over på flasker? Har sååå lyst til å gjøre det NÅ!

På en litt mer seriøs sidenote – er det stor forskjell på om brygget står 10 eller 14 dager på gjæringstanken? Reiser bort på fredag, hadde vært fint å ta med noen flasker sånn at opphavet kan få en smaksprøve når karboneringen er ferdig.

skal ikke så mye til for å lage flaskebomber dersom sukkeret ikke blander seg skikkelig.
blandet inn 6g per liter når jeg flasket en bitter, og den siste flasken jeg fylte eksploderte så kraftig to dager senere at hele stuen ble fylt med glass-støv  :eek:

en stor del av sukkeret hadde tydeligvis sunket til bunns mens jeg flasket  :jaha:

Vil det være fornuftig å tilsette sukkeret på rometemperatur framfor lagertemperatur? Jeg har fått en tese/ide om at sukkerlaken vil ha lettere for å synke til bunns i kaldt øl, og blande seg bedre ut ved høyere temperaturer. Kan det stemme?  :jaha:

Torga skrev:
Er du virkelig villig til å ofre dusjkabinettet?? Om du får flaskegranater, så er det stor sannsynlighet at de kommer til å knuse glasset i kabinettet  :eek:

Det er nok av videoer på uTuben om kraften i flaskebomber.

edit: hva hadde du av FG ved flasking? Å hadde brygget stått lenge til gjæring?

var det dette?

fmandal skrev:
Jeg brygget mitt første øl på mandag [...]

Satser på at dusjen holder. Ølet står i naboleiligheta – som er nyoppussa. Vi har fått nøkler, men har ikke hatt tid til å flytte inn ennå.

Det er det første brygget mitt det er snakk om, ja. Det fikk stå i 13 dager før flasking. FG var på rundt 1010.

Flasket søndag ettermiddag. Smakte på ei flaske i kveld, og jeg vil påstå at kullsyrenivået er svært nært det optimale, kanskje bittelitt under. Men om det betyr at jeg skal la det være og håpe at det ikke sprenges (aka drikke opp alt fort som f...) eller om jeg skal korke om vet jeg sannelig ikke.  :jaha:  :attevar:   :help:

(Overdose smilefjes, men det er en sånn kveld.)

Edit: Hva med å sette hele sulamitten i kjøleskapet når jeg er fornøyd med karboneringsnivået? Det burde vel stoppe gjæringsprosessen?

fmandal skrev:
Edit: Hva med å sette hele sulamitten i kjøleskapet når jeg er fornøyd med karboneringsnivået? Det burde vel stoppe gjæringsprosessen?

Virker som om du har en plan :skitbra: lagre kaldt, og drikk ølet før det får tid til å bli granat :laugh:

fmandal skrev:
Satser på at dusjen holder. Ølet står i naboleiligheta – som er nyoppussa. Vi har fått nøkler, men har ikke hatt tid til å flytte inn ennå.

:fyflate: :skraemt: :rofl: (Overdose smilefjes)

Hvorfor i helvete vil du lage Flaskebomber? Det er jo bare tull. Bruk svartkrutt eller TNT isteden for  ;D :bank2: ;D :bank2: ;D :bank2:

Rutof skrev:
Hvorfor i helvete vil du lage Flaskebomber? Det er jo bare tull. Bruk svartkrutt eller TNT isteden for  ;D :bank2: ;D :bank2: ;D :bank2:

Etter lengre opphold i Mellom-Amerika er molotov cocktails det foretrukne våpenet, vettu. Men tenkte at flammer i dusjen kanskje ble litt vel ekstremt i nyoppussa kåk...

Rutof skrev:

Mye letter å kjøpe sukker enn å skaffe svartkrutt

Nidveg skrev:
Vil det være fornuftig å tilsette sukkeret på rometemperatur framfor lagertemperatur? Jeg har fått en tese/idé om at sukkerlaken vil ha lettere for å synke til bunns i kaldt øl, og blande seg bedre ut ved høyere temperaturer. Kan det stemme?  :jaha:
Tvilsomt. Sukkerlaken er som regel varmere enn øllet, og det vil uansett jevne seg ut temperaturmessig fort ved omstikking.
Kald ferdig-gjæret øl inneholder derimot mere CO₂ og trenger dermed mindre sukker pr. liter for karbonering enn varm ferdig-gjæret øl.
Jeg bruker den minste autoheverten fra vinogbar til omstikking, og ser at den har for liten flow til å blande skikkelig. Jeg hjelper derfor whirpoolen i ommstikkingskarret litt med en dessinfisert sleiv. (bare litt... For å ungå å oksidere øllet mer en jeg uheldigvis må)

Endte med å korke om og sette i kjøleskap. Flaskene jeg drakk i kveld (måtte jo drikke to for å sjekke at jeg ikke åpnet et utskudd) hadde litt i overkant mye kullsyre, satser på at omkork og kjølig gjør susen. Regner uansett at det meste drikkes opp på fredag, vennepar ++ som har invitert seg selv på middag...

Tilbake
Topp