Hvor mye vann?

Hei

Jeg tenkte å begynne med maltbrygging og i den forbindelse er jeg litt usikker på mengden vann når det gjelder skylling og mesking.

Hvis jeg skal brygge 20 liter vil det da si at jeg skal ha 10 liter med skyllevann og 10 liter i meskevannet?

2,5 liter er standard. Men Ray Daniels (henviser stadig til han) sier at alt mellom 2 og 4 liter er OK. 2 liter blir i overkant tykk mesk, og 4 liter blir ganske tynt, men det gjør ingenting for konsentrasjonen av enzymer og slikt. Da kan man justere for størrelse og fasong (hvis det f.eks er stor deadspace) på meskekaret slik at man får plass til en mesk i karet. Så skyller man med resten av vannet som trengs, korrigert for det som blir igjen i masken og avdampingen ved kok. Det er jo det bryggeprogrammene gjør, men man kan fint leke med dette manuelt hvis man synes det er artig.

Hva med prinsippet bak en Speidel Braumeister? Her mesker man vel i omtrent bryggets ferdige volum hvis jeg har forstått prosedyren riktig?

Erlendso skrev:
Hva med prinsippet bak en Speidel Braumeister? Her mesker man vel i omtrent bryggets ferdige volum hvis jeg har forstått prosedyren riktig?

Ja, jeg er litt uerfaren enda, men fyller sålangt opp typisk 23 liter, mesker så med 5-6 kilo malt, og skyller etterpå med 8 liter vann, sitter da med 25-26 liter, som så kokes ned til 20-21 liter (kok i 90 minutter). (iallefall ble tallene slik på siste brygg nå)

Jeg lurer litt på det samme... er regelen 2,5 L (2-4L) pr kg malt uansett hvilken øltype man lager? skal lage IPA, Bitterog hveteøl snart

Tror et er ganske universelt.  Jeg bruker 3, stort sett alltid.  Har en del dødvann i meskedunken min, så det er greit med litt margin.

Tilbake
Topp