Hvor mye vekt tåler en keramisk komfyr?

Jonas

Vurderer en 36L på komfyren, men usikker på hvor mye vekt en vanlig keramisk komfyr tåler. Så, har dere erfaringer rundt dette? Er det noen som har klart å ødelegge en keramisk koketopp med en 36L (sånn uten å prøve med vilje)? :)

Jeg har varmet opp rundt 36l på både en moderne induksjonstopp(IKEA) og en eldre stekeplate på en Gorenje. Det har fungert helt fint for meg.

Har ødelagt en 80cm topp med 50L, nesten tom. Skjedde fordi jeg bikket på kjelen for å tappe ut det siste av brygget. Kanten på kjelen ble skarp mot glasskanten (det var ikke metallist langs glasset foran på platetoppen, antagelig av designhensyn).
Nå bruker jeg frittstående Caso. Koster det samme som nytt glass på platetoppen. Har ikke sett meg tilbake. Da kan platetoppen brukes til middag samtidig som du brygger. Hjemmepolitisk korrekt.

Apropos caso; Har dere noe troa på Caso CS2215? (http://tinyurl.com/zv6eh6r)
Fikk noen tanker når det ble foreslått en frittstående koker, og nå er det jo kjempetilbud på denne modellen!
Om denne funker for en 36L, er jo 799 mye mer spiselig enn 2200 kr for den til bryggselv.

Ser i manualen til CS2215 at den max er beregnet på 6 kg, men som du sier msevland så har jo de større modellene også en max på 10 kg selvom det tilsynelatende ikke utgjør for store problemer for de andre her på forumet som bruker 50L kjeler..

Tenker kanskje at 2000w (2100w i boost mode) kanskje er litt snaut til rolling boil på 30-ish liter..?

Sist redigert:
Skjedde fordi jeg bikket på kjelen for å tappe ut det siste av brygget. Kanten på kjelen ble skarp mot glasskanten (det var ikke metallist langs glasset foran på platetoppen, antagelig av designhensyn).
Det var nok ikke at det var skarpt som gjorde det, men at kraften (vekten av kjelen) ble fordelt ut på et mindre areal, slik at trykket ble mye større :) Litt pirkefysikk (p=F/A)

Tilbake
Topp