Hvor raskt oppdage infeksjoner

Hei.
Jeg skal gjenbruke gjær for første gang denne helgen. Dvs jeg skal flaske ett brygg på fredag og gjenbruke gjæren på mandag. Dersom jeg tester en miniflaske på mandag før jeg bruker gjæren for andre gang, vil jeg da kunne merke om det er infisert, eller kan infeksjoner som skyldes gjær/gjæring og derfor kan "følge med videre" komme/smakes etter dette?
Jeg forstår at det sikkert ikke er noe fasitsvar på dette og mistenker heller ikke infeksjon, men ønsker helst ikke å måtte helle ut øl....

Skulle du oppdage infeksjon i en flaske.hvordan vet du da et det er fra gjæren og ikke fra flasken..

Nei, det kan jeg ikke vite, men dersom det er mistanke om at det kan være infeksjon i/fra gjæren så vil jeg ikke bruke den.

For å gjøre spørsmålet litt enklere:
Dersom jeg ikke smaker noe galt etter 3 dager på flaske, kan jeg da friskmelde gjæren?

Nei, fasit finnes nok ikke. Før den siste med infeksjon (som jeg antar ødelegger fire andre med vasket gjær) så tror jeg jeg har hatt to med infeksjon. Merket ikke noe på disse før det var gått ca tre kvart år. Men den siste var kjappere og det var vel merkbart etter ca tre måneder. Har aldri sett noe unormalt i gjæringskarene.
Tror det kan være lurt å sette av en flaske eller to i romtemperatur. Ved infeksjon smeller de tidligere enn de som står kaldt.

Legger til siden du kom imellom,
Jeg friskmelder ikke etter tre dager, måneder eller år.

Regner med at du både lukter og smaker på "starterølet" før du dekanterer starteren? Har ikke smakt en starter som er infisert så langt, men det skal være mulig å avdekke noe med å gjøre dette. Starterølet smaker og lukter jo ikke særlig bra, men du venner deg til å kjenne hvordan den bør smake,oksidert øl og gjær og ikke noe annet. Tror jeg da...

Du har ingen mulighet til å vite sikkert at det ikke er noe galt, er jeg redd. De infeksjonene jeg har hatt, har jeg merket først etter en stund. Du må nok leve litt farlig om du vil gjenbruke gjær:).

Når det er sagt, har jeg kanskje reddet meg unna et par infeksjoner ved at jeg har kastet gjær som jeg har syntes det har luktet/smakt rart av. Kjenner du deg usikker på en gjær, så kast den. Generelt skal det lukte rent og friskt av gjæren. Lær deg å like den lukta, så kjenner du fort om det er noe galt.

Tilbake
Topp