Hvor stor kjele på induksjonsplate Pro 3500W?

Vurderer en oppgradering av 50-liters kokekjele til en 78-liters, men er usikker på om vår løse induksjonsplate tåler dette? Den klarer 50 liter helt fint, men 78 begynner å bli tungt. Noen som har dette oppsetet?

Dette er platen:
http://www.bryggselv.no/products/induksjonsplate-pro-3500w

Hei!
Hele vekten trenger ikke hvile på plata, du kan ha avlastningsklosser på siden. Uten at jeg har gjort det selv!

Kjoygard skrev:
Vurderer en oppgradering av 50-liters kokekjele til en 78-liters, men er usikker på om vår løse induksjonsplate tåler dette? Den klarer 50 liter helt fint, men 78 begynner å bli tungt. Noen som har dette oppsetet?

Dette er platen:

har 78 l kjele på denne koketoppen, brygget første bryggene uten avstandsklosser uten at noe kollapset. Koker 66liter.
men har snekret en ramme slik kjelen står på den

Tar det lang tid og koke opp?
Og får du skikkelig kok ?

Eg har testa kok på ca. 62 liter i ei 70 liters panne med vatn som var 9 grader og det vart utført i ein kald kjellar (9 grader den og) - rettnok ikkje på Caso plata men på ei tilsvarande 3500 watt plate - det tok > 2,5 timar å få kok der. Det vil nok gå raskare med isolering. Det kokte bra når lokket var på - med lokket av vart det ikkje så voldsomt kok men greit nok om du spør meg.

Det er litt forskjellar på kor effektivt eit oppsett er -det kjen an på kvaliteten på botnen i kjelen og på kokeplata.

Litt OT, håper det går greit :)

Er det bare å sette den på antall grader så holder den seg der, eventuellt et par grader høyere? Eller må/bør den ha PID for en helt stabil temperatur? Er den PID kompatibel eller resetter instillingene seg etter at den har mistet strømmen?

Litt OT, håper det går greit :)

Er det bare å sette den på antall grader så holder den seg der, eventuellt et par grader høyere? Eller må/bør den ha PID for en helt stabil temperatur? Er den PID kompatibel eller resetter instillingene seg etter at den har mistet strømmen?

Du kan kun velge ønsket effekt. Ikke grader. Og det funker ikke med PID da du må stille effekten selv når den skrur seg på igjen.

Strengt tatt så kan du velja grader på slike induksjonskokeplater (i steg på 10 er det vel) men det er ein sensor som måler gjennom glassplata midt under kjelen - så det er neppe temperaturen oppi kjelen du får målt.

På illustrasjonsbilde lyser det opp 100 med rød skrift. Er det så man kan justere den på f.eks 50 og holde en gjevn mesketemperatur? Hvordan mesker man jevnt enklest med BIAB og kjele? Eller er denn bare egnet til kok mens man bruker kjøleboksmetoden på mesk?

Platen har innstillinger for temperatur, men jeg har ikke turt å stole på den. Jeg mesker noen brygg i bryggselvs 50L kjele på denne platen, og det går helt fint.

Har lagd en kappe av et liggeunderlag, og bruker stc-1000 til å slå av platen. Så venter jeg en stund, til tempen har sunket, før jeg manuelt slår på platen igjen. Rører nå og da underveis. Pumpe står på ønskelisten :)

Dette er platen:
Ja, gjorde det samme, hos oss går det helt fint med snaut 70 liter i gryta, har vel 10-15 batcher på denne.
Kok derimot tar tid, vi installerte et 5.5KW element i tillegg da gikk det greit :)

Tilbake
Topp