Hvor stor kjøleboks trenger jeg?

Tenker å bygge et kjøleboksbryggeri av coleman extreme kjølebokser. Tenker og brygge ca 40l av gangen, hvilken størrelse trenger jeg av gangen. Vil en 70qt passe bra?
Det ser ut som Cabelas.com ikke sender til norge lenger, noen som kan bekrefte/avkrefte dette? Hva er isåfall det beste stedet å bestille fra?

De beste ville kansje vært å gått for en 52qt/49liter som mesketank, og en 70qt som skyllevanntank?

Tenker å bygge dette inn i en treramme og lage et overrislingsanlegg for skyllevannet.

Om du ikke orker lete rundt etter leverandør i USA har seasea.no OK pris på Igloo kjølebokser.
(og seasea.se bedre priser om en tur til egnet sted i Sverige er innen rekkevidde)

Eg har 40quart og kan meske ti kilo i 30l vatn. Det gir litt begrensing når eg ynsjer å fylle to cornyfat. Kan true oppi 12 kg malt men då blir det veldig tjukk mesk syns eg. normalt får eg to fulle fat (38liter) ferdig øl med OG 1, 060 ca.
Hlt er akkurat like stor.
Gå for noko som er større enn ti gallons, då har du litt fleksibilitet til sterke øl.

protto skrev:
Eg har 40quart og kan meske ti kilo i 30l vatn. Det gir litt begrensing når eg ynsjer å fylle to cornyfat. Kan true oppi 12 kg malt men då blir det veldig tjukk mesk syns eg. normalt får eg to fulle fat (38liter) ferdig øl med OG 1, 060 ca.
Hlt er akkurat like stor.
Gå for noko som er større enn ti gallons, då har du litt fleksibilitet til sterke øl.
jeg har også en Iglo 36 liter. det blir ca 40 quart... med batch sparg og to sparger, blir det 10 kilo malt 30 liter vann gir 20 liter til kok.
2 sparger på 15 liter hver gir da 20+15+15 er 50 liter til kok. holder til 2 corneliuser det... :)
Men sant nok at skal dubrygge sterkere ølsorter er det kanskje i minste laget..
Jeg pleier å bytte ut en del av mesken med sirup/sukker av forskjellig art, og sparer en del plass der, samt at jeg brygger max 29,5 liter pga gjæringskaret mitt er på 32.
det er ellers ikke hensiktsmessig med en for stor meskedunk, grunnet lavere utbytte ved lav høyde på maltsengen i mesken, og varmetapet øker også ved større differanse mellom kjølebag og innehold.
Må ellers si at jeg er storfornøyd med Iglo-baggen. ved 67,5 grader er den etter en times mesking fortsatt over 67 målt med stc-1000. da med ca 7 kilo malt og 17-18 liter vann. dvs mangler 10 cm før den er full.

magne1972 skrev:
Må ellers si at jeg er storfornøyd med Iglo-baggen. ved 67,5 grader er den etter en times mesking fortsatt over 67 målt med stc-1000. da med ca 7 kilo malt og 17-18 liter vann. dvs mangler 10 cm før den er full.
Ikke for å spore av, men leser jeg riktig når du skriver at du bruker stc-1000 som termometer i meskekaret?

Eivindrs skrev:
magne1972 skrev:
Ikke for å spore av, men leser jeg riktig når du skriver at du bruker stc-1000 som termometer i meskekaret?
råflott, men ja.. jeg bruker pid til å styre temperaturen på meske/skyllevann, og har en STC-1000 som termometer.. :)

Vedlegg

• IMG_0421.JPG
    IMG_0421.JPG
    2 MB · Sett: 588
Odland skrev:
O'lala

Det der så staselig ut :)
Takker :)
kjempelekkert i bruk. 2 pumper, en for sirkulasjon, og en for vann fra HLT til mesk. pid tempstyring, termometer er STC-1000. Vekt for å måle mengde vann i mesk/skylling...

Fint oppsett!
Har ikke satt meg så veldig inn i det, men har fått inntrykk av at et ordentlig digitalt termometer koster mer enn 200 og at mange termometre ikke tåler fukt så godt?

Eivindrs skrev:
Fint oppsett!
Har ikke satt meg så veldig inn i det, men har fått inntrykk av at et ordentlig digitalt termometer koster mer enn 200 og at mange termometre ikke tåler fukt så godt?
proben til STC-1000 tåler både vann og varme. samt at med løs ledning til den var det greit å korrigere temperaturen på pid og stc, og sjekke dem  mot hverandre.
Pid'en er en sånn billig ebay sak, og med k-probe, så den viser feil ved alle temperaturer untatt ved 69 grader. under der viser den for mye og over for lite. spiller ingen rolle når man er klar over det, og har en nøyaktig måling i mesken. :)

Tilbake
Topp