Jeg brygger for andre gang en oppskrift på en Belgian Dark Strong, og i oppskriften anbefales det at ølen lagres på karet i 60 dager kaldt før flasking. Jeg gjorde dette forrige gang og det ble et flott øl. Nå er jeg nesten ferdig med gjæring av andre runde et år etter brygging av den første og nå lurer jeg på hva denne lagringen har for seg, og om den heller bare kunne bli lagret kaldt på flaske i et par måneder?
Jeg tenker da spesielt da jeg gjærer på vanlige gjæringsbøtter som ikke er kjent for å være så ekstremt oksygentette, og det å overføre ølen til PET synes jeg bare hadde introdusert enda mer unødvendig oksygen.
Hvis ølet har fått et ordentlig og bra gjæringsforløp på 14-20 dager, har det noe for seg å lagre den litt før du flasker eller er dette utdatert og gammel praksis?
(For referanse er O.G 1.090 og FG ca 1012)
Jeg tenker da spesielt da jeg gjærer på vanlige gjæringsbøtter som ikke er kjent for å være så ekstremt oksygentette, og det å overføre ølen til PET synes jeg bare hadde introdusert enda mer unødvendig oksygen.
Hvis ølet har fått et ordentlig og bra gjæringsforløp på 14-20 dager, har det noe for seg å lagre den litt før du flasker eller er dette utdatert og gammel praksis?
(For referanse er O.G 1.090 og FG ca 1012)