Hvor viktig med uspøytede appelsiner i Wit

Hepp!

Hvor viktig eller uviktig er det at appelsinene man bruker i witen er usprøytet? Kan man evt gjøre noe med appelsinene hvis man kun finner vanlige sprøytede? Legge de i en bøtte Star San f.eks?  :bank2: :yes:

God lørdagskveld til alle!
 
Når jeg brygger wit er jeg mest opptatt av at skallet og appelsinene ser friske ut. Får jeg tak i økologiske kjøper jeg det, men kvaliteten betyr mest. Jeg frykter ikke for helsa om jeg bruker usprøytede appelsiner, skallet blir gjerne kokt i 5-10 minutter så jeg tror vi er trygge. Smaken teller mest :)
 
Det er ikke noe stort problem med sprøytede appelsiner, men ville ha skubbet dem godt først. Med børste å vann!! :)


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Etter å ha brukt både vanlige sprøytede appelsiner og økologiske appelsiner i wit er det ikke tvil i mitt sinn - gå for økologiske om dette lar seg gjøre. Lukta/aromaen/smaken er veldig mye bedre/sterkere på økologisk. Testet side by side og ble overrasket av den store forskjellen.
 
Det vil vel variere. Lukt på forkjellige typer i butikken og velg de som lukter best (øko eller ikke). Det er uansett en god idé å vaske dem litt før bruk...
 
Tilbake
Topp