Hvordan bli medlem?

Gahr skrev:
Thank you very happy! Jeg har usannsynlig lite snøring på datadilldall, men håper hr. Formannen kan ordne biten med å koble forumskontoer opp mot innbetalinger. Det hadde spart meg for meget arbeid. Takk for hjelpen, dette bør vi ordne.

Jeg foreslo på generalforsamlinga (og foreslår gjerne igjen) å opprette en driftsgjeng som kan ta ansvaret for drift av forumet, påmeldingssystem til konkurranser osv. Det burde være en forholdsvis enkel oppgave å delegere, samtidig som det ligger et stykke unna et styre normalt behøver å ha kompetanse på. Faren med ei slik gruppe er jo at det blir vanskelig å rekruttere folk til den etterhvert, men det burde neppe være noe større problem enn å sørge for at den samme kompetansen finnes i styret, dommerkomiteen osv.
 
Har sjekket ut ang. sms verifisering av ny medlemmer på forumet.

Etter å ha lest om emnet virker det nå som om det er flere ulemper enn fordeler med en slik løsning, og det finnes andre løsninger som likevel vil kunne gjøre prosessen med å godkjenne nye brukere automatisk som en hovedregel.
Det betyr at ved å implementere løsninger som allerede eksisterer vil dere kunne endre praksis slik at dersom systemet ikke flagger rødt når noen tenger seg som bruker av norbrygg offentlige forum vil vedkomne automatisk få tilgang forumet. Brukere som benytter denne løsningen allerede er svært fornøyd og den løsningen har redusert mengden falske påmeldinger og spam slik at det er så godt som ikke eksisterende. Hovedmålet for en sms verifisering var jo tross alt ikke å kunne bruke ny teknologi men å automatisere dagens manuelle godkjenning av nye brukere slik at de som ønsker å bli brukere av forumet får en best mulig opplevelse av forumet og prosessen rundt.

Ulemper ved sms verifisering:
  • Kostnader
  • Personvern
  • Tilgjengelighet
  • Sikker lagring av persondata

Kostnadene ved bruk av sms verifisering løper allerede ved oppsett pga sms gatewayen som må settes opp. Dette har en løpende månedlig kostnad, dessuten er det stykkpris per sendte sms. Det finnes nok bedre måter å bruke penger på.

Tilgjengelighet: Det er ikke sikkert alle som ønsker å bli medlemmer har telefon eller tilgang til telefon i det øyeblikket de ønsker å bli brukere av norbrygg. Vi bør unngå kunstige hindringer som kan begrense nye brukere.

Enkelte vil kunne føle det som plagsomt i forhold til personvern å måtte legge igjen private data slik som tlf nr får å få delta i forumet. Noen har jo som kjent hemmelige nummer av ulike årsaker. Dermed vil norbrygg også ha et moralsk og etisk ansvar for trygging av slike brukerdata. Såvidt jeg kan forstå brytes likevel ingen krav fra Datatilsynet om tlf nr lagres i databasen over brukerne men likefullt kan tap av slike data få utilsiktede virkninger for medlemmer og bør dermed unngåes.

Hovedmål ved sms verifisering:

Målet da det ble diskutert å benytte en slik løsning var å komme bort fra dagens manuelle godkjenning av nye forumbrukere, slik at verifiseringen skulle være et hinder for å unngå spam/reklame og useriøse brukere av forumet.

Forslag til løsning:

Det eksisterer allerede en løsning som ivaretar hovedmålet slik at prosessen med å automatisere registreringen av nye brukere kan skje tilfredsstillende. En løsning kalt Stop Spammer håndterer dette og det er en app som er utviklet til SMF forumet. Se også denne forumtråden om Stop Spammers for bedre oversikt. Løsningen brukes sammen med ytterligere et verktøy for å unngå spam.
Siden dette er løsninger som allerede eksisterer og har en brukerbase vil det også komme oppdateringer til løsningen og nye spammere legges automatisk til slik at filterfunksjonen er best mulig.  Som sagt er dette en plug-in løsning som ikke krever modifisering av kodebase. Anbefaler derfor å velge denne løsningen for å kunne forenkle prosessen rundt registrering slik at arbeidsbyrden på styrets medlemmer reduseres men at kvaliteten på forumet opprettholdes.
 
Jeg er med og administrerer et annet forum (http://forum.flyprat.no/), som er to-tre ganger større enn Norbrygg-forumet. Litt større, altså, men absolutt sammenlignbart. Der har vi gjort to ting som i praksis har hindret all spam:
  • Alle må svare på et enkelt spørsmål (type «hvilken farge hadde napoleons hvite hest») på norsk. Dette stoppet alle automatiske forsøk på å registrere seg og ganske mange halvautomatiske som ikke forstår norsk.
  • Alle registreringer som ikke kommer fra Skandinavia (sjekkes mot en av leverandørene av IP-adresse-lokalisering) gåes grundigere gjennom, bl.a. med sjekk mot stopforumspam.com.

Å sjekke kun mot Stop Forum Spam, slik Stop Spammer gjør, er etter vår erfaring ikke nok. Det er bare et av flere verktøy som må taes i bruk. Project Honeypot har jeg ikke erfaringer med. Det virker uansett som overkill å skulle bruke SMS-verfisering.

Når det gjelder innlegging av nye medlemmer, så kan kanskje også en enkel løsning være greit:
La brukerne få melde seg inn via forumet. Lag forumbruker først og meld deg inn etterpå, så slipper Gahr å holde rede på lister fra kassereren. (Derimot får kassereren en jobb med å sende ut giro etter lister fra forumet...)
 
gustavf skrev:
Jeg er med og administrerer et annet forum (http://forum.flyprat.no/), som er to-tre ganger større enn Norbrygg-forumet. Litt større, altså, men absolutt sammenlignbart. Der har vi gjort to ting som i praksis har hindret all spam:
  • Alle må svare på et enkelt spørsmål (type «hvilken farge hadde napoleons hvite hest») på norsk. Dette stoppet alle automatiske forsøk på å registrere seg og ganske mange halvautomatiske som ikke forstår norsk.
  • Alle registreringer som ikke kommer fra Skandinavia (sjekkes mot en av leverandørene av IP-adresse-lokalisering) gåes grundigere gjennom, bl.a. med sjekk mot stopforumspam.com.

Å sjekke kun mot Stop Forum Spam, slik Stop Spammer gjør, er etter vår erfaring ikke nok. Det er bare et av flere verktøy som må taes i bruk. Project Honeypot har jeg ikke erfaringer med. Det virker uansett som overkill å skulle bruke SMS-verfisering.

Når det gjelder innlegging av nye medlemmer, så kan kanskje også en enkel løsning være greit:
La brukerne få melde seg inn via forumet. Lag forumbruker først og meld deg inn etterpå, så slipper Gahr å holde rede på lister fra kassereren. (Derimot får kassereren en jobb med å sende ut giro etter lister fra forumet...)

Flott. Poenget her er jo å få strømlinje formet prosessen slik at Gahr og andre i styret kan bruke tiden sin på nyttige ting samtidig som det er enklest mulig å benytte norbrygg for nye besøkende.
 
Nå har styret fått beskjed om at Mamut har kjøpt opp Medlemsservice, og kommer med en betydelig oppgradering i september/oktober.
Det betyr at vi må sjekke ut hva dette innebærer før vi kan ta en endelig avgjørelse på hvilken løsning vi bør gå for her.
Denne tråden er uansett av stor verdi i dette arbeidet, og om jeg hadde gikt i kneet, ville den sagt at en komplett og smidig løsning, må ta utgangspunkt i momenter som har kommet frem her. :)
 
Tilbake
Topp