Hvordan bruke om igjen gjær

YngvarT

Norbrygg-medlem
Har to gjærdunker stående til gjæring nå. Tenkte å brygge et lignende brygg på samme type gjær når disse har gått ut, og vil da prøve å bruke om igjen gjæren. Hvordan gjør jeg det på beste måte. Har lest at dere vasker gjæren. Hva er den mest korrekte fremgangsmåten her for en nybegynner? Hvordan vet jeg hvor mange gjærceller jeg har til slutt?

Denne videoen forklarer hvordan en vasker gjær:
Jeg er ikke sikker på hvodan man estimerer hvor mange celler en sitter med, det kan sikkert noen andre svare deg bedre på. Metoden jeg selv bruker er å telle celler med mikroskop, men da må en kjøpe inn diverse utstyr for å kunne gjøre det. Video om celletelling:
(finnes 3 i serien)

Litt vagt svar mtp entrecote for snakker vi om blodfersk, eller gammel, eller i open pakkning? ;-) mao snakker vi om 4dager, 4 uker osv

Har brukt gjær som er vore lagra etter vask i opptil 4 uke.

Spørs no vel om det er konkurransen øl en skal lage.

Om ein har to brygg i forlengelsen av kvarandre, er det verkeleg naudsynt å vaske? Skulle tru ein same dagen kunne sette nytt øl rett på gjærkaka der ho ligg. Kommentarar?

Man trenger ikke nødvendigvis å vaske gjæren. Hvis man i utgangspunktet har fått med seg lite trub og ikke har tørrhumlet, bør gjærslurryen være ren nok. Men ikke bruk hele gjærkaka. Mål opp den mengden som trengs.

men tilbake til holdbarheten til gjæren, jeg søkte litt på google og rundt om, noen hadde brukt gjør som var over 6mnd gammel. Er dere fortsatt bestemt på 4 dagers holdbarhet?

Det er sikkert 20 tråder her inne hvor dette diskuteres. Gjæren har jo ikke noen av/på bryter. Den svekkes og dør gradvis. Man kan helt sikkert bruke den gammel og få gjæring. Det vil også hjelpe å sette en starter for å revitalisere gammel gjær. Derfor den ikke står seg så lenge er blant annet betingelsene den har. Den står i vørter med alkohol feks. Jeg kan ikke nok om dette, men det er, så vidt jeg har fått med meg, fornuftig å bruke gjæren innen noen få dager.

Typed with thumbs.

du har et poeng med alkohol, ikke oppfatt meg som vannskelig, jeg er bare nysjerrig ;D
sett på den videoen av han sm la ut hvordan vaske på norsk (tnx for den). men slik jeg gjorde ved sist brygg så fikk jeg tappet så mye øl ut att det nesten ikke var noe i gjenn i kaken, kan det da være en ide å røre ut det første vatnet i dunken, for så å skylle over gjær - humle rester proteien osv. i egne beholdere? isteden for å gjøre det flere ganger i små beholdere? kan en vaske flere ganger for å eliminere bla alkohol?

Tilbake
Topp