Nå er briskepilsen tappet, kjølt og karbonert.
Resultatet så langt virker lovende allerede nytappet 2,5 uker etter brygging. Den virker frisk med passelig bitterhet, lite humlepreg og en tydelig smak av einer i bakgrunnen. Smaken er litt for fruktig enda men det går seg nok til under lagringen. Endte opp med OG på 1.012, så neste gang blir nok mesketemperaturen redusert ett par grader.
Skal vurdere bitterheten og humlemengden på det endelige brugget etter at det får stått litt. Kommer nok også til å trekke eineren lengere får å få ut mer smak, men det blir nok samme temperatur. I hvertfall hvis ølet ikke viser seg å bli infisert. Får også se om jeg går ned litt på gjæringstemperaturen får å få mindre esterproduksjon. Nå gjæret jeg på 10 grader med nok oksygen og gjær. Går sikkert fint å gå ned til 8 grader.
Dette er faktisk min første pils, så dette er litt nytt for meg. Skal få meg kjøleskap til gjæring og lagring etter hvert og da blir det helt sikkert mer pilsbrygging.
Ellers er nok granbar veien å gå hvis man vil ha en friskere smak med mer furunål, men det var ikke dette jeg var ute etter her. Einerbaret gir en rundere, fyldigere smak og det var denne jeg var ute etter her.
Kjetinho: Det er i motbakke det går oppover
Og det er eksperimentering som gir nye, gode smaksopplevelser.