Strålende forum ! Er helt ny i "faget". Har planer om å begynne å brygge med malt. Først begynner jeg helt enkelt med kokekar og maltekstrakt fra et ferdig sett, der det følger med tørrgjær. Mitt spørsmål går på : hva gjør jeg med det ferske gjæret. Det står sjeldent mengde, antal ml eller liter gjær på webshopene. Hvor mye bruker jeg, blandes det ut i noe, kan jeg gjenbruke gjæret, og hva betyr "pitche" i den sammenhengen. (Siden øl har blitt brygget øl i Norge i langt over 1000 år er jeg forsåvidt frustrert over "anglifiseringen" av alle uttrykk. . . ) Burde vært norske utrykk som er utviklet over såpass lang tid med tradisjoner, synes jo en språknerd som meg, men at man bruker engelske uttrykk kommer jo ofte av at man ikke vet det egentlig norske ordet for dette, og lite annet . .) Tilbake til opprinnelig spørsmål. Hvor mye må jeg kjøpe, og hvor store enheter får man kjøpt? Og igjen til slutt hva betyr pitche i ølbryggerspråket (vet det betyr tonehøyde, eller gradering i vanlig engelsk form). Hilsen språknerd med planer om å brygge øl