Hvordan brygge med masse humle uten fullstendig kaos?

Skulle vise seg å bli veldig vanskelig å brygge 50 liter Ink and dagger som jeg kjøpte på Bryggselv. All humlen gjorde at tappekranen ikke funket. Prøvde å ta ut ølen med en hevert, men den tettet seg kjapt. Endte opp med å løsne korken som tappekranen sitter i for å få stikket om ølen... masse øl over alt.

Er det noen som har tips til hvordan man skal brygge oppskrifter med masse humle?

Kan du forklare problemet ditt igjen? Hvilken del av prosessen er det det går skeis? Er det fra gjæringskar til ett eller annet? Eller er det fra gryten til gjæringskaret? Er det midt i kok?

Mener ikke å være vanskelig, men det blir ikke gode råd om problemet ikke er klart!

Skulle vise seg å bli veldig vanskelig å brygge 50 liter Ink and dagger som jeg kjøpte på Bryggselv. All humlen gjorde at tappekranen ikke funket. Prøvde å ta ut ølen med en hevert, men den tettet seg kjapt. Endte opp med å løsne korken som tappekranen sitter i for å få stikket om ølen... masse øl over alt.

Er det noen som har tips til hvordan man skal brygge oppskrifter med masse humle?
Trikset er vel å kjøle ned ølet et døgn eller to før tapping slik at humlen bunnfeller. Man bør selvsagt ikke ha med seg masse trub/protein fra meskingen over i gjæringskaret. Det kan bli en stor haug. Gjær + humle vil etter kaldkræsjing normalt bygge lavere enn nivået der kranen er montert.

Tusen takk for alle svar. Jeg har aldri brygget øl med så mye humle før, så dette var en ny opplevelse for meg. Burde nok satt gjæringskaret kaldt en dag eller to.

For å forklare problemet mitt litt mer inngående var utfordringen å tappe fra gjæringskaret til et nytt kar før jeg skulle flaske. Tror nok det blir enklere øl fremover.

Endte vel opp med 20 liter øl av en 50 liters batch så det var vel endel som gikk til spille. Oh well. Man lærer så lenge man lever.

Et hemmelig alternativ er å gi balla og la nesten alt bli med over i gjæringsbøtta. Det går helt fint og alt legger seg fint på bunnen etter hvert.

Tja, jeg kan ikke se for meg at kokt humle ikke setter smak. Det er jo ren grønske. Synes ølene blir mye renere i smaken uten trub selv.

På humlerike øl har jeg begynt bruke min hop spider som grovfilter i gjæringsdunken. Setter den oppi gjæringsdunken (evt henger på kanten i starten til nivået synker), og har så heverten oppi den, for så å tappe til fat/flasker. Funker helt knall!
Var da jeg skulle tappe min første NEIPA over til fat at jeg kom på denne idéen, og etter det har jeg benyttet meg av den fast framfor CC, da jeg selv mener CC kan være bidragsyter til oksidering.

Tilbake
Topp