1. Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies). Ved å fortsette å bruke dette nettstedet, samtykker du til vår bruk av informasjonskapsler. Lær mer.
  2. Hei der Gjest, bli medlem ved å gå til medlemsregistreringen
    Fjern notisen

Hvordan dømmes juleølkonkurransen?

En tråd i 'Juleølkonkurransen' startet av KentMikael, 19 Apr 2017.

1. KentMikael

KentMikael
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Jeg har forsøkt å finne ut hvordan denne konkurransen dømmes. Det jeg har konkludert med sålangt er at du stiller med en av de juleølete øltypene som old ale, porter og andre søte, brune typer, og at disse dømmes etter standard typedefinisjon. Stemmer dette? Er det ekstrapoeng dersom ølet er ekstra "julete"?

2. Frode Krogstad

Frode Krogstad
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Det dømmes etter Norbrygg sine typedefinisjoner som på alle NM flaske konkurranser. Så noen ekstra poeng for ekstra julete får du vel ikke der, men meget mulig hvis du tar med ølet i PF konkurransen på kvelden at du kan score noe ekstra der :)

3. KentMikael

KentMikael
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Og alle typer er likestilt? Lys lager, APA, IPA, Saison, surøl?

4. Frode Krogstad

Frode Krogstad
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Noen kan arrestere meg hvis jeg gir feil informasjon nå, men tidligere så er det disse som er åpnet for juleøl konkurransen:

• Tradisjonell Norsk Juleøl (Norbrygg konkurranseklasse 13F)
    • Juleøl uten tilsetninger. Ingen krav til OG. OBS: Det er viktig at du angir en nærmere beskrivelse av ølet, samt kategori ølet er brygget etter (ihht Norbryggs stildefinisjoner)
    • Juleøl med tilsetninger (Norbrygg konkurranseklassene 13, 13B, 13C, 13D, 13E)
    Mvh Frode

Easybrew liker dette.
  5. KentMikael

KentMikael
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Enig i det. Beskrivelsen av det midterste punktet er ganske åpen, og gir mulighet for alle definerte ølstiler?

6. KentMikael

KentMikael
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Litt dumt at ingen vet dette. Det jeg har lært så langt er at det er fritt å velge hva som er et juleøl, og at dommerne dømmer etter norbryggs typedefinisjon. Jeg tror jeg må levere en IPA tilpasset pinnekjøtt og se hva som skjer.

Del denne siden