Hvordan dømmes juleølkonkurransen?

KentMikael

Norbrygg-medlem
Jeg har forsøkt å finne ut hvordan denne konkurransen dømmes. Det jeg har konkludert med sålangt er at du stiller med en av de juleølete øltypene som old ale, porter og andre søte, brune typer, og at disse dømmes etter standard typedefinisjon. Stemmer dette? Er det ekstrapoeng dersom ølet er ekstra "julete"?
 
Det dømmes etter Norbrygg sine typedefinisjoner som på alle NM flaske konkurranser. Så noen ekstra poeng for ekstra julete får du vel ikke der, men meget mulig hvis du tar med ølet i PF konkurransen på kvelden at du kan score noe ekstra der :)
 
Noen kan arrestere meg hvis jeg gir feil informasjon nå, men tidligere så er det disse som er åpnet for juleøl konkurransen:

  • Tradisjonell Norsk Juleøl (Norbrygg konkurranseklasse 13F)
  • Juleøl uten tilsetninger. Ingen krav til OG. OBS: Det er viktig at du angir en nærmere beskrivelse av ølet, samt kategori ølet er brygget etter (ihht Norbryggs stildefinisjoner)
  • Juleøl med tilsetninger (Norbrygg konkurranseklassene 13, 13B, 13C, 13D, 13E)
Mvh Frode
 
Enig i det. Beskrivelsen av det midterste punktet er ganske åpen, og gir mulighet for alle definerte ølstiler?
 
Litt dumt at ingen vet dette. Det jeg har lært så langt er at det er fritt å velge hva som er et juleøl, og at dommerne dømmer etter norbryggs typedefinisjon. Jeg tror jeg må levere en IPA tilpasset pinnekjøtt og se hva som skjer.
 
Tilbake
Topp