Hvordan er det med lukt under gjæring?

Jan Terje

Norbrygg-medlem
Hei alle sammen!

Jeg har akkurat søkt om medlemskap i Norbrygg og meldte meg inn i forumet i går. Det gleder meg å bli en del av denne ærverdige forsamling :)

Etter en tur til Belgia i sommer blomstret ølinteressen min kraftig opp igjen, og jeg har nå et brennende behov for å brygge eget øl!

Jeg har bare ett lite hinder i løypa før jeg kan begynne:
Jeg bor i en blokkleilighet i Oslo og har samboer...
Og hun vil ikke la meg begynne om leiligheten kommer til å lukte gjær!

Så derfor lurer jeg bare på om hvor mye det lukter under gjæringsprosessen?

På forhånd takk for alle svar!
 
Velkommen til forumet!

Hvis du gjør ting riktig, lukter det ikke så mye (som pasjonert hjemmebrygger er man kanskje litt forutintatt i denne sammenhengen, men det er faktisk sant). Det kan kanskje være en idé ikke å sette ølet i stua (selv gjæret jeg forøvrig i stua i mange år, jeg bor også i leilighet, og i den forrige leiligheten vi bodde i var stua det rommet som hadde best temperatur, dette gikk helt fint). Det lukter selvsagt litt når stormgjæringen står på, men hvis du ikke får stinkende infeksjoner i ølet, pleier lukten å være mye lavere enn ved f.eks. vinlegging. Mye avhenger dog av hvilke gjærtyper du bruker. Enkelte belgiske typer er mer aromatiske enn andre, og noen lagergjærstammer avgir mye svovel under gjæringen. Lukten av råtne egg er kanskje ikke så populært hos manges bedre halvdel, men hvorvidt det er et problem eller ikke, avhenger ofte av om ens bedre halvdel er glad i øl eller ikke. Hvis det første er tilfelle, blir hun som regel mildere stemt når det vellykkede resultatet serveres!
 
Takk for kjemperaskt svar, Gahr!

Tror nok jeg skal klare å overtale henne til å gjøre et forsøk :)

Er bare redd for at hun kommer til å sette ned foten etter første forsøk om lukta blir for dominerende...

Men, hun er glad i godt øl, så et godt resultat vil nok øke aksepten for litt "godlukt" i kåken.

Hvor lang tid vil du si at stormgjæringen varer?

Takk igjen!

Hilsen Jan Terje
 
Bor selv i leilighet, og har brygget en del øl i stua. Ikke merket noe til lukt.
Var en tid jeg bare blandet gjær sukker og vann, men det ble ikke særlig godt. Men lukt var heller ikke her noe jeg bet meg merke i.
Så det går nok bra.
 
Normalt har aktiviteten roet seg i løpet av fire-fem dager, gjerne litt mindre. Det avhenger av hvor mye og hvor frisk gjær du har brukt.
 
Takk til dere begge to for svar!

Da tror jeg at jeg gjør et forsøk når jeg får lønning i september (har dårlig med penger til innkjøp av utstyr før dette).

Blir spennede!
 
Jeg synes det lukter lite av en vanlig dunke med gjærende øl. Dama har heller ingenting imot, hun er allerede frelst av den gode ølsmaken. ;) Og hvis man skulle synes at det lukter likevel, så kan man feste en slange til gjærlåsen og lede den ut av vinduet, eller fabrikere et kullfilter for den.

Også jeg bor i en liten leilighet for tiden, og det som lukter sterkest er selve bryggingen, altså: humlekokingen. Dette er en temmelig kraftig lukt som varer i halvannen time under selve kokingen, og som blir hengende noen timer. Hvis du kommer til å brygge med maltekstrakt eller malt, som begge krever koking, så kan du velge å gjøre dette en del timer før dama kommer tilbake fra hva det enn måtte være. Da er det bare å bruke avtrekksvifte og åpne vinduene.
 
Støtter det Eduard sier. Det er kokingen som lukter mest. Fordelen med den lukten er at den, i alle fall for de fleste, lukter ganske godt! Men, jeg mener strengt tatt at all lukt som har med ølproduksjon å gjøre, er lukten av ren glede...
 
Pass på at du ikke søler for mye vaskemidler. Opplevde at "Flaske & Ballong rens" lukter litt kvalmende søtlig hvis det ikke blir vasket opp med en gang. Ellers er det lite plagsomt. Det blir sikkert litt mer lukt hvis du brygger 100l + ;) Men jeg anntar det er snakk om max 20 l brygg i første omgang?
 
Gahr skrev:
Støtter det Eduard sier. Det er kokingen som lukter mest. Fordelen med den lukten er at den, i alle fall for de fleste, lukter ganske godt! Men, jeg mener strengt tatt at all lukt som har med ølproduksjon å gjøre, er lukten av ren glede...

Yngstedattra her i huset rømmer når det skal humles ::) Hun står ikke ut med lukta (det kan ikke jeg forstå da humle er snaskens i mine nesebor ;D)

Men som botemiddel tar man f.eks en halvlitersflaske, skjærer bunnen av flaska, lager filter av en linklut i tuten, fyller den med aktivt kull og lager slange mellom gjærlås og filter (flaketuten)  :ilike:  Presto FILTER. Dette burde ta eventuell uønsket odør.

Ellers er min erfaring at overgjæret brygg på 17-21 grader ikke lukter alverden under gjæring. Undergjæret øl på 7-12 grader lukter derimot fjert  :p
Men i en leilighet blir vel dette noe problem. Jeg har overgjæringsdunkene på min & min frues soverom  ;) Hun synes faktisk lukten er svært overkommelig  :amen:

Lykke til og velkommen i rekkene  :biersmile:
 
Takk igjen for mange og gode svar, alle sammen!

Lukt under koking skal nok gå bra, tenker jeg :)
Prata med dama i går, og har fått klarsignal, så dette blir bra!

Jeg har ikke helt bestemt meg for hva slags øl jeg skal starte med ennå, da vi fortsatt snakker slutten av september før jeg får råd, men kunne tenkt meg å starte med en enkel India Pale eller noe i den duren.

Godt mulig jeg stikker mitt blide åsyn innom forumet her igjen før jeg går til innkjøp av utstyr i høst. Kommer helt sikkert til å trenge noe hjelp, og da er det godt å vite at det kryr av hjelpsomme sjeler her :)

Skål til dere alle!
 
Tilbake
Topp