Hvordan er temperaturen i bryggemiljøet?

Dette er i såfall ikke noe som utelukkende gjelder hjemmebrygging, men er er generelt, gjelder samfunnsdebatten og demokrati.

Har absolutt inntrykk av at debatten går omkring framvekst av konspirasjonsteorier og innelukking i algoritmer som skyldes sosiale medier og youtube.

At dette også rammer vårt lille hjemmebryggerhjørne fanger neppe den store interessen.

I utgangspunktet tenker jeg det er positivt med flere plattformer. Jeg foretrekker videoer framfor FB, fordi disse kan vise ting på en måte FB ikke kan. Men ser uansett disse mer som et supplement enn hovedkilde til informasjon.
Det som skjer med bryggermiljøet/-ene er absolutt en del av en videre trend, ja. Og jeg synes ikke den er hyggelig.

Jeg bør vel si at det ikke er den enkelte video eller videomaker jeg har noe mot, det er det at disse i så stor grad overtar scenen.
 
Kjenner jeg ikke er så negativ til at det åpnes for flere fora for kunnskapsinnhenting. Jeg satte mitt første øl har utviklingen vært enorm. Hjemmebrygging i dag er ikke det samme som da. I begynnelsen føltes dette som en sekterisk hobby. En vanlig måte å lære på var å bruke dette forumet og gangen var ofte slik at en spurte et spørsmål, flere brukere kom med mer eller mindre synsebaserte meninger og til slutt kom Gahr (eller andre store personligheter med kompetanse og erfaring) med et velformulert og godt begrunnet fasit. I dag er det annerledes, jeg vet ikke om det nødvendigvis var så mye bedre før.

Desto flere en blir desto flere insentiver finnes for å bedrive hobbyen. Ikke alle kommer til å være interessert i de små detaljene og nerde om gjærstammer og DMS, hos andre vil interessen ligge i å lage et produkt, bygge et bryggeri eller ha tilgang til billig alkohol. For min del ønsker jeg så mange som mulig velkomne til hobbyen og jeg tror det er sunt og gavner oss alle sammen. Grafene publisert tidlig i tråden vitner om en relativt stor omsetning. Jeg tror dette tillater forhandlere å ha et stort vareutvalg av utstyr og ingredienser, noe jeg virkelig setter pris på og virkelig håper kommer til å fortsette, for det er viktig for meg. Skal en ha stor omsetning må en også ha mange bedriver med hobbyen, ønsker en dette må en også ønske alle velkomne uavhengig av hvorfor en lager øl.
 
Sist redigert:
Kjenner jeg ikke er så negativ til at det åpnes for flere fora for kunnskapsinnhenting. Jeg satte mitt første øl rundt 2007 og utviklingen siden da har vært enorm. Hjemmebrygging i dag er ikke det samme som da. I begynnelsen føltes dette som en sekterisk hobby. En vanlig måte å lære på var å bruke dette forumet og gangen var ofte slik at en spurte et spørsmål, flere brukere kom med mer eller mindre synsebaserte meninger og til slutt kom Gahr (eller andre store personligheter med kompetanse og erfaring) med et velformulert og godt begrunnet fasit. I dag er det annerledes, jeg vet ikke om det nødvendigvis var så mye bedre før.

Desto flere en blir desto flere insentiver finnes for å bedrive hobbyen. Ikke alle kommer til å være interessert i de små detaljene og nerde om gjærstammer og DMS, hos andre vil interessen ligge i å lage et produkt, bygge et bryggeri eller ha tilgang til billig alkohol. For min del ønsker jeg så mange som mulig velkomne til hobbyen og jeg tror det er sunt og gavner oss alle sammen. Grafene publisert tidlig i tråden vitner om en relativt stor omsetning. Jeg tror dette tillater forhandlere å ha et stort vareutvalg av utstyr og ingredienser, noe jeg virkelig setter pris på og virkelig håper kommer til å fortsette, for det er viktig for meg. Skal en ha stor omsetning må en også ha mange bedriver med hobbyen, ønsker en dette må en også ønske alle velkomne uavhengig av hvorfor en lager øl.
Jeg stiller meg fullt og helt bak dine ønsker for fremtiden. Når jeg har gitt uttrykk for en mer pessimistisk fremtidsutsikt, så er det selvsagt kun en fryktet utvikling, ikke en ønsket utvikling.

Jeg er heller ikke negativ til ulike informasjonskilder. Youtube F.eks., er fantastisk sted å lære, særlig når det kommer til rent praktiske ting man skal gjøre. Ny informasjonsteknologi har ikke gjort bøker overflødig, men gjort kunnskap lettere tilgjengelig for flere.

Når jeg ser en negativ utvikling på sikt, så blir jeg ikke beroliget når sentrale influensere i Norbrygg er såre fornøyd med tingenes tilstand. Mangt et miljø, klubb og organisasjon har gått til grunne fordi medlemmene ikke har sett skyer på himmelen og behov for å engasjere seg i rekruttering og ekspansjon. Medlemstall alene sier ikke nok. Dersom f.eks. gjennomsnittlig medlemstid øker, kan det også være et tegn på forvitring.

Hvordan norbrygg skal kunne forhindre eller motvirke at min pessimisme blir realitet, vet jeg ikke. Men jeg tror diskusjoner som denne er en god start og er viktig bidrag på veien.
 
Gikk nok på en smell som veldig mye anna under plandemien. Vanskelig å hente inn samme interesse og aktivitet som tidligere med et langt avbrudd. Det krever jo mye å arrangere samlinger og festivaler fra ildsjelene. Ser man på omsetning fra proff på de forskjellige butikker, så må det vel fortsatt være høy aktivitet rundt forbi i de private hjem. :) Vilkårlig rekkefølge på noen nettbutikker og to norsk leverandører.

Vis vedlegget 61274
Vis vedlegget 61275
Vis vedlegget 61276
Vis vedlegget 61277
Vis vedlegget 61278
En liten kommentar: Noen av de store hjemmebryggerbutikkene har utvidet produktspekteret med BBQ og pizza-produkter. Særlig avansert pizzabaking har tatt av de siste årene. En skikkelig pizzaovn koster omtrent det samme som et bryggeoppsett.
 
Jeg stiller meg fullt og helt bak dine ønsker for fremtiden. Når jeg har gitt uttrykk for en mer pessimistisk fremtidsutsikt, så er det selvsagt kun en fryktet utvikling, ikke en ønsket utvikling.

Jeg er heller ikke negativ til ulike informasjonskilder. Youtube F.eks., er fantastisk sted å lære, særlig når det kommer til rent praktiske ting man skal gjøre. Ny informasjonsteknologi har ikke gjort bøker overflødig, men gjort kunnskap lettere tilgjengelig for flere.

Når jeg ser en negativ utvikling på sikt, så blir jeg ikke beroliget når sentrale influensere i Norbrygg er såre fornøyd med tingenes tilstand. Mangt et miljø, klubb og organisasjon har gått til grunne fordi medlemmene ikke har sett skyer på himmelen og behov for å engasjere seg i rekruttering og ekspansjon. Medlemstall alene sier ikke nok. Dersom f.eks. gjennomsnittlig medlemstid øker, kan det også være et tegn på forvitring.

Hvordan norbrygg skal kunne forhindre eller motvirke at min pessimisme blir realitet, vet jeg ikke. Men jeg tror diskusjoner som denne er en god start og er viktig bidrag på veien.
Så flott! Høres ut som vi er enige :)
 
Kjenner jeg ikke er så negativ til at det åpnes for flere fora for kunnskapsinnhenting. Jeg satte mitt første øl rundt 2007 og utviklingen siden da har vært enorm. Hjemmebrygging i dag er ikke det samme som da. I begynnelsen føltes dette som en sekterisk hobby. En vanlig måte å lære på var å bruke dette forumet og gangen var ofte slik at en spurte et spørsmål, flere brukere kom med mer eller mindre synsebaserte meninger og til slutt kom Gahr (eller andre store personligheter med kompetanse og erfaring) med et velformulert og godt begrunnet fasit. I dag er det annerledes, jeg vet ikke om det nødvendigvis var så mye bedre før.

Desto flere en blir desto flere insentiver finnes for å bedrive hobbyen. Ikke alle kommer til å være interessert i de små detaljene og nerde om gjærstammer og DMS, hos andre vil interessen ligge i å lage et produkt, bygge et bryggeri eller ha tilgang til billig alkohol. For min del ønsker jeg så mange som mulig velkomne til hobbyen og jeg tror det er sunt og gavner oss alle sammen. Grafene publisert tidlig i tråden vitner om en relativt stor omsetning. Jeg tror dette tillater forhandlere å ha et stort vareutvalg av utstyr og ingredienser, noe jeg virkelig setter pris på og virkelig håper kommer til å fortsette, for det er viktig for meg. Skal en ha stor omsetning må en også ha mange bedriver med hobbyen, ønsker en dette må en også ønske alle velkomne uavhengig av hvorfor en lager øl.
Problemet med youtube er at en hvilken som helst idiot kan lage noe og framstå som autoritet uten å bli motsagt. Ingen kan jo drive og patruljere dette feltet. På et forum som dette slipper du ikke unna med tull.

At det lages youtubevideoer er i seg sjøl hverken bra eller dårlig. Men hvis de overtar hele feltet, er vi ille ute å kjøre.

Framstillinga di av hvordan forumet fungerte/fungerer, er jeg ikke enig i. Her er det - og var det - mange med god innsikt i den løpende kunnskapsformidlinga. Og det er en styrke at de som er ferske også kan slippe til - uten å bli tråkka ned.
 
Sist redigert:
Jeg er fersk brygger, og begynte noen mnd før pandemien stengte ned landet (med en Digiboil jeg bygde om til rims etter 1. brygget). Jeg nærmer meg 140 brygg, har bygd endel ymse selv, men også kjøpt en BrewTools B40 og en Chronical. Jeg bruker fortsatt det gamle utstyret mest.

Kompisen min fattet interesse for ca 2 år siden. Han ville ha enklest, mest mulig automatisert prosess og utstyr, og gikk for en Hrainfather. Han har brygget ca 5 brygg, 2 av dem sammen med meg, «sett» jeg lagde til han. Resten er ferdigesett. Han søker ikke info for å forstå bryggingsprosessen, og vil a en god og detaljert oppskrift med settene. Han har (i prinsippet) mer ledig tid enn meg til å brygge.

Jeg tror det er avhengig av personlighet hvor mye man investerer seg i bryggingen, og at det også styrer hvilke fora man søker informasjon fra. Hvilken del av bryggeprosessen man fokuserer på.
Pandemien endret på alles hverdag, og man fikk mulighet til å prøve aktiviteter man har vært nyskjerrig på. Feks fermentering. Baking, surdeiger, kombucha, kimchi, … og ølbrygging.
Min surdeig gikk i søpla etter noen mnd. Men brygging har jeg fortsatt med. Og kommer nok til å fortsette med ut livet.
Pandemien har sikkert gitt ett godt tilsig av potensielle bryggere. Noen mister interessen. Noen fortsetter (noen med en rødglødende interesse). Når støvet legger seg for man se hva resultatet er.
At endel av dem blir «tiktokbryggere» er nok bare endel av en generell samfunnsutvikling, like det eller ikke. Barn lærer kildekritikk på barneskolen nå. Hvis man ukritisk tar hva youtubere for god fisk … vel, jeg tror det heller er vår generasjon, (menn som pusher pensjonsalderen) som er i risiko for feilinformering.

Til helgen drar jeg med kompisen min på brygging igjen. Og over tid skal jeg nok få han til å brygge en Birger, han óg.
 
Problemet med youtube er at en hvilken som helst idiot kan lage noe og framstå som autoritet uten å bli motsagt. Ingen kan jo drive og patruljere dette feltet. På et forum som dette slipper du ikke unna med tull.

At det lages youtubevideoer er i seg sjøl hverken bra eller dårlig. Men hvis de overtar hele feltet, er vi ille ute å kjøre.

Framstillinga di av hvordan forumet fungerte/fungerer, er jeg ikke enig i. Her er det - og var det - mange med god innsikt i den løpende kunnskapsformidlinga. Og det er en styrke at de som er ferske også kan slippe til - uten å bli tråkka ned.
Var ikke ment som en negativ beskrivelse av forumet slik det en gang var. Hvordan det er nå vet jeg ikke da jeg har brukt andre kanaler de siste 5 + årene.
 
Problemet med youtube er at en hvilken som helst idiot kan lage noe og framstå som autoritet uten å bli motsagt. Ingen kan jo drive og patruljere dette feltet.
Har man ikke noe positivt å si, skal man ti still. Det pleide mor å si til meg da jeg utagerte som liten, tenåring, ung voksen, etc... Sier det fortsatt av og til. Men henge ut folk på nettet skal jeg prøve å unngå, særlig det som kan være injurierende til økonomiske konsekvenser. Har noen "content creators" og videoer ferskt i minne hvor jeg sa NEI høyt for meg selv på stua. o_O
 
Var ikke ment som en negativ beskrivelse av forumet slik det en gang var. Hvordan det er nå vet jeg ikke da jeg har brukt andre kanaler de siste 5 + årene.
Bare så det er sagt, jeg satt stor pris på de velskrevne fasitene og det var noe jeg lærte utrolig mye av. Poenget jeg prøvde å få fram er at det er positivt at kunnskap hentes fra flere kanaler.
 
Når jeg ser en negativ utvikling på sikt, så blir jeg ikke beroliget når sentrale influensere i Norbrygg er såre fornøyd med tingenes tilstand.
Siden det ikke er så mange fra sentralstyret (sentrale influensere i Norbrygg) i denne tråden, må jeg kunne gå ut fra at det stikket var til meg.
La meg si det enkelt. Jeg hadde ikke brukt veldig mye tid på mitt tillitsverv dersom jeg var såre fornøyd. Jeg bidrar fordi jeg mener jeg kan gjøre en positiv forskjell til fordel for alle våre bryggere med min innsats. Jeg vil oppfordre flere til å påta seg slike tillitsverv.
Jeg valgte imidlertid å henvise til objektive data som antall medlemmer i Norbrygg, og henvisning til deltakelse på våre arrangementer.
Du skriver at 'når jeg ser en negativ utvikling', er det interessant for meg å få et objektiv underlag for den negative utviklingen du ser.
... og jeg sier ikke dermed at vår hobby er i den veksten den var i for noen år siden.
 
Var ikke ment som en negativ beskrivelse av forumet slik det en gang var. Hvordan det er nå vet jeg ikke da jeg har brukt andre kanaler de siste 5 + årene.
Men det er da synd?

Jeg mener rimelig sterkt at et forum som dette er nettopp det navnet sier: Det er det torget der engasjerte medlemmer av et samfunn møtes for å diskutere felles anliggender. Vi trenger et sånt torg/forum/agora - eller rettere sagt; vi trenger mange slike.

Men det er vel problemet med samfunnsutviklinga: Folk slutter å se seg som borgere, og blir konsumenter, kunder, forbrukere. Organisasjoner som Norbrygg er en del av sivilsamfunnet. Sivilsamfunnet er nettopp borgernes sjølstendige organisasjon rundt fellesskap uavhengig av staten, og dersom dette sivilsamfunnet forvitrer, står vi tilbake med et fattig samfunn som bare består av en stat, et næringsliv og kunder.

Klarer vi ikke å beholde - og utvikle - et slikt organisert fellesskap rundt det vi driver med, overlater vi alt til markedskreftene - og staten.
 
Problemet med youtube er at en hvilken som helst idiot kan lage noe og framstå som autoritet uten å bli motsagt. Ingen kan jo drive og patruljere dette feltet. På et forum som dette slipper du ikke unna med tull.
Det er ikke helt sant. Under hver video finnes et kommentarfelt. Hvordan det brukes er jeg usikker på. Men i grunn ser jeg ikke så stor forskjell på en video og skriftlig blogg på egen plattform. Begge deler har kommentarfelt hvor det er mulig å komme med korreksjoner for de som føler for det. Jeg gidder i liten grad.

Når det gjelder det norske youtube miljøet, oppfatter jeg det ikke som spesielt stort, men det kanskje i vekst. Mitt inntrykk er at det er mye de samme folkene som er aktive i de forskjellige kanalene som heier på hverandre. Så er det helt sikkert en stor masse som ikke velger å si så mye. Det samme har vi også her på forumet. Det er mange som leser aktivt, og av forskjellige årsaker er fornøyd med det.
 
Hvordan norbrygg skal kunne forhindre eller motvirke at min pessimisme blir realitet, vet jeg ikke. Men jeg tror diskusjoner som denne er en god start og er viktig bidrag på veien.
Jeg har ikke inntrykk av at man må drive kostbar valgkamp for å få et verv i Norbrygg. Det heller slik at de som velger å ta er verv er fordi ingen melder seg frivillig og noen må gjøre jobben.

Du har sterke meninger Børre, du er skrivefør og virker ikke redd for ta en diskusjon. Jeg tror du masse å bidra med i Norbrygg. Meld deg til din lokale forening og jobb innenfra, det er antakelig mye mer effektivt enn å forsøke å jobbe fram saker gjennom forumet. Min erfaring fra organisasjonsarbeid er at så lenge man har lyst og krefter er der omtrent bare tid og økonomi som stopper en. Jeg håper selvsagt at du fortsetter å være aktive her i tillegg.
 
Siden det ikke er så mange fra sentralstyret (sentrale influensere i Norbrygg) i denne tråden, må jeg kunne gå ut fra at det stikket var til meg.
La meg si det enkelt. Jeg hadde ikke brukt veldig mye tid på mitt tillitsverv dersom jeg var såre fornøyd. Jeg bidrar fordi jeg mener jeg kan gjøre en positiv forskjell til fordel for alle våre bryggere med min innsats. Jeg vil oppfordre flere til å påta seg slike tillitsverv.
Jeg valgte imidlertid å henvise til objektive data som antall medlemmer i Norbrygg, og henvisning til deltakelse på våre arrangementer.
Du skriver at 'når jeg ser en negativ utvikling', er det interessant for meg å få et objektiv underlag for den negative utviklingen du ser.
... og jeg sier ikke dermed at vår hobby er i den veksten den var i for noen år siden.
Nei, nei! Uttrykket var slett ikke ment å treffe deg eller andre enkeltpersoner. Jeg vet ikke hvem som sitter i styret og hvem som influerer hvor sterkt på Norbrygg. Jeg beklager at mitt innlegg kunne fremstå som en kritikk på den måten. Det var ikke tilsiktet.

Som jeg skriver i mitt første innlegg, så har jeg ikke tall eller dokumentasjon. Jeg bare forholdet meg til det inntrykk jeg får når jeg observerer miljøet her på forumet og andre steder. Basert på tidligere erfaring fra næringslivet, vet jeg at en endring av kunder/gjester kan være et tegn på nedgang, selv om antall gjester og omsetning ikke viser det.

Tenk deg byens hippeste nattklubb. Det er fullt og gode regnskapstall. Plutselig oppdager du at det ikke lenger er de hippeste trendsetterne som kommer dit lenger. Det er gruppen som følger etter. Det kan være en enda større gruppe enn den førstnevnte, og køen utenfor kan være større enn før. Likeså er regnskapstallene fortsatt strålende. Men du vet at etter denne gruppen kommer ingen. Stedet blir out. Det er en slik utvikling jeg prøvde å advare mot.

Som nattklubbeier kan du ignorere det fordi alle tall er positive, akseptere det og forberede deg på det forestående endeligte eller du kan revitalisere mens det fortsatt et kraft til det. Det er det siste jeg ønsker/håper VI i Norbrygg og her på forumet skal kunne få til.
 
Jeg har ikke inntrykk av at man må drive kostbar valgkamp for å få et verv i Norbrygg. Det heller slik at de som velger å ta er verv er fordi ingen melder seg frivillig og noen må gjøre jobben.

Du har sterke meninger Børre, du er skrivefør og virker ikke redd for ta en diskusjon. Jeg tror du masse å bidra med i Norbrygg. Meld deg til din lokale forening og jobb innenfra, det er antakelig mye mer effektivt enn å forsøke å jobbe fram saker gjennom forumet. Min erfaring fra organisasjonsarbeid er at så lenge man har lyst og krefter er der omtrent bare tid og økonomi som stopper en. Jeg håper selvsagt at du fortsetter å være aktive her i tillegg.
Joe Bidens valgkamp kostet omtrent 16,50 pr stemmeberettigede. Må man regne med noe tilsvarende i Norbrygg blir prisen omtrent som en ny kompaktbrygger! :)
 
Det er ikke helt sant. Under hver video finnes et kommentarfelt. Hvordan det brukes er jeg usikker på. Men i grunn ser jeg ikke så stor forskjell på en video og skriftlig blogg på egen plattform. Begge deler har kommentarfelt hvor det er mulig å komme med korreksjoner for de som føler for det. Jeg gidder i liten grad.

Når det gjelder det norske youtube miljøet, oppfatter jeg det ikke som spesielt stort, men det kanskje i vekst. Mitt inntrykk er at det er mye de samme folkene som er aktive i de forskjellige kanalene som heier på hverandre. Så er det helt sikkert en stor masse som ikke velger å si så mye. Det samme har vi også her på forumet. Det er mange som leser aktivt, og av forskjellige årsaker er fornøyd med det.
Problemet er at videoverdenen er fragmentert - og det er nokså tilfeldig om tvilsom info blir kommentert. Poster noen noe her på forumet, er det rimelig sikkert at det blir kommentert og diskutert.
 
Joe Bidens valgkamp kostet omtrent 16,50 pr stemmeberettigede. Må man regne med noe tilsvarende i Norbrygg blir prisen omtrent som en ny kompaktbrygger! :)
Jeg kan love deg at det ikke er spesielt økonomisk utfordrende å komme seg inn i styret :D. Og å kalle styremedlemmene for influensere treffer nok ikke virkeligheta særlig godt.

Men det er klart; å sitte i et styre i en organisasjon innebærer å ha en form for makt. Du kan jobbe for å få gjennomslag for dine synspunkter mer effektivt enn om du ikke sitter i styret. Og egentlig burde man vel ikke gå inn i et sånt verv uten å mene noe om hva organisasjonen bør gjøre?

At folk søker makt, er ikke noe problem, tvert i mot. Vi har altfor få som gjør det.
 
Tilbake
Topp