Hvordan få et tørrere øl?

Hei har slitt med at mine APA'er og IPA'er oppleves for søte for min smak. Noen tips til hva jeg kan foreta meg? Mener på at FG på bryggene var in range, men allikevel synes jeg det blir litt for søtt.
 
Har stort sett brygget settene til bryggselv; American IPA, Lucky Jack og Hop Sanatorium. Usikker på hvor mye krystallmalt de inneholder.
 
Mindre spesialmalt, erstatte litt av malten med sukker, meske lavere... vil vel bidra.. kanskje vurdere alternativ gjær.

--
 
Har sånn sett brukt samme gjær på alle de US05. Har brygget første batch med starter på flytende gjær nå.

Oppskrifta nedenfor opplevdes en del tørrere. Også denne gjæret med US05. OG 1.060 og FG 1.013. I dette brygget tilsatte jeg også kalsiumsulfat og Ph 5,2 stabilizer.

Fermentables
Amount Fermentable PPG °L Bill %
4735 g German - Pale Ale 39 2.3 70.2%
1301 g American - Munich - Light 10L 33 10 19.3%
354 g American - Carapils (Dextrine Malt) 33 1.8 5.2%
354 g American - Wheat 38 1.8 5.2%
6.74 kg Total      
Hops
Amount Variety AA Use Time
12 g East Kent Goldings 6.4 Boil 60 min
5 g Chinook 11.6 Boil 60 min
10 g Cascade 7.2 Boil 20 min
9 g Chinook 11.6 Boil 20 min
15 g Chinook 11.6 Boil 10 min
15 g Cascade 7.2 Boil 10 min
28 g Cascade 7.2 Boil 5 min
28 g Chinook 11.6 Boil 5 min
21 g Cascade 7.2 Dry Hop 5 days
21 g Chinook 11.6 Dry Hop 5 days
 
Ut i fra den oppskriften der så tror jeg at jeg ville ha forekla malt skjmaet ditt litt. På en pale ale så får man vledig mye godt av og kun bruke pale ale og crystall malt i forskjellig mengder. Man kan også variere litt her. Med forkejllige typer pale malt og mengder. Men man bør ikke bruke mye spesial malt.
Men den store smaks mengden i en pale ale kommer jo i fra humlen.  I fra det jeg så på det humle skjemaet som sto tidligere så ville jeg også ha forenklet den litt.
hvis du kjører på med 60% av ibu i fra 60 min humle. Og tar de resterende 40% av ibu på smaks og aroma humle så har jeg erfart at humla komplimenterer gjær og malt smaken veldig bra.
Her ville jeg ha flytta smaks humla til 15 min og aroma humla til 5 min. Ut i fra det jeg har ærfart så tilater det for litt mere slingringsmån når det kommer til nedkjøling. Hvis du har den på 20 og 10 så er det litt lite felmagrin i forhold til at smak går over til bitterhet og aroma går over til smak.    Tørhumling kommer i selvsagt i tilegg til dette.
 
Egentlig, det og få et tørrere øl er ganske greit. Sats på og mesk på en 64C i stedet for 66C. Da vil du stort sett kun få gjærbart sukker og det vil gjære langt ned. Som betyr at du ender opp med et tørt øl. Men med de riktige gjærtypene så kan den økte alkohol prosenten gjære at det fremdeles føles søtt.
 
Burde ikkje vere noko problem å få den oppskriften til å gjære godt ut. Litt mykje Munic etter min smak kansje. Det viktigaste, når meskingen er godt gjennomført, er å bruke nok frisk gjær, og belufte vørteren tilstrekkeleg. US-05 er eit godt valg og gjærar godt ut, men pass på å bruke nok. Er ikkje alltid nok med ein pose.
 
kenata skrev:
Hei har slitt med at mine APA'er og IPA'er oppleves for søte for min smak. Noen tips til hva jeg kan foreta meg? Mener på at FG på bryggene var in range, men allikevel synes jeg det blir litt for søtt.

Kan du poste en av oppskriftene som du opplever problemet med? Hvordan belufter du vørteren?
 
kenata skrev:
Mener på at FG på bryggene var in range, men allikevel synes jeg det blir litt for søtt.

Første bud her vil vel være å få en konkret måling av FG, eller?
Alt blir liksom lettere da mht videre råd.
 
Hallo OG på Lucky Jack settet var 1.051. FG var 1.011.
Allikevel føltes det søtt. Taper mann forresten mye IBU på å bruke handleposer? Alle bryggene er brygget BIAB og gjæret med to poser safale us05.
 
kenata skrev:
Hallo OG på Lucky Jack settet var 1.051. FG var 1.011.
Allikevel føltes det søtt. Taper mann forresten mye IBU på å bruke handleposer? Alle bryggene er brygget BIAB og gjæret med to poser Safale us05.

Har du brukt handleposer på humla har du nok tapt litt IBU ja. ;)  Humleposar bør derimot gå bra, berre ikkje pakk for mykje i kvar pose. Heil blomst sveller ein del så ikkje stapp posane fulle.
 
kenata skrev:
Hallo OG på Lucky Jack settet var 1.051. FG var 1.011.
Allikevel føltes det søtt. Taper mann forresten mye IBU på å bruke handleposer? Alle bryggene er brygget BIAB og gjæret med to poser Safale us05.

At et øl med rundt 5,2% alkohol og en restsødme på 1.011 oppleves som søtt er rart. Da er du glad i tørt øl. Opplever andre dette som søtt?  Jeg tviler ærlig talt på at du kan gjøre noe særlig med gjæringsprosessen og mesketemperaturen for å få dette lavere enn 1,011. Kanskje noe ned med endring av  maltoppskriften. Det tørreste ølet jeg greier å brygge uten enzymer er tysk pils. med en fg på 1,008. Det er bare pilsnermalt, mesket på 64 grader og tilsatt mye gjær og O2.  Kan det være målefeil?

mvh

Bårdd
 
Skal handle nytt digitalt termometer.
Kan takke flotte autokorrekturen for handleposene.
Belufter vørteren ved å riste på dunken i et kvarters tid, men vurderer å kjøpe ei akvariepumpe for jobben.
 
Diacetyl kan gi inntrykk av sødme. Har du hatt temperaturfall mot slutten av gjæringen? Isåfall kan gjæren ha falt ut før den fikk ryddet opp etter seg. Men med US-05 skal ikke dette være noe vanlig problem. Luftingen din og utgjæringen ser god ut, så jeg tror ikke det er diacetyl, med mindre preget blir sterkere etter hvert. Isåfall kan det være en infeksjon (enkelte bakterier skaper også diacetyl).

Om ølet er litt flatt kan det også virke søtere. Særlig om gjæren ikke har spist opp alt karboneringssukkeret, f.eks. om du har satt det kaldt litt før det var ferdig karbonert.
 
kenata skrev:
Hallo OG på Lucky Jack settet var 1.051. FG var 1.011.
Allikevel føltes det søtt. Taper mann forresten mye IBU på å bruke handleposer? Alle bryggene er brygget BIAB og gjæret med to poser Safale us05.

Dumt spørsmål, men er det oppskriften som sier FG 1.011 eller har du selv målt brygget til FG 1.011?
Bare slik vi unngår missforståelser her.
 
Tilbake
Topp