Hvordan få minst mulig grums ?

ser ar jeg har en del bunnfall i flaskene mine. Finnes det noen gode tips for å få et klarere øl? Jeg har en saftsil, kan det være lurt å sile værteren på vei ned i gjæringskaret ? Bruker dere humleposer på pelletshumle?

Hvordan fungerer et slikt klarningsmiddel og vil det hjelpe på mitt problem ?
 
Protafloc/Whirlfloc/Irish moss i kok, gelatin etter gjæring (søk på). Har forstått at det er viktig å ta seg god tid, f.eks la vørteren stå 1 time el. 2 etter avkjøling før overføring til gjæringskar. Vil uansett bli litt bunnfall ved flaskekarbonering, dvs. gjær.
 
Hei

Jeg er ingen voldsomt rutinert brygger, men får klart og fint øl med følgende metode:

Coldcrasher i et par dager etter endt gjæring.
Har i gelatin i gjæringsbøtta. Bruker 2 ts. gelatin som løses opp i et glass vann. Varmer opp til 80 grader så det blir klart. Heller det i dunken og lar det stå fortsatt kaldt et par dager.
Stikker om til et nytt kar med sukkerlake til karbonering når det flaskes.

Blir klar og fin øl, men litt bunnfall får du likevel.

Se nesten sist i denne tråden for et bilde av en pilsner som har stått på flaske i 3 dager.

https://forum.norbrygg.no/threads/pils-gjaere-pa-7-grader.26196/page-2
 
Tror ikke det med grums i vørteren ved gjærstart er det viktigste. Unntak finnes sikkert men så lenge man karbonerer på flasker blir det alltid noe. Men klart øl får man ved å gi der tid selv om det er noe bunnfall.
 
Tilbake
Topp