Pils gjære på 7 grader

Har nå gjort noen målinger og lurer på om dette er normalt forløp for en øl som dette. Jeg vannet ikke ut vørteren som det var diskutert lenger opp i tråden.

Det plopper bra i vannlåsen.

OG 1060 på søndag.
I dag er SG 1033 korrigert med beersmith's refractometer verktøy.

Er dette normal utgjæring på en lager etter 2 dager? Den står jo relativt kaldt, men har pakket inn dunken i en boblejakke. Målte temperaturen med infrarødt termometer til alt fra 7,9 -12 grader på forskjellige steder utenpå dunken

Men som sagt god aktivitet i vannlåsen.

Bør gjære ut i løpet av 7-14 dager så dette ser veldig normalt ut. siste økslegradene tar som regel litt tid.
 
SG har nå kommet ned i 1014. Målt med refractometer og korrigert i beersmith. Den har da gått fra 1060 til 1014 på 8 dager. Det plopper fortsatt i gjærlåsen ca hvert 15 sek. Er det nå på tide med en diacetyl rest?

Ser ut som dette blir et sterkt øl.
 
Jeg satte dette ølet på diacetyl rest på søndag som foreslått over. Det har nå gjæret ned til en FG på 1005. Var ikke dette høy utgjæring? Jeg brukte ikke gjærstarter men 3 pk Wyeast 2001 Urquell. Luftet vørteren ved å røre kraftig og en god stund. Det blir jo litt sterkt øl med 7,2%.

Har satt det kjølig igjen i dag. Står nå på ca 3-4 grader. Hvor lenge bør det stå her før flasking?

Jeg vet jo ikke hvordan dette vil smake, men denne gjæren gjæret ihvertfall godt ut på den relativt kalde temperaturen. Tror nok det var nærmere 5 grader enn 7 på kjølerommet før diacetylresten.
 
En liten oppdatering. Pilsen ble flasket på fredag. Satte 1 flaske varmt for rask karbonering og resten i normal romtemperatur. Synes fargen ble fin og veldig klar, men ikke så lys som jeg hadde tenkt. Det skulle bli en tsjekkisk pils, men pga. manglende tilgang på råvarer ble det litt endring på malt og humle som gjør at den nok ikke er helt typeriktig.

Fin skumkrone. Litt tørr i smaken. Trenger nok noe mer lagring, har jo bare vært på flaske i 3 dager. Tror dette blir bra. Jeg er ikke så god på å beskrive smak.

Erfaringen fra testen er at ihvertfall den gjæren som ble brukt her går fint å gjære på denne temperaturen. Kjølerommet er såpass stort at temperaturen er stabil. Siden jeg er glad i pilsner, kommer jeg til å forsøke flere pilsvarianter på denne måten. Utgjæringen ble som tidligere nevnt høy, uten at jeg vet helt hvorfor. Jeg brukte heller ikke gjærstarter men 3 smack packs med gjær. Det gjør det noe dyrere, men det var jo lettvint da.
 

Vedlegg

  • pilsner.JPG
    pilsner.JPG
    90,8 KB · Sett: 141
Har du dobbeltsjekka FG med et hydrometer? Såvidt meg bekjent er det en ganske stor feilmargin på omregnet refraktometer-avlesning.
 
Tilbake
Topp