hvordan identifisere humletype?

Rundt huset til foreldrene mine vokser det humle vilt i store mengder. Det har sikkert vært plantet engang, men jeg aner ikke av hvem, eller hvilken type det er.

Er det mulig å finne ut av dette?

Det er vel forskjell på prydplanter og bruksplanter i humleslekten. Jeg er nok ikke ekspert nok til å finne ut hva den store forskjellen på de er.
Du kan jo sammenligne lukt med typer du kjøper i butikken, eventuelt ta de med til ditt lokale laboratium og finne ut alfasyre-prosenten og bruke det som et sammenligningsgrunnlag(Tøyser).

Eller bare samle inn hele sulamitten og bruk det i ølen for å finne ut om det funker som bitterhumle eller humle som gir aroma og smak.

Jeg har brukte humle som vokser på hytta, i et brygg nå i helga. (har vært vakumpakket og fryst siden i høst)
Jeg aner ikke hvilken type det er, men det lukter veldig likt som Golding når jeg knuser en "kongle" i mellom fingrene. Så jeg har brukt den som nettop det.
Dette er jo langt ifra noen vitenskapelig avgjørelse på hva slags humle det er, men det gir jo en liten indikasjon.

Hei. Jeg plyndra naboens humle i høst. Lukten var god, men da jeg brukte den som aromahumle ga den fra seg en aromahumle som minnet mest om ertesuppe. Ble litt spesielt.  :)
Prøv med en liten batch, eller ta en del av en batch og gjør en prøve. Kan jo hende din humle er mer egnet enn den jeg fant.

Lykke til med lokalbryggprosjektet.

kult, tenker jeg prøver å bruke det som aroma-humle til sommeren, når jeg har fått samlet inn litt :)

takk for tips! :)

Du kan jo trekke noe av konglene i varmt vann og lage humlete. Da får du en indikasjon på aromen.

Vi brukte noe viltvoksende humle en gang. Vi lagde et avkok av humlen som var kruttkraftig (mer humle enn vann i kjelen) og tilsatte humle på 60, 15 og 2 min. Dette tilsatte vi og smakte til i det ferdige ølet. Vi var helt på ville veier med humleutregningene den gangen, slik at vi endte med et øl som ikke smakte humle i det hele tatt, så derav eksperimentet. Det virket faktisk ganske bra, og smaken ble ikke ille :)

Tilbake
Topp