hvordan kalkulere maltmengde for å nå korrekt OG?

Kunne noen ha bidratt med formel for hvordan man regner seg ut til antall kilo malt man behøver for å nå spesifikk OG (jeg ønsker å lære utregningen manuelt, dvs ikke via beersmith etc).

Jeg har effektivitet mellom 75-80%. Jeg har en oppskrift som jeg skal følge og her er OG satt til 1070. Av annen info som kan være nyttig:

liter til gjæring: 25
liter etter kok: 28-29
liter før kok: 33-34
 
Jeg kan prøve meg på litt fri hukommelse etter et bryggeprogram jeg har brukt endel når jeg er i nordsjøen, det kalles Gahrsmith. Opphavsmannen får heller rette på meg hvis noe blir feil.

Gahrsmith bruker disse utbyttefaktorene på malt:
Basemalt 296
Sukker/ spraymalt 375
Spesialmalt 268

Disse tallene viser potensielt utbytte pr kg/ l malt, så hvis du mesker 1 kg palemalt i en liter vann og får ut alt sukkeret og vannet så skal du ende opp med en SG på 1296 . Andre bruker feks 300 på basemalt og du kan finne forskjellige tall andre steder, men jeg bruker tallene til Gahr.

Formelen for potensielt utbytte er: malt i kg X utbyttefaktor/ volum= potensielt utbytte

Bruker du disse tallene for å beregne et brygg, og så måler OG finner du ditt faktiske utbytte,da blir formelen:

Målt OG/ potensielt utbytte = faktisk utbytte

Faktisk utbytte vil her være din meskeeffektivitet, siden du allerede kjenner effektiviteten på ditt bryggeri så er det bare å putte dette tallet inn når du skal lage oppskrifter, eks 79% effektiviter = 0,79 i neste formel, som da er den du bruker når du skal lage oppskrifter.

Da er formelen:  Malt i kg X utbyttefaktor X faktisk utbytte / liter brygg = ca OG

Eks: 7 kg malt X 296 X 0,79 / 28liter = 58= OG på 1058

Har du så en oppskrift med både base og spesialmalt så er det bare å regne ut og legge sammen.

Jeg har enda tilgode å se at disse tallene varierer noe særlig fra feks Beersmith.  :brygging:
 
takk for svar.

i og med jeg ikke fikk så raskt svar som jeg ønsket måtte jeg google og lete i litteraturen jeg har tilgjengelig og fant dette i Bjørnstad/haavardsholm.


OG = ((SG POINTS x 8,3333 x ANTALL KG MALT) / ANTALL LITER ETTER KOK) x effektiviteten på byggesystemet

I mitt tilfelle blir det da:
OG: ((36 x 8,3333 x 8 ) / 28) x 0,79 = 67,71 = 1068


med tallene som du legger ved i ditt svar:
OG = 8 kg malt X 296 X 0,79 / 28liter = 66,81 = 1067


Denne differansen skyldes formelen som legges til grunn hvor 36x8,3333 = 299,99. Jeg antar ved bruk av ene eller andre formelen så vil man kunne bra pekepinn på estimert OG.

For dere som er mer drevne i matte(formler), hvordan kan man da "snu" denne ligningen slik at man kan ha OG som kjent faktor og antall KG malt som ukjent? :ilike:
 
uThaug skrev:
takk for svar.

i og med jeg ikke fikk så raskt svar som jeg ønsket måtte jeg google og lete i litteraturen jeg har tilgjengelig og fant dette i Bjørnstad/haavardsholm


OG = ((SG POINTS x 8,3333 x ANTALL kg MALT) / ANTALL LITER ETTER KOK) x effektiviteten på byggesystemet

I mitt tilfelle blir det da:
OG: ((36 x 8,3333 x 8 ) / 28) x 0,79 = 67,71 = 1068


med tallene som du legger ved i ditt svar:
OG = 8 kg malt X 296 X 0,79 / 28liter = 66,81 = 1067


Denne differansen skyldes formelen som legges til grunn hvor 36x8,3333 = 299,99. Jeg antar ved bruk av ene eller andre formelen så vil man kunne bra pekepinn på estimert OG.

For dere som er mer drevne i matte(formler), hvordan kan man da "snu" denne ligningen slik at man kan ha OG som kjent faktor og antall kg malt som ukjent? :ilike:

hvis jeg ikke tar helt feil skulle det da gi:
Malt i kg = (og×28)/(296×0,79)
Som da gir 8,1 kg malt.

Snudd og regnet via mobil,  så du må gjerne kontrollere svaret:)
 
Laonda skrev:
uThaug skrev:
takk for svar.

i og med jeg ikke fikk så raskt svar som jeg ønsket måtte jeg google og lete i litteraturen jeg har tilgjengelig og fant dette i Bjørnstad/haavardsholm


OG = ((SG POINTS x 8,3333 x ANTALL kg MALT) / ANTALL LITER ETTER KOK) x effektiviteten på byggesystemet

I mitt tilfelle blir det da:
OG: ((36 x 8,3333 x 8 ) / 28) x 0,79 = 67,71 = 1068


med tallene som du legger ved i ditt svar:
OG = 8 kg malt X 296 X 0,79 / 28liter = 66,81 = 1067


Denne differansen skyldes formelen som legges til grunn hvor 36x8,3333 = 299,99. Jeg antar ved bruk av ene eller andre formelen så vil man kunne bra pekepinn på estimert OG.

For dere som er mer drevne i matte(formler), hvordan kan man da "snu" denne ligningen slik at man kan ha OG som kjent faktor og antall kg malt som ukjent? :ilike:

hvis jeg ikke tar helt feil skulle det da gi:
Malt i kg = (og×28)/(296×0,79)
Som da gir 8,1 kg malt.

Snudd og regnet via mobil,  så du må gjerne kontrollere svaret:)


Takk skal du ha! dette gjør det mye lettere å beregne maltmengde når jeg vet OG og effektiviteten på systemet mitt! takk!
 
Bernts skrev:
Hvor kommer 8,3 fra?.

Dette er hentet fra Bjørnstad/haavardsholm boken, men 8,333x36 = 299,99, slik jeg husker å ha lest boken så er det verdien etter x(altså 36) så endres noe i boken ifht potensielt utbytte på malten (spesialmalt, basemalt, sukker/spraymalt). Men jeg kommer til å gå for Laondas mal for utregning. Jeg har nå lagt dette inn i excel-ark og dette gjør det lett for meg å beregne antall kg malt for å nå OG i oppskriften så fremt effektiviteten er stabil
 
8.3333333 er er omregningsfaktoren fra pounds pr gallon til sg. 1.000 sg = 8.333333 ppg = egenvekt for ferskvann
 
Tilbake
Topp