Hvordan lager jeg Bacon Porter?

Hei,

På Cask festivalen på Håndverkerstuene i høst smakte jeg samtidig en "Bacon Porter".
Husker i farta ikke hvem som hadde brygget den. (Det var ikke en cask-øl)

Dette er en øl som neppe går ned i store mengder i løpet av en kveld, men jeg har veldig lyst til å forsøke å få til noe slik.
Har søkt litt rundt her og der på nettet, men ikke funnet noe klart svar på hva som er en god fremgangsmåte.
Mener fra tidligere å ha oppfattet at om man brukte nok røkmalt ville man få en bacon-aktig smak, og har sett kommentarer på dette nå.
Andre steder ser jeg innlegg hvor man har "tørrhumlet" med stekt bacon.
Nå ville jeg tro at fettet fra bacon'et ikke har noen særlig god innvirkning på ølen, men.....

Sprøsmålet da blir:
Er det noen som har erfaringer å dele på dette området?

Også:
Ser at det er røykmalt tilgjengelig fra både Castle Malting og Weyermann.
Castle sin er vel røkt på torv mens Weyermann sin er røkt på bøk, om jeg ikke tar feil.
Noen som kan beskrive anbefaleringer / egenskaper ved disse?

På forhånd takk,
Øystein
www.barebrygg.no

PS!
Bacon porteren er en i en serie på 8-9 forskjellige portere jeg tenkte å prøve meg på, hvor jeg (i utgangspunktet) har samme oppskrift, men endrer på tilsetningene.
For bla røyk og baconporter er dette ikke mulig pga malttypen, men ser ellers for meg å lage sjokolade / kaffe / chilli / vanilje / bringebær / appelsin / eik-whiskey, slik at jeg har et solid lager å kose meg med.

Hah, her trodde jeg at jeg hadde en forholdsvis orginal idè da jeg satte min "baconporter" på fredag. Så feil kan man altså ha ;-)
Anyhow, i min oppskrift brukte jeg 5% røykmalt, noe jeg syntes ble alt for lite. Neste gang går jeg et sted mellom 10 & 15% i stede

Når det kommer til selv bacone, vil jeg gå en av 2 veier (eller kanskje begge);
1. Lage baconsprit, steke baconet hardt og lenge (crispy), tørke det godt, legge på sprit, sile spriten gjennom 3-4 kaffefilter for å få bort fettet og så tilsette det med dryppteller.
2. Gjøre som byo har vist med dry-porking MEN; blande dette halvt om halvt med vanlig porter ved servering. Så; 1 del baconifisert porter og 1 del porter uten gris i. Dette håper jeg kanskje vil kunne skape skum og ikke drepe hele greierne.

Uansett, la oss dele erfaringer da.

jeg har lagd baconporter med bacon. jeg skar vekk det jeg kunne av fett og stekte i ovnen i 15 min. deretter tilsatte jeg det i gjæringskaret og tørrgriset det :) Jeg var litt feig og lot det kun ligge i fire-fem dager. etter litt lagring kjenner jeg ikke noe til baconet lenger. selve porteren hadde også en ganske brent smak etter en del brunmalt,så dekker nok over mye den også...

Ølvind skrev:
jeg har lagd baconporter med bacon. jeg skar vekk det jeg kunne av fett og stekte i ovnen i 15 min. deretter tilsatte jeg det i gjæringskaret og tørrgriset det :) Jeg var litt feig og lot det kun ligge i fire-fem dager. etter litt lagring kjenner jeg ikke noe til baconet lenger. selve porteren hadde også en ganske brent smak etter en del brunmalt,så dekker nok over mye den også...

Hvordan blei skummet i denne?

Takker for innspill.

Da legger jeg nok i første runde opp til å lage baconsprit og tilsette dette i en egnet mengde.
Da kan jeg i hvertfall ta et par smaksprøver underveis før jeg tapper på flaske, og vurdere mengden som tilsettes.

Så får jeg se mer rundt etter hvilke mengder og type med røykmalt som bør brukes.
Jeg skal også age en egen røkporter, så baconproteren må nok overgå denne i mengde røykmalt.

Rapporterer gjerne tilbake resultat når den tid kommer, men dette blir nok ikke brygget før godt ut på nyåret.
Bryggegjengen har gitt seg for i år, og for neste år er det allerede 4-5 brygginger planlagt, som skal gjennomføres før dette kommer på topprn av prioritetslista.
(Men det er jo godt å planlegge i god tid, så har jeg noe å glede meg til mens jeg koser meg med årets produksjon :)

mvh
Øystein
www.barebrygg.no

Da var mitt prosjekt over for denne gang;
1 1/2 liter lett røkt porter ble tilsatt 90g supersprøstekt bacon. Den fikk stå 7 dager, før den ble flasket, på et trykk på 2.
Råprøvene lover så som så, med en litt merkelig fett/olje følelse i munnen. Også en bi-smak av svin, litt metallisk. Satser på at dette blir bedre med litt lagring, venter nok til utti januar/februar før jeg tørr åpne en flaske!

Etter neste 3 måneder på flaske har jeg åpnet en flaske av Test Subject #007 - Bacon Porter. Her er mine smaksnotater;
Ser ut som cola, med samme aggresive brusing som forsvinner raskt.
Aroma; Litt røkt, malt og et medisinalt preg.
Smak; Utrolig intressant; lett i begynnelsen å så tykt i avsluttningen. Smaker mye som nesen, og er ganske fet. Karboneringen er faktisk ok, og den er søt og salt i et.
Oppsummering; Et spennende prosjekt, men det funket ikke helt fersk bacon. Det blir rett og slett for mektig og fett, og etter 3-4 slurker blir man faktisk kvalm. Neste gang, kanskje bruke baconsalt, lage bacon sprit eller lignende? Nice try..

Takker for statusrapporten.

Jeg er fortsatt på planleggingsstadiet når det gjelder mine porter-greier, så slike innspill kommer godt med når jeg etterhvert må tenke ut rett måte å få dette til på.

En liten tanke:  Siden forsøket her synes å ha gitt mer "fleskepreg" enn røkpreg, vil jeg komme med ideen om å bruke røkaroma i væskeform.  Dette er noe som typisk brukes i industrien og i f.eks. grilloljer o.l.  Jeg kjøpte en slik flaske, som jeg har benyttet i marinader, grilloljer mm.  Der er det ikke noe "fleskepreg"; men smak/aroma hickory "så det holder".  Typisk at en bruker for mye første gangen - dette er potente saker.....

Har selv ikke noen akutte planer om å lage fleskeporter ;-) men kan sikkert avse noen dråper, om noen vil gjøre et forsøk.

MVH

Morten M

Takker for statusrapport ja!

Flere her kunne vært flinkere til å legge inn en rapport om sluttresultatet etter slike diskusjoner. Litt for ofte så synes jeg det stopper opp ved "ok da prøver jeg med X i morra og så ser vi hvordan det går".

(Mulig jeg har syndet her selv, i såfall er kritkken også rettet mot meg selv og jeg lover å skjerpe meg. Sorry.)

Morten K. Agerup Myhr skrev:
En liten tanke:  Siden forsøket her synes å ha gitt mer "fleskepreg" enn røkpreg, vil jeg komme med ideen om å bruke røkaroma i væskeform. 
Har selv brukt røykvæske i matlaging, det fungerer utmerket. Tror kanskje det er en like så god idè som min.
For porteren smakte rikelig bacon, det ble bare litt overkill...
Jeg får planlegge en ny porter, dele den opp i enda flere små batcher.
Gøy å prøve litt nye ting.

Denne hadde jeg prøvd. Har sett den på centra og kanskje også på meny.. Heftig røyksmak!
http://www.colgin.com/public/

Men ville dere ha røyksmak eller bacon smak i en bacon porter da?
Røykmalt fungerer fint for førstnevnte, men for å få bacon smak så må man vel gjøre noe annet?

neslekkim skrev:
Men ville dere ha røyksmak eller bacon smak i en bacon porter da?
Røykmalt fungerer fint for førstnevnte, men for å få bacon smak så må man vel gjøre noe annet?
Jeg er på utkikk etter bacon smaken, og lyktes egentlig med det (det ble bare litt mektig)
Om man vil ha BBQ smaken funker det jo å tilsette slike sauser. Jack Daniels har jo en rimelig god saus de selger. (Både i butikk og på TGI Fridays..)

På andre siden av Atlanteren får man kjøpt syntetisk bacon, ferdigstekt! Yess, believe it or not! Det ser ut som små biter av sprøstekt bacon, og jammen smaker det sånn også! Ettersom det er syntetisk er det antagelig ikke så mye fett heller?!? Vet ikke hvor man får kjøpt sånt, men amerikanske nettbutikker muligens.
Aner heller ikke hvilken virkning det har på sentralnervesystemet eller arvematerialet, men det fødes jo fremdeles folk der borte. Kanskje det kan være et alternativ til øl. Som Peps Persson sa det: 'Du behöver ingen färg-teve när din hjärna fyllts med PCB!'
EDIT: Når fattern laget røykesild, kjøpte han noe som het røyksyre på apoteket. Silda ble penslet med stoffet, og vips, etter et døgn var det røykesild.

Dag skrev:
På andre siden av Atlanteren får man kjøpt syntetisk bacon, ferdigstekt! Yess, believe it or not! Det ser ut som små biter av sprøstekt bacon, og jammen smaker det sånn også! Ettersom det er syntetisk er det antagelig ikke så mye fett heller?!? Vet ikke hvor man får kjøpt sånt, men amerikanske nettbutikker muligens.

Jeg vet ikke hvorfor man vil kjøpe noe slikt.

gustavf skrev:
[Jeg vet ikke hvorfor man vil kjøpe noe slikt.

Så sant, og jeg sliter også litt med å forstå hvorfor folk vil lage bacon porter, men det er antagelig bare meg.

Tilbake
Topp