Hvordan lager man Vørterøl

Hei Folkens  :samenvol:

Sitter å leter etter en oppskrift på Vørterøl uten å finne noe,
Det jeg også lurer på er hvordan karbonerer man en eventuelt vørterøl når den ikke har noe gjær i seg ?


Marius
 
Jeg ville nok i tillegg ha tappet det på flasker og varmebehandlet det etter karbonering, for å være sikker på at det ikke er uhumskheter som begynner å formere seg. Uten konkurransen fra gjæren vil bakteriene ha større spillerom, og du vil lettere få infeksjon.
 
Ok, skal den stå lenge på flaske før den er klar til bruk ? Tengte kansje å tappe vørterølet på beer king 5 liters fat sette de i kjøleskapet og så karbonere med CO2 ved bruk, er det stor sjanse for bakterier ?
 
Marius Hegglund skrev:
Ok, skal den stå lenge på flaske før den er klar til bruk ? Tengte kanskje å tappe vørterølet på beer king 5 liters fat sette de i kjøleskapet og så karbonere med CO₂ ved bruk, er det stor sjanse for bakterier ?
Dersom du tapper fra fat på flaske (som er det lureste pga enklere å varmebehandle), så er det vel bare å drikke i vei uten at du behøver å vente, da er det jo alt kullsyre på flaska. Skjønte ikke helt hva du mente med å karbonere med CO₂ ved bruk? Du må vel karbonere vørteren først før du bruker den? Eller tenkte du a la sodastream eller noe sånt? Funker isåfall dårlig for øl, og vil tro enda dårligere for vørterøl.

Og det er nok stor sjanse for bakterier i upasteurisert heimelaga vørterøl, så du bør absolutt varmebehandle det om du ikke har lyst til å risikere ødelagte fat/flasker. 5 liters fat er kanskje lite nok til at man slipper å tappe på flaske først om man ønsker å varme det opp? Eller kanskje den større mengden med co2 i fatet vil utvide seg for mye og ødelegge saker og ting? Det enkleste og tryggeste er nok uansett å karbonere på fat først, så flaske, så varmebehandle, så drikke :)
 
Ok, hva mener du da med varme behandling ? Når jeg har koket ferdig ølet på samma måte som vanlig øl bare ikke tilsatt humle, kjøler jeg det ned tapper det på flaske om jeg har fått det rett forstått,  men hvordan blir det da kulsyre ?
 
Alternativ 1.
Tappe på flaske sammen med litt gjær og når tilstrekkelig karbonering er oppnådd så varmebehandler du flaskene så du ikke får flaskebomber. Om du gjør dette vil du få en vørterøl  med litt alkohol, omtrent 0,5% (om jeg husker rett) + litt bunnfall fra gjær.
Alternativ 2.
Varmebehandle først for å så tilsette kullsyre ved å bruke CO2 under trykk. Om du gjør dette vil du få en vørterøl uten alkohol og bunnfall fra gjær.
 
Hvis du tilsetter gjær og stopper gjæringa etter naturlig karbonering, da har du ikke laget vørterøl.
Da har du laget alkoholfritt øl som pr. definisjon kan inneholde opp til 0,7% alkohol.
Vørterøl er vørter som ikke er gjæret, men tilsatt kunstig kullsyre.
Vørterøl inneholder også humle.

For å få vørterøl med kullsyre, så må du tilsette kullsyre.
Det enkleste er da:
-Å tappe på fat.
-Tilsette kullsyre.
-Tappe over på flaske.
-Pasteurisere flaskene etterpå.

Egil B.
 
Kva om du tapper varm/kokende vørter rett på fat og lar det kjøles ned på fatet?  Kan man da vere sikker på at ikkje Mr.villgjær setter segi vørterølet? man får jo sjølvsagt litt trub med i fatet, men slipper man da å pasturisere etterpå (så lenge man serverer fra fat)?
 
Eg gjorde nettopp det på laurdag. Kokte 5-6l tynn vørter med litt humle, tappa på eit corneliusfat og la det i rennande vatn. Så satte eg på co2.

Det vart ikkje så godt, men det var resten av siste avranning med Sg på ca 1,02. Smakte litt tynt, og kornaktig. Sikkert bedre med vørter på rundt 1,04?
 
Ølvind skrev:
Kjøp en flaske på butikken, og mål SG dens, så får man kanskje en pekepinn på hvor man bør være.

La for all del ikke den norske vørterølen fra Frydenlund være eneste referanse på hva vørterøl kan være. Det er like mange muligheter til å lage forskjellige vørterøl som det er å lage forskjellige øl. Akkurat som øl finnes det typer som passer bedre om vinteren og andre som passer bedre om sommeren, lette og "tunge" typer. Jeg hadde droppet å tilsette kullsyre.

Jeg synes f.eks ikke noe særlig om vørterøl jeg har kjøpt i butikken her, men bestiller gjerne vørterøl når jeg er i land som f.eks. Polen, spesielt i sommerhalvåret. Der blir det mange steder laget lokalt, gjerne kun til eget vertshus. Det serveres alltid kaldt og med et lavt innhold av kullsyre. Ville nok tro at fylden er minst 1.035 - 1.040 SG og videre oppover.
Kald vørterøl er en deilig forfriskning og styrkedrikk, spesielt om på dagtid / ettermiddagen på en varm sommerdag. Den skal i min smak være søt (fyldig) uten at det blir kvalmende, samtidig være litt syrlig..., ha lite kullsyre, den skal gjerne ha endel smaker fra diverse malt, urter og planter.
 
Lars skrev:
Mener å huske at jeg målte Ringnes Vørterøl til 1.040.
Vet ikke om ringnes har forandret på dette, men vørterøllet jeg brukte til starter nå hadde vitterlig en OG på hele 1068. Målte dette med refraktometeret, og stusset over dette, så jeg tok en ny måling med ochlevekten. Den ga nøyaktig samme resultat.....
 
magne1972 skrev:
Lars skrev:
Mener å huske at jeg målte Ringnes Vørterøl til 1.040.
Vet ikke om ringnes har forandret på dette, men vørterøllet jeg brukte til starter nå hadde vitterlig en OG på hele 1068. Målte dette med refraktometeret, og stusset over dette, så jeg tok en ny måling med ochlevekten. Den ga nøyaktig samme resultat.....

Dette er litt rart. Målte nettopp Ringnes vørterøl med refraktometer til 1,040. Laga vørterøl i går med Sg 1,055 og det vart ALT for søtt og må vatnast ut.
 
Tilbake
Topp