Hvordan lagre vørter?

Jeg brygger en batch over to dager (grunnet liten kjele) og lurer på om jeg burde oppbevare den ugjæra vørteren kald eller i gjæringstemp (20*C) over natta..?
:)

Takk for raske svar! :)
Men mener dere at en natt er nok til å ødelegge den? Er det da faktisk gjæren som gjør at den da kan stå 14 dager i romtemp uten problemer..?

Takk for raske svar! :)
Men mener dere at en natt er nok til å ødelegge den? Er det da faktisk gjæren som gjør at den da kan stå 14 dager i romtemp uten problemer..?

Du KAN la den stå, og da i kokekjelen med lokket på, og håpe det går bra (noe det sikkert gjør). Jeg måtte gjøre det en gang, men kokte den opp igjen. Mht siste spørsmål, så har jeg forstått at vørteren er svært sårbar da den er et supert vekstmedium også for andre organismer enn gjær. Det er og slik at alkohol begrenser infeksjon.

Hva om man pitcher gjær første dagen (evt halvparten av gjæren?), og fyller på med resten av vørteren dagen etter?

Da lærte man noe nytt om vørter i dag også :)

La oss si at denne batchen allerede står på gjæringskar i 1*C (sakte nedkjøling fra 20*C i kjøleskap) og jeg vil koke den opp for blanding med neste batch. Skal jeg koke den i 10 min? Og bør jeg tilsette mer aromahumle/ hvor mye?

Rydin: Det virker jo som en god løsning, skal prøve det neste gang !

Sist redigert:
Nøisom gjør dette. De brygger 1800 liter av gangen, og har tanker på 3600 liter.
Men er usikker på om de pitcher all gjær med en gang, eller om de deler opp

I kommersiell praksis er dette vanlig. Vi gjør det på 7 Fjell.

Første dag blir gjæren tilsatt og vørteren oksygenert. Neste dag pumpes vørteren direkte inn i det allerede gjærende ølet uten mer gjær eller oksygen. Dette gjør at man kan starte med mindre gjær enn man ville gjort om hele batchen skulle pitches samtidig, og man kan kompensere for eventuelt lav eller høy vørterstyrke.

Hvis du f.eks. skal brygger 10 liter den første dagen og så tilsette 10 nye liter vørter dagen etter, kan du bruke gjær til 10 liter vørter. De første 10 literne funker da i bunn og grunn som en gjærstarter. Ikke tilsett mer oksygen dagen etter.

Noen gjæringsforløp starter litt treigere enn andre, er man avhengig av en viss mengde med aktivitet i gjæringskaret før man har oppi den resterende vørteren?

Så lange aktiviteten faktisk er i gang bør du være safe. Etter 24 timer burde det være god gang, i alle fall hvis du har brukt nok frisk gjær og oksygenert bra.

Tilbake
Topp