Hvordan måler man SG med refraktometer?

Er det pålitelig å måle SG under gjæring med refraktometer?

Jeg prøvde før i dag og brukte en kalkulator for brix målinger under gjæring, men resultatet var så på jordet at jeg måtte frem med hydrometeret. Så her må jeg studere litt til. Er kalkulatoren i BS pålitelig?

Flasker så små kvanta fra før at det er trist å måtte helle ut øl etter hver måling. Dessiten er det klønete å ikke ha kran på alle kar og måtte stikke den heverten oppi.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 4 Beta
 
Refraktometern funkar inte på alkoholhaltiga vätskor är vad jag förstår...Om du söker lite på forumet tror jag du finner fram till svar på många frågor kring refraktometern
 
Ja. Jeg var litt kjapp på avtrekkeren. Jeg trodde det var en formel for å beregne med alkohol i ølet. Men der tok jeg feil.

Men. Hvis jeg måler med hydro både OG og FG, kan jeg måle SG med refraktometeret (som da selvsagt blir feil) og regne litt hva den SG en var etter at jeg vet FG?

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 4 Beta
 
Med appen RefracTool gjør du omregningene enkelt. Ellers finnes det løsninger både i bryggeprogrammer og på regneark hos f.eks. Morebeer.
 
Gahr skrev:
Med appen RefracTool gjør du omregningene enkelt. Ellers finnes det løsninger både i bryggeprogrammer og på regneark hos f.eks. MoreBeer.

Du mener altså at man finner ut av det jeg lurte på med de appene? SG målinger tatt før FG, men at man ikke vet hva de betyr før man har FG?

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 4 Beta
 
Det som er viktig for å finne SG under gjæring er at du har OG.
Både i RefracTool og BeerSmith legges OG inn sammen med Brix-avlesingen du gjør med refraktometeret. Ut får du SG.
Eg har gjort tester med BeerSmith og hydrometeret. For min del var det "spot on"
 
Hmm. Jeg tenkte å prøve når jeg er hjemme igjen. Men jeg skjønner ikke hvordan BS kan vite hvor mye alkohol det er i vørteren på spesifikke tidspunkt.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 4 Beta
 
Du trenger ikke vite FG. Du plotter inn OG og deretter SG-målingen gjort med refraktometeret. Så får du ut den korrigerte SG-en. Se bilde.

ade8a7eh.jpg


Her er OG i ølet 1070. Gjæringen er i gang og måling med refraktometer viser 10.1 °Brix (som er skalaen de aller fleste refraktometre bruker, Brix tilsvarer i praktisk bruk Plato). Dette legges inn i RefracTool ved hjelp av slider-funksjonen til venstre. Appen korrigerer for alkoholinnholdet og gir den faktiske SG-en nederst. Dette tallet stemmer ikke nødvendigvis 100 %, men er mer enn bra nok. Jeg opplever kanskje et avvik på 1001 SG når jeg kontrollmåler med oechslevekt. OG og FG måler jeg uansett med oechslevekten, men jeg bruker refraktometeret underveis i hele bryggeprosessen.
 
Jeg har begge versjonene av BS. Da skal jeg øve litt.

Takker for svar :)

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 4 Beta
 
TerjeR skrev:
Det som er viktig for å finne SG under gjæring er at du har OG.
Både i RefracTool og Beersmith legges OG inn sammen med Brix-avlesingen du gjør med refraktometeret. Ut får du SG.
Eg har gjort tester med Beersmith og hydrometeret. For min del var det "spot on"

Er det noe mer jeg må gjøre enn å kalibrere refraktometeret?
Jeg stilte det slik at kokt vanndamp målte 0 Brix. Så laget jeg meg litt vørter fra DME og puttet tallene for hydrometeret og refraktometeret inn i BS

9,2 Brix / OG 1.036

Når jeg trekker en prøve fra karet mitt så sier Beersmith og en annen kalkulator jeg fant på nettet at SG er 1.006. Hydrometeret viser 1.010.
 
Miguel skrev:
TerjeR skrev:
Det som er viktig for å finne SG under gjæring er at du har OG.
Både i RefracTool og Beersmith legges OG inn sammen med Brix-avlesingen du gjør med refraktometeret. Ut får du SG.
Eg har gjort tester med Beersmith og hydrometeret. For min del var det "spot on"

Er det noe mer jeg må gjøre enn å kalibrere refraktometeret?
Jeg stilte det slik at kokt vanndamp målte 0 Brix. Så laget jeg meg litt vørter fra DME og puttet tallene for hydrometeret og refraktometeret inn i BS

9,2 Brix / OG 1.036

Når jeg trekker en prøve fra karet mitt så sier Beersmith og en annen kalkulator jeg fant på nettet at SG er 1.006. Hydrometeret viser 1.010.

Når du har brukt vanndamp for å kalibrere refraktometeret, så har du sansynligvis holdt det over dampen, men har du ventet på at instumentet har fått rett temperatur før du leser av verdi/kalibrerer?
Jeg bruker denne for å omregne Brix til SG, som gir litt andre verdier:http://www.fermsoft.com/gravbrix.php
 
Jeg "sparte" opp litt vanndamp, og ventet litt før jeg helte på refraktometeret, og ventet litt til etter å ha lagt det på refraktometeret. Refraktometeret skal ha ATC, men den har jeg ikke testet hvis virker.

Hydrometeret viser 1.000 ved 20 grader.
 
Hvilken Brix viser refraktometeret ditt i det ferdiggjærede ølet?

Omregningene vil aldri være 100 % nøyaktige.
 
Gahr skrev:
Hvilken Brix viser refraktometeret ditt i det ferdiggjærede ølet?

Omregningene vil aldri være 100 % nøyaktige.

6 Brix viser refraktometeret idag. Nå har prøven stått i et åpent rør siden i går, men det har vel ikke så mye å si vil jeg tro? Igår så tror jeg kanskje det viste 6.1/6.2 Så litt avvik i målingene fra gang til gang ser det ut som.
Litt unøyaktig skjønte jeg ja. Men 4 poeng er vel et betydelig avvik? For det skal vel være mer nøyaktig enn som så?
 
Hørtes rart ut. Men mine beregninger RefracTool (som har stemt +/- 1.001 SG i mitt oppsett til nå) vil en OG på 1.036 og en Brix-måling på 6,1 gi en SG på ca. 1.017...
 
Tilbake
Topp