Hvordan måler man SG med refraktometer?

Gahr skrev:
Hørtes rart ut. Men mine beregninger RefracTool (som har stemt ± 1.001 SG i mitt oppsett til nå) vil en OG på 1.036 og en Brix-måling på 6,1 gi en SG på ca. 1.017...

Beklager, jeg gikk litt surr i tallene da jeg skrev innlegget. OG var.56. (36 var den lille DME vørteren jeg laget for å sjekke refraktometeret opp mot hydrometeret med ufermentert vørter).

Jeg gjør åpenbart noe feil, men aner ikke hva. Målte og kalibrerte til den store gullmedaljen i går.

Det er forøvrig dette refraktometeret http://morebeer.com/products/brewing-refractometer-dual-scale.html bare at jeg kjøpte det til halv pris på ebay.
 
Jeg har samme refraktometer, også kjøpt på e-bay http://www.ebay.com/itm/280934043344?ssPageName=STRK:MEWNX:IT&_trksid=p3984.m1497.l2649. Jeg får full overensstemmelse mellom hydrometer og refraktometer. Jeg laget nettopp en ale. OG var 1.042 målt med både hydrometer og refraktometer. Nå er FG 1.006 målt med hydrometer og refraktometer gir akkurat 5 % brix. Dersom jeg putter dette inn i Beersmith, så får jeg 1.006. Jeg sammenlignet også en gang underveis, og da hadde jeg en uoverensstemmelse på 1.001, men det er nærmest innenfor avlesningsnøyaktigheten på begge instrumenter.
 
Miguel skrev:
Gahr skrev:
Hørtes rart ut. Men mine beregninger RefracTool (som har stemt ± 1.001 SG i mitt oppsett til nå) vil en OG på 1.036 og en Brix-måling på 6,1 gi en SG på ca. 1.017...

Beklager, jeg gikk litt surr i tallene da jeg skrev innlegget. OG var.56. (36 var den lille DME vørteren jeg laget for å sjekke refraktometeret opp mot hydrometeret med ufermentert vørter).

Jeg gjør åpenbart noe feil, men aner ikke hva. Målte og kalibrerte til den store gullmedaljen i går.

Det er forøvrig dette refraktometeret http://MoreBeer.com/products/brewing-refractometer-dual-scale.html bare at jeg kjøpte det til halv pris på ebay.

Da høresreefraktometeret ditt i det minste rimelig korrekt ut. Er du sikker på at hydrometeret er rett? Det har ikke gått i bunnen av måleglasset når du målte 1.010?
 
Gahr skrev:
Miguel skrev:
Gahr skrev:
Hørtes rart ut. Men mine beregninger RefracTool (som har stemt ± 1.001 SG i mitt oppsett til nå) vil en OG på 1.036 og en Brix-måling på 6,1 gi en SG på ca. 1.017...

Beklager, jeg gikk litt surr i tallene da jeg skrev innlegget. OG var.56. (36 var den lille DME vørteren jeg laget for å sjekke refraktometeret opp mot hydrometeret med ufermentert vørter).

Jeg gjør åpenbart noe feil, men aner ikke hva. Målte og kalibrerte til den store gullmedaljen i går.

Det er forøvrig dette refraktometeret http://MoreBeer.com/products/brewing-refractometer-dual-scale.html bare at jeg kjøpte det til halv pris på ebay.

Da høresreefraktometeret ditt i det minste rimelig korrekt ut. Er du sikker på at hydrometeret er rett? Det har ikke gått i bunnen av måleglasset når du målte 1.010?

Det viser iallefall 1.000 i 20 grader. Men etter å ha testet og kalibrert og holdt på mer i dag var jeg to poeng unna, en forbedring iallefall. Så kanskje bare litt mer justering er det som trengs.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 4 Beta
 
To poeng unna er egentlig helt ok. Jeg bruker forøvrig alltid oechslevekten til måling av OG og FG, refraktometeret bruker jeg til alle underveis-målinger, siden det kun krever et par dråper vørter hver gang.
 
Du trenger ikke vite FG. Du plotter inn OG og deretter SG-målingen gjort med refraktometeret. Så får du ut den korrigerte SG-en. Se bilde.

ade8a7eh.jpg


Her er OG i ølet 1070. Gjæringen er i gang og måling med refraktometer viser 10.1 °Brix (som er skalaen de aller fleste refraktometre bruker, Brix tilsvarer i praktisk bruk Plato). Dette legges inn i RefracTool ved hjelp av slider-funksjonen til venstre. Appen korrigerer for alkoholinnholdet og gir den faktiske SG-en nederst. Dette tallet stemmer ikke nødvendigvis 100 %, men er mer enn bra nok. Jeg opplever kanskje et avvik på 1001 SG når jeg kontrollmåler med oechslevekt. OG og FG måler jeg uansett med oechslevekten, men jeg bruker refraktometeret underveis i hele bryggeprosessen.
Jeg finner ikke denne appen. Er den for iphone?
 
Tilbake
Topp