Hvordan måle gjæringstemperatur?

Hei folkens!

Enkelt og greit spørsmål her; hvordan måler dere gjæringstemperaturen?
Er det f.eks mulig å putte steketermometer i gjæringsdunken?

Takker for svar.

Plasserer proben inntil dunken (under vasslinja) med noko isolerande materiale over og teiper den fast. Da får du ein ganske god indikason på kva tempen er inne i karet.

Torvald skrev:
Plasserer proben inntil dunken (under vasslinja) med noko isolerande materiale over og teiper den fast. Da får du ein ganske god indikason på kva tempen er inne i karet.

Du vil vel måle øverst eller nederst i gjærkaret alt etter hva du gjærer?, Overgjæret eller undergjæret øl?

neslekkim skrev:
Torvald skrev:

Du vil vel måle øverst eller nederst i gjærkaret alt etter hva du gjærer?, Overgjæret eller undergjæret øl?

Det betyr ingenting. Gjæren gjærer i hele ølet, uansett. "Overgjær" og "undergjær" er svært misvisede betegnelser...

Dette er også en mulighet, et billig trådløst termometer fra Clas Ohlson.
Det var vanskelig å få proben ned gjennom gjærlåsen, men vell verd det.

Vedlegg

• temp.jpg
    temp.jpg
    1,2 MB · Sett: 392
Gahr skrev:
neslekkim skrev:
Torvald skrev:

Det betyr ingenting. Gjæren gjærer i hele ølet, uansett. "Overgjær" og "undergjær" er svært misvisede betegnelser...

Ok, har dog målt temperaturforskjell melllom de øverste 10cm og nederste del av gjærdunken, så jeg antok det var slik?

Takk for tilbakemeldinger. Da trekker jeg den slutning at temperturmåler i selve gjærdunken er gangbart.
Er det samtidig noen som har tips til enkle løsninger for å justere temperaturen? Nå som det går mot varmere tider blir det stadig vanskeligere å holde temperaturen nede og jeg har ikke ikke tilgang til kjøleskap o.l.

neslekkim skrev:
Gahr skrev:
neslekkim skrev:
Torvald skrev:

Ok, har dog målt temperaturforskjell melllom de øverste 10cm og nederste del av gjærdunken, så jeg antok det var slik?

Det kan nok godt være noen forskjeller (måler du i eller utenpå dunken?), men det er nok ikke gjærtypen som sådan som har noe å si.

Aleksander87 skrev:
Spørs hvor nevenyttig du er. Her er noen løsninger:

Det skal sies at jeg ikke har erfaring med noen av disse metodene. Om du har plass og har rundt 500 kr å avse, så kan du se etter et benkekjøleskap.

Takk for tipsene. Første alternativ er nok ikke aktuelt foreløpig pga plassbegrensninger. Men den andre løsningen er jo helt klart en mulighet.  :skitbra:

Tilbake
Topp