Hvordan meske i kjøleboks for bedre resultat enn BIAB

HansV

 
Jeg bygget meskeboks i deg med en 24 liters boks fra Biltema og andre deler jeg hadde til overs fra andre prosjekter. Nå er det store spørsmålet hvordan jeg skal meske i boksen for å få bedre resultat enn BIAB mesking.
Den store forskjellen som jeg ser det er at mesking i kjøleboks kan gi bedre filtrering og klarere vørter. Det vil igjen gi mindre skallrester til koking og minske sjansen for usmaker på lysere øl.
Effektiviteten er det neppe mye å hente på, jeg ligger på 75-80% allerede med BIAB mesking.
Spørsmålet er da hvordan jeg mesker med boks for å få grei effekivitet og god filtrering?
- Er det greiest å ta tre stegs batch sparge, mesking og to skyllerunder?
- Kan jeg droppe røring for hver skjylling, som sikkert vil ødelegge for filtreringen? Eller må jeg røre ved hver skylling for å få grei effektivitet?
- Bør jeg sirkulere vørteren noen runder hver gang?
- Hvor lang tid bør jeg bruke på hver runde!
- Vil det beste være å sette på en liten sirkulasjonspumpe å sirkulere kontinuelig under mesking og skylling?
- Hvor varmt bør skyllevannet være? Nesten kokende? Hvordan beregner jeg det slik at jeg ikke kommer over 78 grader?
- Kan jeg beregne temperaturen på meskevannet ved å regne gjennomsnittet på malt og vann, hvis jeg går ut fra vekt og temperatur på hver del? Kan ikke skjønne annet en at det bør bli rett.
- Regner med at det er lurt å holde tilbake litt av meskevannet og røre til tempersturen har stabilisert seg slig at jeg kan justere med litt varmt eller kaldt vann for å få rett temperstur.

Volumet på boksen er 24 liter. Jeg brygger med 4-5kg malt og skal ha 27 liter før koking. Hva er optimal vannmengde for mesking og hver skyllerunde? Jeg bør vel også tilsette midler for pH regulering på alt vannet?
Jeg regner med at denne prosessen vil ta en del lengere tid enn BIAB mesking og utmesking. Men jeg vil gjerne prøve dette for å se hva som fungere best for meg. BIAB er så enkelt som det kan bli, men det er greit å ha ett alternativ siden BIAB også har sine begrensninger.
Jeg har målt varmetapet i boksen. Med 20 liter vann på 66 grader falt temperaturen nøyaktig 1 grad på 1 time og 45 minutter. Boksen har 3cm skumisolasjon og det eneste som ble varmt på utsiden var krana.

Dette ble mange spørsmål på en gang, men jeg håper noen kan ta seg tiden og dele sine erfaringer rundt dette. Vanskelig å finne all denne informasjonen ved å søke på forumet, og jeg vil helst gjøre det så riktig om mulig når jeg skal prøve boksemesking.

Edit: How to brew tar utgangspunkt i boksemesking og anbefaler at skyllevannet som tilsettes ikke skal være varmere enn 78 grader for å være sikker på å unngå tanniner. Palmer sier at vørteren sirkuleres noen runder etter mesking til den blir klar før den tappes, og at det samme gjenntas for hver skylling.
Han anbefaler 1.5 ganger vannmengde til skylling som mesking, som vil gi meg omtrent 11 liter vann til mesking og 17 liter til skylling. Det gir ett vann/malt forhold på rundt 2,5. Høres dette fornuftig ut?
 

Vedlegg

  • 2013-04-14 21.15.04.png
    2013-04-14 21.15.04.png
    628 KB · Sett: 1.584
Hei
Jeg har ikke kunnskap til å svare på alle spørsmålene dine, men noen få tanker har jeg:

Jeg mesket i min nye kjøleboks for første gang i går, en 51-liters Igloo med manifold. Jeg vil anbefale å bruke en software av noe slag, f eks BeerSmith. Der kan du legge inn ditt eget oppsett, og så vil programmet regne ut hvilke temperaturer du skal ha på hvilket vann, hvor mye vann du trenger osv. Det fungerer i hvert fall for meg.

Ang. røring: Ved partiskylling bør man vel røre mellom hver gang, ja, for å få best mulig utbytte. Da er det også viktig å sirkulere før hver avtapping, slik at maltsenga får lagt seg igjen.
Når det er sagt, økte jeg effektiviteten min betraktelig da jeg gikk over fra parti- til kontinuelig skylling. Jeg har ingen overrislingsmanifold, men gjør det meget "manuelt". Mens jeg tapper av, i nokså rolig tempo, sper jeg på varmt vann vha et litermål. Jeg heller sakte over på tilfeldig steder, slik at vannet ikke skal ta minste motstands vei. Dette er litt kjedelig, men bare litt :)

Jeg håper andre kan svare deg bedre, for det er i min interesse også. :)
 
Mange spørsmål. Litt kort om hva vi gjør (vi mesker i to kjølebokser en på 91l og en på 51l).

1) Vi kjører batch-sparge. Enten to eller tre steg avhengig av hvor sterk øl vi vil ha.
2) Detsom du skal "batch-sparge" bør du røre når ud har hatt i nytt vann.
3) Om du ønsker klarest mulig vørter ved uttapping bør du resirkulere de føreste 2-3 litrene.
4) tid er avhengig av mesketemp. Ved 67C er en time i utgangspunktet passe for meskingen. De neste rundene har vi  i vann rører og venter ca 10 min før vi tapper av.
5) Har en kompis som holder på med dette (og inkluderer et varmeelement i sirkuleringen), men har ikke sett detaljer på om det øker effektivteten nor særlig. Derimot skader det neppe, men du risikerer fort noe mer varmetap.
6) Vi bruker stort sett kokende skyllevann, spesielt på første skylling. Dersom malten er varmet opp til ca 78C trenger du ikke noe varmere vann enn det til andre skylling.
7) Vet ikke. Anbefaler BeerSmith eller tilsvarende for å beregne rett temperatur.
 
Jørn, hvor lang tid bruker du når du kjører kontinuerlig skylling? Dette høres jo rimelig greit ut, bare sette krana på gløtt og fylle etter på toppen litt etter hvert. Det skal vel helst være så mye væske i karet ved kontinuerlig skylling at det står ett par cm over malten, så det bør ikke spille noen rolle hvor du tømmer vannet. Trikset her er vel bare å tappe langsomt nok, så er det bare å gi seg når det er nok vørter i kokekjelen.
Men jeg kom plutselig på en ting jeg ikke har tenk på. Jeg må ha en stor kjele til for å varme skyllevann. Ellers lager jeg kanskje bare en inline vannvarmer med pumpe og PID regulator som varmer vannet etter hvert. Det bør kunne gjøres ganske kompakt og jeg har en defekt kaffemaskin liggende jeg kan ta deler fra.
 
HansV skrev:
Jørn, hvor lang tid bruker du når du kjører kontinuerlig skylling? Dette høres jo rimelig greit ut, bare sette krana på gløtt og fylle etter på toppen litt etter hvert. Det skal vel helst være så mye væske i karet ved kontinuerlig skylling at det står ett par cm over malten, så det bør ikke spille noen rolle hvor du tømmer vannet. Trikset her er vel bare å tappe langsomt nok, så er det bare å gi seg når det er nok vørter i kokekjelen.
Men jeg kom plutselig på en ting jeg ikke har tenk på. Jeg må ha en stor kjele til for å varme skyllevann. Ellers lager jeg kanskje bare en inline vannvarmer med pumpe og PID regulator som varmer vannet etter hvert. Det bør kunne gjøres ganske kompakt og jeg har en defekt kaffemaskin liggende jeg kan ta deler fra.

Jeg mener å ha lest et sted at dette bør ta minst 45 minutter på en "normal" batch (ca 20 liter). Ja, det er veldig greit.

Ja, jeg tenker det samme som det angående hvor man tømmer vannet. Når det gjelder skyllevann, foreslår BeerSmith altfor lite vann for meg, så jeg varmer opp mer vann enn jeg tror jeg har behov for, og så gir jeg meg når jeg har nok volum i kokekjelen.

Dersom du kan lage en sånn greie du skisserer, har du skills på et helt annet nivå enn meg.  :ilike: :amen: Jeg har en kjele på 32 liter og en på 18 liter. Jeg varmer vann i begge (for at det skal gå raskere) og koker til slutt i den store.
 
Jeg har bestillt meg ett 3000w dyppvarmeelement på ebay som kan puttes i et termos eller noe lignende. Den bør kunne vrme vannet fort no. Men jeg kom på at jeg ikke kan ta vann rett fra krana siden jeg må tilsette pH regulerende midler, og da er jeg like langt.
Det greieste er nok bare en stor kjele og tømme over med litermål slik som du gjør. Dyppvarmeren kan brukes rett i kjlen så jeg ikke er avhengig av kokeplate. Jeg har bare en lei uvane med å skulle gjøre ting alt for komplisert:)
Hvilken temperatur kjører du på skyllevannet? Høres ikke ut som dette vil ta noe mye lengere tid enn batch skylling, det går sikkert også fint å skylle litt raskere enn 45 minutter tenker jeg.
kanskje det er lurt å lage en ekstra restriktor på tappekrana? Ikke ikkert at det er litt å justere krana til så lite gjennomstrømning. Men det er bare å pruve seg frem litt på forhånd.

Edit: For på beregne temperaturen på vannet som tilsettes mesking kan en bruke denne formelen:
Strike Water Temperature Tw = (0.41 / R)(T2 – T1) + T2
T1 = The initial mash temperature (temperature of dry grain for initial infusion)
T2 = The target mash temperature
Tw = the actual temperature of the infusion water
G = The amount of grain in the mash
R = The ratio of water to grain in litres per kg

Det blir ikke bare å regne gjennomsnittstemperaturen, siden malt har lavere varmekapasitet enn vann. Eller er det greieste å bruke Beersmit, en online kalkulator eller telefonapp.
 
Da har jeg funnet ut hvordan jeg skal prøve å gjøre dette. Jeg skal meske og batch skylling i to runder uten utmesking slik:
- Mesking 60 minutter
- Røre, sirkulere og tappe
- Varmer alt skyllevannet til rundt 80 grader på forhånd
- Fylle på skyllevann, røre, sirkulerer og venter 10 minutter før jeg tapper. Gjennta en gang.
Etter det jeg har lest om kontinuerlig skylling øker dette sjansen for tanniner hvis man ikke er påpasselig, og mye av vitsen for meg med å gå over til denne løsningen var å være sikker på å unngå dette. Batch skylling bør ikke kunne gå galt hvis pH verdien er riktig og skyllevannet ikke er for varmt. Jeg ønsker ikke å tilsette kokende vann siden det utsetter noe av malten for høye temperaturer i korte perioder, men heller holde skylletemperaturen litt lavere. Spiller ingen rolle om jeg mister litt effektivitet, det er kvaliteten som teller.
Høres det ut som en riktig måte å gjøre det på? Noe jeg bør justere litt på? Greit å ikke måtte finne ut av alt selv med prøving og feiling:)

Tror heller ikke at boksemeskingen vil ta lengere tid enn BIAB mesking, da jeg mesker 90 minutter først og kjører utmesking og siling. Da går det fort 2 timer til sammen. Mesking i boks med batch skylling bør ikke ta noe lengere tid, kanskje til og med gå raskere. Det blir bare litt mer utstyr og ting å holde orden på.

Edit:
Har laget ett lite regneark for å beregne vannmengder og temperatur for mesking og skylling som jeg legger ved. Dette skulle være det man trenger, men det beregner bare temperaturen på meskevannet.
 

Vedlegg

  • Regneark batch mesking.xlsx
    9,8 KB · Sett: 147
HansV skrev:
Hvilken temperatur kjører du på skyllevannet? Høres ikke ut som dette vil ta noe mye lengere tid enn batch skylling, det går sikkert også fint å skylle litt raskere enn 45 minutter tenker jeg.
kanskje det er lurt å lage en ekstra restriktor på tappekrana? Ikke ikkert at det er litt å justere krana til så lite gjennomstrømning. Men det er bare å pruve seg frem litt på forhånd.

Ja, altså, dette med skylling har jeg litt i startfasen på ennå. BeerSmith sier til meg at jeg skal skylle med vann som er 76 °C varmt, men jeg mistenker at det kanskje er litt for kaldt..? Mulig jeg blander med mash out nå. Da skal man jo varme opp mesken til ca rundt 75-76, skal man ikke? Anyway, jeg har skyldt med 76 °C varmt vann til nå.

Jeg har en 80-kroners (eller noe rundt der) kuleventil fra Biltema, og denne fungerte helt fint. Men det er bare å prøve seg frem, som du skriver.

HansV skrev:
Da har jeg funnet ut hvordan jeg skal prøve å gjøre dette. Jeg skal meske og batch skylling i to runder uten utmesking slik:
[...]
- Røre, sirkulere og tappe
[...]

Jeg tror ikke det er vanlig å røre etter mesking og før tapping. Da har maltet fått lagt seg til ro, og sirkuleringen bidrar ytterligere til at senga legger seg. Når du har tappet og tilsatt mer vann, da skal/bør man røre (som du også skriver).
Ellers høres det veldig fint ut. Hvis du er redd for for høy pH, kan du jo bare kjøpe pH-regulerende pulver som du har i meskevannet.

:ilike:
 
Slik jeg har skjønt det og i følge John Palmer trenger du ikke utmesking opp mot 78 grader når du mesker på denne måten, det fungerer visst godt uten. Problemet med å tilsette vann med høyere temperatur enn 78 grader til skylling er at noen av malten vil bli utsatt for hyøere temperatur enn den skal før det får blandet seg. Så jeg skal i hvertfall gjøre det på den trygge måten og ikke bruke for varmt vann.
Jeg har også skjønt at det er to problemer med kontinuelig skylling, at OGen og pH verdien øverst i meskekaret kan bli for lav om du ikke passer på og du kan begynne å få utskilling av tanniner. Bryggeriene som gjør det på denne måten har nok litt bedre prosesskontroll. Batch skylling er mye tryggere siden du blander det godt sammen på hver skyllerunde. Jeg vil i hvertfall ikke ta denne risikoen bare for å hente ut noe prosent mere sukker. Da kjøper jeg heller noen hundre gram ekstra malt:) Det er også enklere med batch skylling, så for min del var det ikke noe å lure på.
 
HansV skrev:
Slik jeg har skjønt det og i følge John Palmer trenger du ikke utmesking opp mot 78 grader når du mesker på denne måten, det fungerer visst godt uten. Problemet med å tilsette vann med høyere temperatur enn 78 grader til skylling er at noen av malten vil bli utsatt for hyøere temperatur enn den skal før det får blandet seg. Så jeg skal i hvertfall gjøre det på den trygge måten og ikke bruke for varmt vann.
Jeg har også skjønt at det er to problemer med kontinuelig skylling, at OGen og pH verdien øverst i meskekaret kan bli for lav om du ikke passer på og du kan begynne å få utskilling av tanniner. Bryggeriene som gjør det på denne måten har nok litt bedre prosesskontroll. Batch skylling er mye tryggere siden du blander det godt sammen på hver skyllerunde. Jeg vil i hvertfall ikke ta denne risikoen bare for å hente ut noe prosent mere sukker. Da kjøper jeg heller noen hundre gram ekstra malt:) Det er også enklere med batch skylling, så for min del var det ikke noe å lure på.

Ved å følge litt med og ev. justere mesk og vann med mineraler/Fivestar 5.2 er det enkelt å unngå uttrekk av tanniner.

De påståtte problemene med kontinuerlig skylling er etter min mening sterkt overdrevet. Det krever at man følger litegrann med under skyllingen, og man trenger et kar å oppbevare det varme skyllevannet i, men det er langt simplere enn mnge vil ha det til.
 
Gjerne litt off topic, men har du en link til dyppvarmeelement og hvordan fungerer egentlig dette? Kobler du dette til strømmen?

Jeg bruker ekstremt lang tid på å varme 20 liter på komfyren...
 
Gard, du har sikkert rett i at kontivuelig skylling går helt bra. Men jeg skal begynne med den enkleste måten først. Med batch skylling og vannjustering kan det ikke gå galt.

Her er lenke til varmeelementet. Det har ikke euro plugg så den må byttes. Bare å slenge oppi kjelen og koble i stikkontakten, du må bare passe på at det ligger nedi vannet hele tiden. Finnes masse andre typer også, men dette var den billigste på 3000W.
http://www.ebay.com/itm/360621501269?ssPageName=STRK:MEWNX:IT&_trksid=p3984.m1497.l2649 Det jeg har tenkt litt på etter at jeg bestillte er at det kan være en viss risiko for at ledningen og plastdelene som kommer i kontakt med vannet kan gi litt lukt og smak. Sikkert lurt å teste dette før brygging.  Jeg kommer til å montere ett permanent varmeelement i vannkjelen min etter hvert.
 
HansV skrev:
Gard, du har sikkert rett i at kontivuelig skylling går helt bra. Men jeg skal begynne med den enkleste måten først. Med batch skylling og vannjustering kan det ikke gå galt.

Her er lenke til varmeelementet. Det har ikke euro plugg så den må byttes. Bare å slenge oppi kjelen og koble i stikkontakten, du må bare passe på at det ligger nedi vannet hele tiden. Finnes masse andre typer også, men dette var den billigste på 3000W.
http://www.ebay.com/itm/360621501269?ssPageName=STRK:MEWNX:IT&_trksid=p3984.m1497.l2649 Det jeg har tenkt litt på etter at jeg bestillte er at det kan være en viss risiko for at ledningen og plastdelene som kommer i kontakt med vannet kan gi litt lukt og smak. Sikkert lurt å teste dette før brygging.  Jeg kommer til å montere ett permanent varmeelement i vannkjelen min etter hvert.

Hva med å montere dette elementet
http://www.ebay.com/itm/Camco-4500-...tDomain_0&hash=item1e78ae5051#ht_1160wt_1399
Sammen med en ekstern termostat skulle det være good to go.
 
Med dette elementet tror jeg sikringene mine sier poff, men 3000W går fint på en 16A kurs.
Jeg skal enten sette inn ett slikt element med lavere effekt eller er 2000W vannkokerelement.
 
Ja, altså, dette med skylling har jeg litt i startfasen på ennå. BeerSmith sier til meg at jeg skal skylle med vann som er 76 °C varmt, men jeg mistenker at det kanskje er litt for kaldt..? Mulig jeg blander med mash out nå. Da skal man jo varme opp mesken til ca rundt 75-76, skal man ikke? Anyway, jeg har skyldt med 76 °C varmt vann til nå.

Jeg har en 80-kroners (eller noe rundt der) kuleventil fra Biltema, og denne fungerte helt fint. Men det er bare å prøve seg frem, som du skriver.



Jeg tror ikke det er vanlig å røre etter mesking og før tapping. Da har maltet fått lagt seg til ro, og sirkuleringen bidrar ytterligere til at senga legger seg. Når du har tappet og tilsatt mer vann, da skal/bør man røre (som du også skriver).
Ellers høres det veldig fint ut. Hvis du er redd for for høy pH, kan du jo bare kjøpe pH-regulerende pulver som du har i meskevannet.

:ilike:
Hei Jørn,
Jeg skal starte med en kjøleboks lik din. Har du noe tips, f.eks. til Beersmithprofil. Kanskje noen har laget for 51literen som kan lastes ned på internettet?
Erfaringer du vil dele?
 
Hei Jørn,
Jeg skal starte med en kjøleboks lik din. Har du noe tips, f.eks. til Beersmithprofil. Kanskje noen har laget for 51literen som kan lastes ned på internettet?
Erfaringer du vil dele?

Jørn har tilsynelatende blitt lite aktiv på forumet..

Men Beersmith-profil og kjøleboks, der bør du gå for egne erfaringer. Mange forskjellige måter å løse det på. Men hvis du har noe kjent utstyr fra før så begynner du der og stikker fingeren i luften på det som er nytt.
 
Jørn har tilsynelatende blitt lite aktiv på forumet..

Men Beersmith-profil og kjøleboks, der bør du gå for egne erfaringer. Mange forskjellige måter å løse det på. Men hvis du har noe kjent utstyr fra før så begynner du der og stikker fingeren i luften på det som er nytt.
Takk for info Miguel!
Learning by doing er kanskje det beste ja :)
 
Joda, Jørn er her :)
Ikke så aktiv i skrivingen som før, men leser titt og ofte.
Og som Miguel skriver: Det beste er jo å lære seg sitt eget oppsett å kjenne. Det eneste jeg gjør som fraviker BeerSmiths forslag, er å varme opp meskevann til 2-3 grader over anbefalt. Da treffer jeg oftere striketemperatur. Dessuten varmer jeg skyllevannet opp til 82 grader i stedet for de 75,6 gradene som BS sier.
Nå vet jeg ikke om dette er filen du er ute etter, men når jeg åpner denne, kommer jeg i hvert fall inn i utstyrsprofilene mine. Du kan jo kikke litt på den.
https://dl.dropboxusercontent.com/u/239382/Equipment.bsmx
Håper dette var noe til hjelp.
 
Tilbake
Topp