Hvordan ødelegge en BB30

Jeg skriver i dette generelle forumet for å advare andre.
Jeg brygger altså i en BB30. I det siste så hadde den fått et brunt belegg langs veggene på innsida, altså ikke på varmeelementet. Jeg tok derfor i bruk et gammelt kjerringråd, jeg fylte oppi en liten skvett salmiakk, og satte BBen i en søppelsekk som jeg lukket med ei plastklype. Så har det vært jul og jeg glemte hele greia til ikveld hvor jeg skulle klargjøre for brygging i morra, jeg varmer nemlig opp vannet til mesketemp. kvelden før, så jeg kjapt kan starte om morran. Da jeg åpna sekken var det fortsatt salmiakk igjen, og med litt skrubbing fikk jeg fjerna mesteparten av det brune belegget. Jeg har prøvd før uten salmiakk uten at det har funket. Fornøyd begynner jeg å fylle BBen opp med vann, men blir litt bekymra da jeg skal plugge i strømpluggen. På den var det masse blå irr. Jeg fikk tørket av det meste av irren, men når jeg slo på strømmen så var temp. displayet mørkt og lampene sto såvidt og blinka. Jeg slo ut vannet og med ei alvorlig rynke i panna skrudde jeg av bunnen. Og hadde jeg hatt et worst case scenario, så var det bare småting mot det som møtte meg der. Så og si alle kontaktpunkter og printkort hadde irra. Spesielt var det kabelskoene som hadde fått det. På SSRen hadde alle 4 kabelskoene irret av, pluss at det var flere andre løse ledninger som slang og masse irr på baksiden av de to printkortene.
Kort sagt, det blir ikke brygging på meg i morra.
På pluss sida så virker det som om selve komponentene og varmeplate-tilkoplingene har overlevd, det som til når har stoppet meg fra å sette igang var at jeg hadde lyst til å beholde effekt-styringa med en SSR.
Så da fikk jeg et spark i ræva til å komme igang med et prosjekt jeg har tenkt på lenge, siden jeg aldri har vært fornøyd med temp. styringa under mesking f.ex. på BBen. Faktisk satt jeg igår og laget meg et termometer basert på Arduino som piper når tempen synker og kommer ned på et visst nivå, vanlige steiketermometre piper bare på vei opp. Jeg brygger i kjelleren og er lei av å springe opp og ned for å se om mesken er kald nok til å tømme den i gjæringsspannet. Så nå skal jeg lage meg noe Arduino styrt som tar seg av å slå av/på under mesking, mens jeg fortsatt kan sannsynligvis bruke effekt regulatoren under koking.
Til slutt. Å rengjøre fastbrente kjeler med en skvett salmiakk er faktisk en lur måte å gjøre det på. Fyll opp en liten skvett salmiakk i kjelen, du trenger ikke mye for det er gassen som løser opp dritten. Sett kjelen i en plastpose og lukk den helt tett, sjekk at posen ikke har hull først. La det stå en dag eller to og så kan du vaske bort det fastbrente.
Ordforklaring: SSR; Solid State Relay, en enkel måte å styre hvor mye effekt som noe får tilført, i vårt tilfelle som oftest et varmeelement.
 

TorfinnS

Norbrygg-medlem
Salmiakk inneholder ammoniakk. Amoniakk og kobber går ikke spesielt bra i lag. Ser det spesielt i forbindelse med gamle fryseanlegg med ammoniakk. Små og store lekkasjer over tid fører til at kobberforbindelser blir helt grønne.
Her har du i tillegg hatt en pose rundt så det har omtrent vært som et salttåkekammer.
 
Salmiakk inneholder ammoniakk. Amoniakk og kobber går ikke spesielt bra i lag. Ser det spesielt i forbindelse med gamle fryseanlegg med ammoniakk. Små og store lekkasjer over tid fører til at kobberforbindelser blir helt grønne.
Her har du i tillegg hatt en pose rundt så det har omtrent vært som et salttåkekammer.

Har du salttåkekammer der du kan teste med ammoniakk?
 
Jeg har hørt at det kan gjøres, men ikke sett det enda... Vanlige salttåketester har jeg derimot gjort mange av, man er da tross alt labrotte :)
 
Topp