Hvordan organisere et godt og sosialt hjemmebryggingsmiljø?

Jeg har veldig mange venner og jeg ønsker å gjøre noe positivt ut av hjemmebrygging sammen med dem.

Jeg har lyst til å starte en slags klubb som setter fokus på god ølkultur, god mat og hyggelig sammvær.

Jeg har ikke lyst til å gjøre og koste all brygging og matlaging  selv,  og så invitere  mine venner på god mat og godt drikke.  For så å få en kjempestor vaske og oppryddingsjobb etterpå.

Jeg ønsker at de også må bidra.

Det hadde vært hyggelig om vi var en gjeng som for eksempel møttes en gang i måneden for brygging, og kanskje en gang i måneden for sosialt samvær med god mat og god drikke. Det er sikkert vanskelig å få dette til i sommermåndene, men en kunne jo hvertfall brygge opp det hver enkelt ønsker,  og at alle gikk sommeren i møte med nok hjemmebrygget øl i kjøleskapet.

Jeg er ikke sikker på hvordan jeg bør gjennomføre dette, men det er sikkert noen her inne på forumet som har gjort dette før meg.

Hvordan kom dere i gang?
Hvor magne er dere?
Hvor ofte møtes dere og hvor?
Hva gjør dere?
Hva fungerer bra?
Hva er utfordringene?

Hvordan skal jeg gjennomføre dette?

Hadde vært fint om dette kunne komme igang uten at jeg måtte bruke opp all min fritid til planlegging og organisering.

Det hadde vært fint om ballen på en måte kunne begynne å rulle av seg selv etter at jeg ga den et lite  puff i riktig retning.
 
Heisann

Vi er en liten gjeng som møtes for å brygge. Det er en del utfordringer knyttet til dette og de bør løses slik at man ikke alltid sitter igjen med regningen, ryddingen og vaskingen. Etter noen ganger der jeg gjorde alt, så jeg meg lei på dette og fikset noen småregler.

1. Alle bidrar
Skal du være med på bryggedag, skal du bidra. Ikke noe er verre en de som bare går i veien. Da kan de heller komme etterpå.

2. Avklar det økonomiske
Avklar på forhånd hvor mye som skal brygges og hvem som vil ha en cut av dette. Alle som vil ha må være med å betale for råvarer. Ikke la deg lure av dem som kanskje vil kjøpe noe etterpå "om det blir bra". Man invisterer i forkant. Da slipper du å sitte igjen med svarteper om det går verk i ølet, eller noe går galt.

3. Ha nok plass

Man trenger en del plass når man brygger og har man begrenset plass ikke inviter så alt for mange. Folk kan heller komme senere om de vil sosialisere.

4. Ha mat klart
Brygging kan ta noe tid og det er alltid bra med noe godt i magen. Her vil jeg anbefale at noen andre fikser maten, eller at dette er ferdig på fohånd. Det kan bli stress nok å brygge, trenger ikke mer å holde på med.

5. Pack in what you pack out
Har du en del folk og det drikkes godt kan det bli en god del tomgods. La gjerne bryggefrendene ta med seg flaskene sine igjen, slik at du slipper å ha dem.

6. Ikke brygg for ofte
Etter man har brygget husker man kanskje ikke alltid at det faktisk var en del arbeid. Ikke brygg for ofte slik at det føles som et ork. Finn ut hva som passer for deg.

7. Øl er godt men...
Ikke drikk tett mens du brygger. Ha for all del noe godt i glasset, men la det litt med ro. Dumt at brygget skal gå i vasken fordi du tok en del snarveier du ikke burde.

8. Gjør en dag ut av det
Sett av god tid og kos dere.

Dette er iallefall noen erfaringer jeg har gjort meg etter 5-6 bryggetreff
 
Tilbake
Topp