Hvordan pimpe et IPA ølsett?

Hei hei,  :)

La oss si at man kjøper et Cooper ølsett for å lage en IPA, men skulle gjerne hatt et litt sterkere øl (tror disse vanligvis ligger på 4,7%)

Hvordan gjør man dette lettest mulig? Kan jeg bare tilsette mer sukker? Mindre vann? Burde man gjøre noen andre grep for at ikke man skal påvirke smaken negativt?

Hilsen Martin
 
Her er et forslag:

Jeg forutsetter følgende:

At du beregner et ferdig volum på 22,5 liter vørter til gjæring og at settet i utgangspunktet er på 1,8 kg.

Jeg ville lagt til 2 kg lys spraymalt og 500 g farin. Dette bør gi en OG på 60-65. Om du har muligheten burde du koke et fullt volum (om ikke, kan du koke en konsentrert vørter) i 60 min. Beregn ekstra bitterhumle for å få en bitterhet som er passende for typen (MINST 50 ibu) og tilsett aromahumle etter ønske sent i kokingen.
 
Det er litt mer sukker som gjæren skal omdanne, så regn med litt kraftigere og litt lengre gjæring.
 
Som Gahr sier, men jeg ville kokt kun spraymalten i 60 minutter, og tilsatt ølsettet under nedkjøing.
 
Husk å bruke en annen gjær enn den som kommer med settet - jeg "pimpet" et Muntons Gold India Pale Ale sett - og det er det best øllet jeg har laget til dags dato (har riktignok bare 10 brygg på samvittigheten mesteparten ekstrakt, men IPA'en var såpass god at jeg har bestillt samme ingrediensen igjen)

Gjær: Nottigham tørrgjær
Humle: 40g Northern Brewer, 25 g Cascade (40 min), 25 g Cascade (55min)
Kokte ølsettet (3 kg) + 0.5 kg spraymalt i totalt 60 min
 
Når dere sier at dere koker kun spraymalten eller ølsettet, mener dere at dere kun koker den sirupen på hermetikken sammen med maltpulveret - og så har dette på bryggekaret og fyller på med vann?

Sigve: nåri prosessen har du da i den humla du nevner?

- Martin
 
Jeg tilsatte Northern Brewer da alt begynnte å koke (sirup+spraymalt), etter 40 minutts koking tilsatte jeg Cascade. Siste cascade ble tilsatt etter 55 min - stoppet kokinga etter 60 min. Jeg brukte pellets rett i gryta

Jeg kokte begge deler - kjølte vørteren ned, helte over i gjæringsdunk og fylte opp med vann til 22-23 liter
 
Når man snakker om koking betyr det at man koker ekstrakten sammen med vannet.

+1 til det å bytte ut gjæren. Om du går for tørrgjær her, vil jeg anbefale Fermentis Safale 05.
 
Tilbake
Topp