Hvordan redde en stout

Hva skal jeg gjøre nå?

Jeg prøver å brygge en Stout og etter kok skulle OG være 1.075, jeg målte 1.075. Spot on. Jeg hadde i 1 pakke S-04 gjær. Det proppet godt de første dagene, men så stoppet det. Det har vært kaldt her i Trøndelag så det viste seg at det kun var 14 grader på boden der ølet står til gjæring. Etter 14 dager målte jeg FG til 1.030. Den skal være 1.014 i følge oppskriften. Jeg tok dunken og flyttet den tilbadet på en krakk og etter 1 1/2 uke målte jeg igjen FG 1.030. Jeg tenkte at det er så mye sukker i vørteren at gjærcellene er oppbrukt derfor tilsatte jeg en pakke til med S-04. Jeg åpnet lokket litt og tilsatte gjæren uten å gjøre noe som helst annet.

Hva skal jeg gjære nå? Lå vørteren stå en uke til? Hvis det ikke blir bra, bare flaske uten å tilsette sukker for FG er fortsatt 1.030 veldig søtt fortsatt? Riste inn oksygen i vørteren?

Vennligst kom med tips til hvordan jeg kan redde Stouten min.
 
Hva skal jeg gjøre nå?

Jeg prøver å brygge en Stout og etter kok skulle OG være 1.075, jeg målte 1.075. Spot on. Jeg hadde i 1 pakke S-04 gjær. Det proppet godt de første dagene, men så stoppet det. Det har vært kaldt her i Trøndelag så det viste seg at det kun var 14 grader på boden der ølet står til gjæring. Etter 14 dager målte jeg FG til 1.030. Den skal være 1.014 i følge oppskriften. Jeg tok dunken og flyttet den tilbadet på en krakk og etter 1 1/2 uke målte jeg igjen FG 1.030. Jeg tenkte at det er så mye sukker i vørteren at gjærcellene er oppbrukt derfor tilsatte jeg en pakke til med S-04. Jeg åpnet lokket litt og tilsatte gjæren uten å gjøre noe som helst annet.

Hva skal jeg gjære nå? Lå vørteren stå en uke til? Hvis det ikke blir bra, bare flaske uten å tilsette sukker for FG er fortsatt 1.030 veldig søtt fortsatt? Riste inn oksygen i vørteren?

Vennligst kom med tips til hvordan jeg kan redde Stouten min.
Det er ikke helt lett å få i gang en gjæring som har stoppa opp. Du kan prøve å sette en liten gjærstarter og helle oppi når den gjærer som best. Ellers er det vel litt å utsette på hvilke arbeidsforhold du har gitt gjæra di, men det fant du jo ut av.
 
Hva måler du FG med? Er det hydrometer?
Hvilken temperatur mesket du på?

Og 1 pakke tørrgjær høres i utgangspunktet ut som for lite gjær... Men det kommer an på volumet du har brygget..

Har du smakt på den? Det kan tenkes den er god :)!
Jeg synes 1014 som oppskriften sier hørtes veldig lavt ut for en Stout, bare så det er nevnt. Men den burde nok ned noen poeng til ja.
Sett den på 22 grader, og vent noen dager.
 
Dersom du lar den stå på 22 grader en uke eller så til, nå når du har tilsatt mer gjær. Dersom ingenting skjer med FG må du nok tilsette sukker, for jeg ser ingen grunn til at den skal begynne å gjære plutselig i flasken. La flaskene da karbonere med et håndkle eller liknende over seg, i tilfelle man skulle få flaskebomber.
 
Vent med flaskinga...dette lukter flaskebomber.
- la den stå minst en uke nå, etter at du ha pitchet ny gjær
- hvis ingenting skjer, gjør som @erikraude og @Forvirret sier. Pitch noe som attenuerer bra - Nottingham er et sikkert valg.

Et tips til neste gang - bruk mer gjær. Det fins gjærstammer som tåler kulda ganske godt - noe du kan vurdere, hvis du ikke har temp. kontroll.

Dette blir sikkert bra :beercheers:
 
Å ta en stout fra 1.075 til 1.014 (79%) med S-04 det tror jeg du kan glemme. Engelsk Porteren min har 1.054 og 1.016 med S-04 (70,5%). Porteren min har da et godt lass med røstet rug og brown malt, og 70% er helt etter boka der.

Hva er maltsammensetningen i ølet ditt?
 
Jeg brygget nylig en Imperial stout som har samme OG som din og selv med 3 pakker US-05 var jeg et stykke unna med FG.
 
Den er nå kommet ned i 1.026. Lar den stå litt til slik at den nye gjæren får ryddet opp litt før jeg flasker. Jeg brygget 21.01.2021 så jeg føler det begynner å bli på tide å få ølet på flasker. Men 1.075 minus 1.026 blir ca. 6,5 % så ølet blir vel sterkt nok til å stå ca. 1 år for modning?
 
La den stå i alle fall til du har målt samme FG 3 dager på rad (minst). Du nærmer deg også et greit utgjæringsnivå, så denne blir sikkert god, og kan sannsynligvis fint stå en stund før den drikkes ja.
Videre anbefaler jeg deg når du har flasket og tilsatt sukker, la flaskene karbonere med et håndkle eller liknende over seg, i tilfelle man skulle få flaskebomber.
 
Jeg flasket Stouten i går 01.03.2021 målte da 1.024, så det må være innen for, jeg smakte på vørteren og det var ingen usmak. I følge oppskriften skal den stå 1 til 2 år før den blir veldig bra, men kan godt drikkes etter 6 mnd.

Mitt spørsmål denne gangen er; vist det har gått infeksjon i ølet under flaske prosessen, hvor lang tid vil det ta før jeg vil kjenne usmak på ølet? Veldig kjedelig å la ølet stå til neste jul også smaker det sur papp.
 
Da kan du sansynligvis se frem til en rekke fine smaksopplevelser på veien, det som ofte kalles for en «karboneringstest». En testflaske i ny og ne altså. Første gjerne ca to uker etter flasking.
Som en slags bivirkning hender det rett som det er da ved å benytte denne metoden at den beste flasken er den siste du har!
 
Hvor lang tid det kan gå før evt usmak pga infeksjon dukker opp er ikke godt å vite.
Men etter et par år vet du noe mer. Lagringstemperaturen har nok mye å si.
 
Tilbake
Topp