Hvordan renser dere silikonslangene deres?

Silikonslangene mine ser ikke ut..

Det er "flak" av stivnet vørter inni de, hvis jeg holder de opp mot lyset så ser jeg mørke flekker innvendig. Har lagt de i kraftig PBW bad, og så brukt pumpa til å spyle gjennom med varmt vann, det tar noe, men ikke alt.

Driver nå og ser på "platinum cured" slanger, de ser jævla sexy ut, fåes med triclamp, men koster sikkert skjorta og halve garderobeskapet til dama.

Har også brukt ståltråd med ei fille til å dra gjennom de, men da kan jeg dra løs oringen inni hurtigkoblingen i samme slengen, og det renset ikke opp i alt.

Hva gjør dere?

Noen piperensere surra sammen i enden av en ståltråd sammen med pbw funker, men det er vel ikke så bra for den o-ringen din.

Noen piperensere surra sammen i enden av en ståltråd sammen med pbw funker, men det er vel ikke så bra for den o-ringen din.

Right, jeg tror jeg bare prøvde med varmt vann da jeg prøvde med den lille klut-filla når jeg tenker meg om. PBW hjelper jo på det meste. Skal prøve det igjen med både PBW og noe å dra gjennom forsiktig. Men det blir jo triclamps etterhvert, så da blir den oringen en saga blott.

Right, jeg tror jeg bare prøvde med varmt vann da jeg prøvde med den lille klut-filla når jeg tenker meg om. PBW hjelper jo på det meste. Skal prøve det igjen med både PBW og noe å dra gjennom forsiktig. Men det blir jo triclamps etterhvert, så da blir den oringen en saga blott.
Klart, siden du savner meskespade i tobakksversjon kan det jo være du er litt dårlig utstyrt med piperensere også. Har du en pussesnor? Det er jo nesten som skapt for oppgaven.

Klart, siden du savner meskespade i tobakksversjon kan det jo være du er litt dårlig utstyrt med piperensere også. Har du en pussesnor? Det er jo nesten som skapt for oppgaven.

Haha, jeg har nok ingen av delene. Men skal prøve med PBW pluss noe innvendig, kun varmt vann klarte det ikke.

Haha, jeg har nok ingen av delene. Men skal prøve med PBW pluss noe innvendig, kun varmt vann klarte det ikke.
Den nye typen pussesnor har jo en integrert kobberbørste som antakelig ikke gjør noe godt for silikonslangene dine (men geniale for å løsne dritt i stålrør), så du trenger den gamle typen. Fant ikke noen i løst, men her har du den og litt diverse, fra den tida skoleskyting var et trivelig supplement til dødball og hekkeløp. @Finn Berger husker det sikkert. :p
https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=91390547

Den nye typen pussesnor har jo en integrert kobberbørste som antakelig ikke gjør noe godt for silikonslangene dine (men geniale for å løsne dritt i stålrør), så du trenger den gamle typen. Fant ikke noen i løst, men her har du den og litt diverse, fra den tida skoleskyting var et trivelig supplement til dødball og hekkeløp. @Finn Berger husker det sikkert. :p
https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=91390547

Nei, det var forlengst slutt på skoleskyting da jeg begynte. Faktisk har det vært forbudt å slå elever ("korporlig avstraffelse") siden 1936. Når man sluttet å skyte dem, aner jeg ikke. Visste faktisk ikke at det har vært en vanlig praksis.

Skyte elevene? Da hadde jeg blitt en god lærer innenfor det feltet ref AG-103 målskiven jeg postet for noen uker siden.

Skyte elevene? Da hadde jeg blitt en god lærer innenfor det feltet ref AG-103 målskiven jeg postet for noen uker siden.

Du er for seint ute. Bakut for din tid:(.

Men om du kjenner din Vreeswijk: "Hon bytte tavla när jag skøt til måls, skøt jag ej, bytte hon endå". Så du får nok anvendelse for talentet ditt - men ikke innenfor skoleverket:p. Det gjelder å stå på!

Du er for seint ute. Bakut for din tid:(.

Men om du kjenner din Vreeswijk: "Hon bytte tavla när jag skøt til måls, skøt jag ej, bytte hon endå". Så du får nok anvendelse for talentet ditt - men ikke innenfor skoleverket:p. Det gjelder å stå på!

Det ville nok ikke vært min metode å lære bort ting på uansett, selv om det var veldig artig å skyte. Kjenner ikke mer til Vreeswijk mer enn at jeg vet at Hans von Helvete stiller opp i Se & Hør i ny og ne.

Det ville nok ikke vært min metode å lære bort ting på uansett, selv om det var veldig artig å skyte. Kjenner ikke mer til Vreeswijk mer enn at jeg vet at Hans von Helvete stiller opp i Se & Hør i ny og ne.

Uffda, her foreligger et utdanningsbehov:

Lærerikt;).

Har begynt med pumpe og sirkulering under mesk på de siste batchene mine. Etter endt mesking og skylling lager jeg noen liter med vaskevann som får sirkulere 10-15 minutter ved hjelp av pumpen. Heller av og kjører en runde med varmt vann på samme måte. Om det er nok i lengden er vel for tidlig å si.

Skyller gjennom med varmt vann så fort jeg er ferdig med de, og legger de i en bøtte med star san jeg har stående. Eventuelt kan jeg finne på å tre de på flaskeskylleren og pumpe gjennom star san.

Før bruk legger jeg de i bløt i star san og fyller de med så mye vann jeg får til. Rister rundt på slangene for å få litt hjelp av sentrifugaleffekt.

Jeg har en regel: Vaske alt med en gang det er brukt. Bryggedagen er ikke slutt før alt er vasket. Når det gjelder hevert, så kjører jeg varmt oppvaskvann gjennom og deretter rent varmt vann. Slanger i forbindelse med pumpe (sirkuleringsarm med slange og motstrømskjøler) får omtrent samme behandling (da med PBW).
Men det viktigste er å rengjøre mens det er ferskt. Når det er størknet er det et betydelig større h... å få rent.

Er det ikke bare å bytte slanger? Kjøpe noe nytt?

Joda, men 100 kr meteren ish.. Har uansett kontaktet et firma i uk og hørt om slangene deres, venter på svar angående hvor lett dritt fester seg i deres, riktignok latterlig mye mer enn 100kr meteren men kvalitet.

Har akkurat fått 6 meter platinum herdede 1/2" så jeg har bytta ut alle slanger. Minus fra 1" diptube og ned til center på pumpene. Bytter med ujevne mellomrom selv om jeg skyller alt med pbw etter hver bryggedag. Godt å vite alt er rent og billig forsikring mot usmak og mageverk pga patogener

Sist redigert:
Tilbake
Topp