Hvordan ta knekken på en villgjærinfeksjon?

Eg bruker kaustisk soda på alt. Materialet bestemmer virketid, men eg har så og si bare syrefast utstyr. Men når eg brygger så lager eg en lut blanding og vaske absolutt alt i det før eg desinfiserer og lagrer alt i lukkede plastbakker.

Ja det e overkill, men slik har eg gjort det i så mange år etter å ha jobba i industrien at dette har blitt rutine for meg. Men det er kvalitetsikringa mi, eg vet til enhver tid at eg får aldri ett mislykka brygg grunnet dårlig renhold eller rutiner
Jeg mener jo absolutt ikke at du ikke skal gjøre det der: Vi gjør det som funker for oss; det er et greit prinsipp.

Men jeg lurte på det med kaustisk soda og plast. Tærer ikke det på overflaten, sånn at den faktisk blir vanskeligere å bare vaske rein? Du skal jo ikke bruke det på glass, heller - så det er ikke egna til flaskevask.

At ølet holder seg godt over tid, har vel mindre med reinhold å gjøre. Det er først og fremst oksidasjon som ødelegger det, og den prosessen går ikke langsommere om miljøet er bakteriefritt. Lagringsdykktighet har vel ellers mest med øltype og lagringsforhold (temperatur) å gjøre.
 
Jeg mener jo absolutt ikke at du ikke skal gjøre det der: Vi gjør det som funker for oss; det er et greit prinsipp.

Men jeg lurte på det med kaustisk soda og plast. Tærer ikke det på overflaten, sånn at den faktisk blir vanskeligere å bare vaske rein? Du skal jo ikke bruke det på glass, heller - så det er ikke egna til flaskevask.

At ølet holder seg godt over tid, har vel mindre med reinhold å gjøre. Det er først og fremst oksidasjon som ødelegger det, og den prosessen går ikke langsommere om miljøet er bakteriefritt. Lagringsdykktighet har vel ellers mest med øltype og lagringsforhold (temperatur) å gjøre.
Vell, no ska ikkje eg kverulere, men syrer og baser kommer blir levert på plast embalasje, enten som fast føde eller flytende, på lik linje som gjæringskarene. De består av så og si samme materiale, pluss eg bruker billig bøtter som eg bytter ut jevnlig. Ikkje at eg kaster de, men eg liker å ha nye bøtter etter noen år også degradere de gamle til entrn vaskebøtter eller andre bruksområder.

Glassflasker har eg alltid storrengjort med lut, eg e ikje så glad i å jobbe med syrer.

Men generelt så prøver å skylle flasker med vann og starsanne de med engang eg har drukke de, men ofte slurver eg og samler de opp for en storrengjøring.

Då blir det noen gram med soda også står de der i vann.

Skyller god og lenge og har aldri opplevd noe problem der så ser ikkje helt kor og koffor luting skal være ett problem for materialer egentlig.

Mulig eg aldri har opplevd det og dere har erfaring med luting som ødelegger materialer, men eg har stort sett bare positive erfaringer med luting.

Men ja, når det kommer til lagring så e det oksidasjon som er den største fienden som du sier.

Når eg lagrer på fat så purger eg alltid fatet med co2, også fører eg en slange fra gjæringsbøtte og ned i fat også har eg en slange i gjærlås hullet som eg kjører co2 i jevnlig for å bruke co2 som etterfylling istedenfor oksygen. På denne måten så er øllet bare i kontakt med co2 under overføring.

Men for all del. Alle har sine måter å rengjøre på. Eg har min og den e kostnad og tidseffektiv. Og eg e komfortabel med den. Men for andre så vil den gjerne være utfordrende
 
Glassflasker har eg alltid storrengjort med lut, eg e ikje så glad i å jobbe med syrer.

Men generelt så prøver å skylle flasker med vann og starsanne de med engang eg har drukke de, men ofte slurver eg og samler de opp for en storrengjøring.

jeg har mer respekt for å jobbe med lut enn star san, og star san er det vel egentlig ikke vits i å bruke før like før
 
Vell, no ska ikkje eg kverulere, men syrer og baser kommer blir levert på plast embalasje, enten som fast føde eller flytende, på lik linje som gjæringskarene. De består av så og si samme materiale, pluss eg bruker billig bøtter som eg bytter ut jevnlig. Ikkje at eg kaster de, men eg liker å ha nye bøtter etter noen år også degradere de gamle til entrn vaskebøtter eller andre bruksområder.

Glassflasker har eg alltid storrengjort med lut, eg e ikje så glad i å jobbe med syrer.

Men generelt så prøver å skylle flasker med vann og starsanne de med engang eg har drukke de, men ofte slurver eg og samler de opp for en storrengjøring.

Då blir det noen gram med soda også står de der i vann.

Skyller god og lenge og har aldri opplevd noe problem der så ser ikkje helt kor og koffor luting skal være ett problem for materialer egentlig.

Mulig eg aldri har opplevd det og dere har erfaring med luting som ødelegger materialer, men eg har stort sett bare positive erfaringer med luting.

Men ja, når det kommer til lagring så e det oksidasjon som er den største fienden som du sier.

Når eg lagrer på fat så purger eg alltid fatet med co2, også fører eg en slange fra gjæringsbøtte og ned i fat også har eg en slange i gjærlås hullet som eg kjører co2 i jevnlig for å bruke co2 som etterfylling istedenfor oksygen. På denne måten så er øllet bare i kontakt med co2 under overføring.

Men for all del. Alle har sine måter å rengjøre på. Eg har min og den e kostnad og tidseffektiv. Og eg e komfortabel med den. Men for andre så vil den gjerne være utfordrende
Nei, jeg spør fordi jeg ikke er sikker. Hvor skadelig lut kan være, avhenger vel av både konsentrasjon og kontakttid - og vel også av hvor mange ganger f.eks. ei flaske utsettes for lutbehandlinga.

Men å bruke noe såpass skummelt rutinemessig forutsetter gode rutiner, og jeg har en guffen følelse av at før eller seinere ville jeg klare å stelle i stand ei ulykke. Så jeg bruker det bare når jeg må, dvs. når ikke noe annet duger - eller krever urimelig mye innsats. Men da er jeg veldig glad for å ha det.

Det jeg virkelig kunne hatt lyst til å prøve det på, er kobberkjøleren min, som får et matt belegg jeg ikke får vekk med noen metode jeg har funnet på nettet. Men kobber er av de metallene det rådes ganske sterkt til å holde unna kaustisk soda.
 
Nei, jeg spør fordi jeg ikke er sikker. Hvor skadelig lut kan være, avhenger vel av både konsentrasjon og kontakttid - og vel også av hvor mange ganger f.eks. ei flaske utsettes for lutbehandlinga.

Kommer vel også ann på hva slags plast det er snakk om, pet eller pp
men også Pet-kara mine har helt klart tålt kortere opphold med lut
 
Kommer vel også ann på hva slags plast det er snakk om, pet eller pp
men også Pet-kara mine har helt klart tålt kortere opphold med lut
Kan godt hende det går bra, men hvorfor ta sjansen? Det er jo et poeng med disse karene at overflaten er så glatt. Det gjør dem lette å holde reine.
 
Hvordan hadde det vært å brukt dette? Jobbet på Fk noen år, og det skal visst være et vidundermiddel innen melkeindustrien. Først syre, så base (micro så kombi i dette tilfellet). Vil tro dette funker bra da hygiene er vel så viktig i melkeproduksjon som i ølbrygging?

https://www.felleskjopet.no/landbru...keanlegg/mi-syre-micro-flytende-10l-50026024/

https://www.felleskjopet.no/landbru...melkeanlegg/mim-kombi-flytende-10-l-50026019/
Lenkene over har lenkeråte, men hva med Virkon S 4 fra Felleskjøpet?https://www.felleskjopet.no/husdyr/storfe/mjoelkeku/desinfeksjon/virkon-s-25-kg-68143/
 
Tilbake
Topp